Julehjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. december 2010

Marco2

Ku' ikke være mere enig.

Bliver så træt af at læse alle de indlæg.

Jo det er synd at nogle ikke har til en gave eller lign. Men jeg synes også at folk måske stiller for store forventninger til sig selv og deres børn.

Og den der julehjælpstråd var der jo rigtig mange fine ting i! At folk så blev "grådige" og at det ikke var de "rigtige" ting kan så godt "støde" lidt. 

Personligt støtter jeg velgørende organisationer året rundt med en månedlig donation. Ikke bare ved højtider, og jeg giver tøj, børnetøj, legetøj til bl.a mødrehjælpen, og andre hjælpeorganisationer. Så jo jeg hjælper hele året rundt.

Diskussionen om at julen ikke kan komme bag på folk har været oppe, så den vil jeg ikke antænde igen, men man KAN altså få rigtig fine ting til meget få penge.

Og så at starte nye "tigge" tråde op når der er den der store julehjælpstråd, virker for mig lidt paradoksal. For den har jo været fremme sååå længe, så at man ikke engnag "gider" kigge i den for at finde noget, virker liiidt forkert på mig, og får absolut ikke mig til at donere noget.

Kald mig Scrooge eller andet, men jo jeg er også træt af trådene. Og ja, jeg ved godt at man bare kan lukke dem ned og lade være med at læse i dem, og det gør jeg også, men nu blev der jo spurgt ind til ens holdning i dette indlæg.

Så 

AG

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2010

LR85

Jeg er også enig.

der blev oprettet en SUPER tråd, 'Julehjælp til brugere' og synes den var rigtig fin da folk var gode til selv a byde ind med hvad de havde og omvendte, meeeeeen

Efter det er der kommet mange tråde fra enkeltpersoner, og det er jo IKKE personerne, men bare de maaaaange tråde hvor folk ber om kontanter, gave, tøj, møbler mm.

Uden tvivl a det er super svært a komme i en akut situation, men så er det netop derfor a mødrehjælpen og mange andre organisationer er til.

God jul, det er trods alt hjerternes fest

Anmeld

15. december 2010

Lone Jakobsen

meget MEGET enig.

jeg er virkelig ked af at folk har problemer op til jul, jeg har også hjulpet nogen, har købt diverse julekalendere fra lokale støtte foreninger, støttet alle de gode formål, indsamlinger osv.... men nu magter jeg heller ikke mere.

vi sidder selv ret stramt i det, men så indretter vi os efter det. vores julegave budget er skåret kraftigt ned i år. mange gaver er købt på genbrug, nogle er skåret helt væk, flere er hjemmelavet. vores fødselsdags menu består af ting fra fryseren, anden er fra rema, flæskestegen fra fakta.... små ændringer, men de gør at vi sammenlagt sparer rigtig meget.

en anden ting som også tidligere er nævnt: hvorfor kommer julen bag på så mange? den er der hvert år, altid på samme tid. vær ærlig, fortæl folk at i ingen penge har. børnene er ligeglade, de kigger ikke på prisen, de kigger på om mor og far er glade, lykkelige, og lysene er tændt og der dufter af gran.

puha... mine ord løber af med mig.... ville bare sige at jeg var enig

Anmeld

15. december 2010

Aves..

nutche skriver:

meget MEGET enig.

jeg er virkelig ked af at folk har problemer op til jul, jeg har også hjulpet nogen, har købt diverse julekalendere fra lokale støtte foreninger, støttet alle de gode formål, indsamlinger osv.... men nu magter jeg heller ikke mere.

vi sidder selv ret stramt i det, men så indretter vi os efter det. vores julegave budget er skåret kraftigt ned i år. mange gaver er købt på genbrug, nogle er skåret helt væk, flere er hjemmelavet. vores fødselsdags menu består af ting fra fryseren, anden er fra rema, flæskestegen fra fakta.... små ændringer, men de gør at vi sammenlagt sparer rigtig meget.

en anden ting som også tidligere er nævnt: hvorfor kommer julen bag på så mange? den er der hvert år, altid på samme tid. vær ærlig, fortæl folk at i ingen penge har. børnene er ligeglade, de kigger ikke på prisen, de kigger på om mor og far er glade, lykkelige, og lysene er tændt og der dufter af gran.

puha... mine ord løber af med mig.... ville bare sige at jeg var enig

Kunne det ikke tænkes at nogle menensker sidder så stramt at de ikke kan spare op i hevradgene men bare lige iverlever hvor måned, uden der er råd til noget som helst udover mad fra netto.

Måske der også er nogle der er havnet i en akutsituation og derfor står virkelig skidt op til jul...

Men som jeg også skrev længere så savner jeg at få en viden og indsigt...ikke at mennesker skal smide der liv ud på nettet, men når man beder om hjælp så ville det nok være mere forstående med en forklaring om ens situation og ikke mindst de forventninger der er til jul...

Anmeld

15. december 2010

Valle81

Jildes skriver:

Kunne det ikke tænkes at nogle menensker sidder så stramt at de ikke kan spare op i hevradgene men bare lige iverlever hvor måned, uden der er råd til noget som helst udover mad fra netto.

Måske der også er nogle der er havnet i en akutsituation og derfor står virkelig skidt op til jul...

Men som jeg også skrev længere så savner jeg at få en viden og indsigt...ikke at mennesker skal smide der liv ud på nettet, men når man beder om hjælp så ville det nok være mere forstående med en forklaring om ens situation og ikke mindst de forventninger der er til jul...

Jeg er meget enig med dig.

Og i disse år hvor krisen kradser er der også rigtig mange familier hvor begge pluselig står uden arbejdeog er på dagpenge og måske kun lige har råd til det mest basale.

Det er hårde år i disse tider - og det er rigtig synd.

Og som du skriver - så er der mange som slet ikke kan lægge 50 kroner til side om måneden fordi de har så lidt i forvejen.

Men derfor giver jeg ret i at der mange af disse indlæg herinde, og det agerda list "pusten" fra en og ja som du skriver så unne man godt eferlyse lidt mere indsigt - da en anonym er alt alt for uhåndgribeligt:0)

Anmeld

15. december 2010

Lone Jakobsen

Jildes skriver:

selvfølgelig er der det. men handler det så ikke om at sænke forventningerne til hvad julen er?

jeg har selv prøvet det, og vi fandt glæde i de andre ting. vi kiggede på nisser i vinduer, vi så tegnefilm på et tæppe i stuen. vi bagte småkager af de ting vi alligevel havde i skabet.

hvis børnene er små, har de ikke forventninger til hvad julen skal indeholde, og er de større, så kan de sagtens forstå en ærlig forklaring om at pengene bare ikke er til det. jeg siger ikke at jeg ikke føler med disse folk, eller de børn som kommer i skole efter jul og ikke har fået en bærbar i julegave.... men jeg tror stadig at de voksnes forventninger til julen, ofte gør mere skade end gavn, hvis økonomien vitterligt ikke er til det.

Anmeld

15. december 2010

Benjamins'mor

Jeg er også ved at være godt træt af de julehjælpstråde. Jeg har prøvet at hjælpe med at tilbyde børnetøj osv. Men det er bare ikke godtnok, folk vil have penge i stedet. Og det går jeg simpelthen ikke med til. Jeg synes godt de folk kunne være lidt mere taknemmelige for at man overhovedet gider at hjælpe dem.

Anmeld

15. december 2010

Rockertand

Jeg undrer mig tit over, at det står så slemt til (det skal lige siges, at jeg sidder med en godt-tjenende mand, tjener selv godt, har stor fin bil og nyt hus og dejlige unger, så jeg er frelst)......forstår godt, at der kan være nogle, der er kommet i situationer, de vitterligt ikke selv er herre over, f.eks. sygdom. Jeg har selvfølgelig også selv tidligere i mit liv prøvet at stå med 967 kr til en hel måned, og det er overhovedet ikke sjovt, men det gik da i en kort periode, og der blev skåret helt ind til benet.

Er det fordi folk bruger pengene på en uhensigtsmæssig måde, f.eks. ved at ryge, selvom man ikke har råd til det - eller står det bare så skidt til?

Anmeld

15. december 2010

Krabben

Hej

Jeg synes det fuldt ud fair, at sige fra når man ikke har overskud eller lyst til at give mere (det har jeg selv gjort nu).... For der er altid flere der har brug for hjælp, i Danmark som i resten af verden...

MEN

Jeg synes også det er vigtigt at huske, at ikke alle er lige priviligerede hvad angår økonomi, eller familie og venner der kan træde til når det brænder på. Og at forældrene ønsker at give deres børn den jul de føler alle andre børn får, kan jeg godt forstå, for det er ikke fedt at "skuffe" sine børn på så vigtig en dag. At jeg så tror ideen om hvad andre børn får, måske til tider er urealistisk er en anden sag.

Jeg synes egentligt det er modigt at bede om hjælp og indrømme at man er på røven. Og vi andre "priviligerede" (er selv arbejdsløs, men vi klarer os fint alligevel) kan jo "bare" vælge ikke at kigge i de tråde hvor folk beder om hjælp, hvis ikke vi har lyst. Ligefrem at bede folk om ikke at oprette trådene, eller bruge dem der er i forvejen, for at vi ikke selv skal få dårlig samvittighed, synes jeg måske er en smule forkælet....

Lad os hellere glæde os over hvad vi selv har og hvad vi allerede har evnet at give familie, venner og bekendte - såvel som fremmede (af materielle og ikke materielle ting)... Og så ønske hinanden en rigtig glædelig jul

Anmeld

15. december 2010

mama09

DK skriver:

Ejj tøser! Jeg er udmattet af alt den julehjælp! Jeg kan mærke at når jeg læser ENDNU et indlæg om hjælp her, hjælp der, hjælp hist og pist så orker jeg det ikke rigtig mere!

Jeg HAR hjulpet! Jeg både giver til Unicef hver måned, og jeg har givet til Frelsens hær og jeg har givet 2000 kr. til de der stakkels unger i Bulgarien (De fortabte børn), og vi giver alle mønterne i pungen til div. velgørende formål der samler ind på gader og stræder. Nu orker jeg ikke mere. Jeg vil bare gerne finde min juleglæde lidt frem og værne om den i fred, uden hele tiden at blive mindet om at jeg liiiige skal/kan/bør gøre lidt mere!

Er jeg den eneste der har det sådan? Jeg kan mærke at jeg snart bliver sådan lidt "helt ærlig, så må folk altså liiiige tage sig lidt sammen", og det er bare SÅ ærgerligt, for sådan havde jeg det slet ikke i starten af december, og jeg ved jo også godt at det ikke altid hænger sådan sammen. Men nu er jeg bare fyldt. Jeg trænger bare til at nyde at det er jul, og nyde at jeg HAR sparet op til mine julegaver, og nyde at jeg HAR doneret og måske så bare se lidt indad og glæde mig over mit og mine.

Er jeg Mr. Scrooge? Egoistisk og dum? Og hvordan har i andre det? Er i stadig fyldt med vellyst til at give igen-igen, og slet ikke lidt træt i sjælen af det?

Knus Ditte!

Det er tilladt at svare anonymt, dog vil jeg mene at hvis jeg skal have en sviner for at være Mr. Scrooge, så er det mest høfligt ikke at svare anonymt!

enig! føler med dig.......

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.