Julehjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. december 2010

saxa

SÅ enig  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2010

DK

Hej

Altså det er jo ikke engang fordi at vi er "rige". Jeg er på SU, men har arbejdet meget ved siden af mit fuldtidsstudie og er på sygedagpenge derfra nu (altså til 101,5 i timen for deltidsarbejde!) At vi så har sparet på andre ting, der nu gør at vi har økonomisk frirum til at holde en helt almindelig jul for, det synes jeg da sådan set også vi har "fortjent"!

Inden jeg blev gravid med Bimmeren havde vi også lavet en ordning med banken så vi fik et større økonomisk frirum/automatisk opsparing så vi havde RÅD til at få et barn med det udstyr som vi mente vi har lyst til/behov for! Og sådan kan man jo altså også gøre med julen! Jeg vil altså ikke have dårlig samvittighed fordi at jeg har knoklet for mine penge, for at få en uddannelse imens, og fordi jeg har sparet op!

Men dejligt at jeg ikke er den eneste! Jeg fik bare et akut "hjælpe-lede" anfald af et endnu et julehjælps-indlæg, og derefter fulgte dårlig samvittighed og "fy"-følelsen! Men det vil jeg ligge fra mig igen! (eller vil jeg lægge det fra mig??

Anmeld

15. december 2010

Siber

Jeg er så enig!

Jeg tænker også, hvad er det man forventer af julen? skal det hele gå op i gaver - der er kæmpe store. Overdåd af mad, sukker og julepynt! Kunne være man skulle sætte forventingerne lidt ned, til det man har råd til!

Knus og glædelig jul!

Siber

Anmeld

15. december 2010

Kamulla

har det på samme måde og jeg hjælper der hvor jeg kan.. jeg har sparet optil mine julegaver, da d. 24. dec ikke kommer som en ovveraskelse er der hvert eneste år... jeg er på SU... 

jeg har også doneret til frælsenshær, børnene i bulgarien og doneret tøj til de hjemløse...

Anmeld

15. december 2010

Louise mortil4

Ejj tøser! Jeg er udmattet af alt den julehjælp! Jeg kan mærke at når jeg læser ENDNU et indlæg om hjælp her, hjælp der, hjælp hist og pist så orker jeg det ikke rigtig mere!

Jeg HAR hjulpet! Jeg både giver til Unicef hver måned, og jeg har givet til Frelsens hær og jeg har givet 2000 kr. til de der stakkels unger i Bulgarien (De fortabte børn), og vi giver alle mønterne i pungen til div. velgørende formål der samler ind på gader og stræder. Nu orker jeg ikke mere. Jeg vil bare gerne finde min juleglæde lidt frem og værne om den i fred, uden hele tiden at blive mindet om at jeg liiiige skal/kan/bør gøre lidt mere!

Er jeg den eneste der har det sådan? Jeg kan mærke at jeg snart bliver sådan lidt "helt ærlig, så må folk altså liiiige tage sig lidt sammen", og det er bare SÅ ærgerligt, for sådan havde jeg det slet ikke i starten af december, og jeg ved jo også godt at det ikke altid hænger sådan sammen. Men nu er jeg bare fyldt. Jeg trænger bare til at nyde at det er jul, og nyde at jeg HAR sparet op til mine julegaver, og nyde at jeg HAR doneret og måske så bare se lidt indad og glæde mig over mit og mine.

Er jeg Mr. Scrooge? Egoistisk og dum? Og hvordan har i andre det? Er i stadig fyldt med vellyst til at give igen-igen, og slet ikke lidt træt i sjælen af det?

Knus Ditte!

Det er tilladt at svare anonymt, dog vil jeg mene at hvis jeg skal have en sviner for at være Mr. Scrooge, så er det mest høfligt ikke at svare anonymt!

heller ingen sviner her fra kun enighed desværre. Vi har heller ikke penge til at hjælpe andet end nogle småmønter en gang i mellem men lige i den her tid VIL jeg ikke ha dårlig samvittighed over ikke at hjælpe, der er sgu heller ikke nogen fremmede der kommer og hjæper os ikke at jeg på nogen måde forventer det heller, vi klarer os takket være familien i denne jul og dem der hjælper os her i julen (familien) hjælper vi meget gennem resten af året når de har brug for hjælp. Vores unger er heller ikke vant til de voldsomt dyre ting, de er glad bare de får noget og er lige glade med prisen på det, vi julehygger i stor stil med julekalender og ved at bage småkager sammen med dem det er billige ting at lave med dem og de elsker det. Julen er i høj grad hva vi voksne forventer at vores børn forventer af os så skruer vi vores egne forventninger ned går det nok, børnene vil meget ellere ha vores tid og kærlighed og overskud end en sur stresset mor og far med dårlig samvittighed der stresser rundt på job for at gi dem store gaver.

Jeg giver ikke her inde af princip desværre, selv om jeg gerne ville, for det er tydelig vist at lidt ikke er nok, mere vil ha mere, og de få ting vi har vi kan hjælpe med vil jeg ikke sende til en fra nettet af for jeg har ingen mulighed for at vide om det er rigtigt det personen skriver også vil jeg hellere give vores ting til folk vi kender som ikke har noget her i julen, hvor jeg ved at det er rigtigt det der bliver fortalt.  Jeg kan ikke rigtig sætte mig ind i den her med at bede "fremmede" på nettet om hjælp til at klare julen, der er vel nogen der er nærmere til at hjæpe og det får mig så til at tænke at hvis dem tæt på ikke vil hjælpe så er der måske en grund??

Det er bestemt ikke mens som et surt opstød det her, men undrer min bare (der til kommer at jeg er en dør til at formulere mig på skrift)

Glædelig jul alle sammen

Anmeld

15. december 2010

Dinna88

DK skriver:

Ejj tøser! Jeg er udmattet af alt den julehjælp! Jeg kan mærke at når jeg læser ENDNU et indlæg om hjælp her, hjælp der, hjælp hist og pist så orker jeg det ikke rigtig mere!

Jeg HAR hjulpet! Jeg både giver til Unicef hver måned, og jeg har givet til Frelsens hær og jeg har givet 2000 kr. til de der stakkels unger i Bulgarien (De fortabte børn), og vi giver alle mønterne i pungen til div. velgørende formål der samler ind på gader og stræder. Nu orker jeg ikke mere. Jeg vil bare gerne finde min juleglæde lidt frem og værne om den i fred, uden hele tiden at blive mindet om at jeg liiiige skal/kan/bør gøre lidt mere!

Er jeg den eneste der har det sådan? Jeg kan mærke at jeg snart bliver sådan lidt "helt ærlig, så må folk altså liiiige tage sig lidt sammen", og det er bare SÅ ærgerligt, for sådan havde jeg det slet ikke i starten af december, og jeg ved jo også godt at det ikke altid hænger sådan sammen. Men nu er jeg bare fyldt. Jeg trænger bare til at nyde at det er jul, og nyde at jeg HAR sparet op til mine julegaver, og nyde at jeg HAR doneret og måske så bare se lidt indad og glæde mig over mit og mine.

Er jeg Mr. Scrooge? Egoistisk og dum? Og hvordan har i andre det? Er i stadig fyldt med vellyst til at give igen-igen, og slet ikke lidt træt i sjælen af det?

Knus Ditte!

Det er tilladt at svare anonymt, dog vil jeg mene at hvis jeg skal have en sviner for at være Mr. Scrooge, så er det mest høfligt ikke at svare anonymt!

Jeg er også ved at være lidt ør i hovedet af det.

Men jeg tror i bund og grund at vi må tænke: "Jeg har hjulpet, men ligemeget hvad vil der ALTID være en der har brug for en hjælpende hånd, men jeg har gjort mit." - Ligemeget hvor mange penge vi donerer hver måned så vil der altid være nogle der er i nød verden over. Så er der dem er der heldige at få hjælp. 

Anmeld

15. december 2010

blomst84

Er bare SÅ enig!! Har hjulpet og vil gerne hjælpe... Men december måned kommer hvert år og har altid gjort det, så det kan ikke komme bag på nogen.

Anmeld

15. december 2010

Maria-s

DK skriver:

Knus Ditte!

er enig med dig Jeg har valgt at denne jul skal nydes, for jeg har i mange år ikke været i julestemning og det synes jeg, jeg er mere eller mindre i år, (har givet til flere velgørende formål allerede, dog slet ikke i din skala).

Så jeg er meeeeget egoistisk, jeg har valgt at hive mine skyklapper frem og taget dem på. For mig handler min jul om min familie, mine kære og de glæder vi har sammen og minderne om de elskede familiemedlemmer der ikke er blandt os mere  

Jeg vil ikke punkes for at jeg har det bedre end andre og jeg vil ikke tvinges til dårlig samvittighed over at jeg skal proppe mig i julemad med familien samlet omkring mig. Jeg vil glæde mig over det i stedet Jeg vil værdsætte hvor heldig jeg er for det handler julen nemlig også om. Jo at vi viser næstekærlighed ja, men altså også at vi værdsætter det vi selv har og dem vi har omkring os

Glædelig jul alle i dejlige mennesker. Jeg håber I er lige så heldige som mig, at I skal nyde julen med de mennesker i har aller nærmest.

Anmeld

15. december 2010

LotteN

jeg kan ikke være mere enig

Vi flyver heller ikke selv i penge, men vælge at prioritere, så vi har penge til det vi meget gerne vil og så må noget andet blive lagt i gemmeren til pengene engang er der.

Jeg bliver forarget når jeg ser folk søge julehjælp og man så ser børnenes værelse der er fyldt op med legetøj og div. andet udstyr. Det kan jo ikke komme bag på folk det er jul..

I hvert fal GLÆDELIG JUL til jer alle - lad os nyde resten af denne måned i se bort fra julehjælp - jeg går nemlig på ferie imorgen efter den sidste eksamen

Anmeld

15. december 2010

Aves..

Når jeg læser endnu en af de tråde, så må jeg indrømme at jeg bliver nysgerrig...altså hvad er baggrunden for at man søger og hvilke tanker og forventninger har man til julen. Jeg gad virkelig godt at høre hvorfor der søges, baggrunden og tankerne for det.

Kan sagtens forestille mig at man kan ende i en akutsituation der gør at man bare ingen penge har til noget....men jeg tror også der er mange der er måske en smule forkælede, ikke rigtig kan se at man bliver nød til at leve efter hvad man har råd til og ikke ud fra hvad man godt ville og ønskede...det er jo ikke fordi man får en bedre jul af at have større gaver, hedigvis.

Og så kan jeg heller ikke sætte mig ind i at tigge om hjælp, det ville jeg føle hvis jeg bad om hjælp fra private.....hvorfor ikke bare søge julehjælp, for er man virkelig fattig, så er der jo en god chance for at man får et økonomisk tilskud.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.