hvorfor vælge kejsersnit ? "for moderens skyld"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. december 2010

mortilnoahogmelina

Mirakel skriver:

Jaah, det er så noget, jeg har tænkt over et stykke tid. Hvad der får en kvinde til at vælge kejsersnit - udelukkende for sin egen skyld.

Man ved jo, at barnet har bedst af at blive født vaginalt - bl.a. fordi vandet skal presses ud af lungerne - og fordi barnet ved vaginal fødsel fremfor ks ikke bliver 'revet ud af sine omgivelser' (hvis man kan sige det sådan)

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at man vælger at få PKS, hvis barnet vender forkert - eller der på anden måde er omstændigheder, der kan udgøre en risiko for barnet eller moderen ved 'normal' (vaginal) fødsel.

SÅ min undren omhandler  udelukkende kvinder, der har valgt PKS, fordi de ikke kan overskue en normal fødsel (og der ikke umiddelbart er risici for barn eller moder)..

Jeg håber ikke, jeg støder nogen ved dette indlæg - jeg er bare enormt nysgerrig, fordi jeg har svært ved at sætte mig ind i den tankegang.  

Jeg har faktisk tænkt lidt over det , altså at få PKS .

Mine grunde ville være jeg er simpelthen så bange for fødslen at jeg simpelthen ikk tror jeg vil kunne klare det selv .

men efter laaaaangtids tænken og snak med læge jordmore osv , er jeg kommet frem til at jeg vil forsøge selv (virginal fødsel) - for self kan jeg da klare det slev .

Men angsten for at der ville ske noget med barnet den havde taget overtaget over mig på et tidspunkt i graviditeten .

Der udover så fik jeg afvide ved lægen i uge 32 At den bette vendte forkert , ejg skal til jordmore imorgen , (uge 37+4) og satser på den lille ligger rigtig nu , gør den ikk så er det klart PKS . Men så er det KUN pga det .

Knus Pernille

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2010

Aves..

Maja_4000 skriver:

Så længe fødslen gik godt , tror jeg ikke , at jeg ville "gå ned" .. Men hvis bare den mindste ting gik galt .. Og jeg ved med mig selv , at jeg ville bebrejde mig selv så ! .. Hvis noget går galt under et ks kan jeg jo altid skyde skylden på en læge eller sådan noget .. Ved ks er det ligesom "ude af mine hænder" (:

Lige netop...

Anmeld

13. december 2010

Malthes mor

Jeg har født begge mine drenge vaginalt. Og ville gerne gøre det igen.

Jeg har også altid undret mig over, hvorfor nogle vælger kejsersnit frem for det andet.

Måske handler det om at det gør ondt. Og gu fanden gør det ondt, men heldigvis er smerterne over, når barnet er kommet frem, og undervejs kan de blive lindret på forskellige måder.

Også er du hurtigere ovenpå igen efter en fødsel end kejsersnit. der er ingen hensyn at tage. Så du er hurtigere mor efter fødslen.

Ligesom dig frostå jeg godt, at hvis der er en årsag til PKS.

Men heldigvis lever vi i et land, hvor mulighederne er der, så om du er til det ene eller andet, så er det dit valg.'Glædelig jul

Anmeld

13. december 2010

Aves..

Malthes mor skriver:

Jeg har født begge mine drenge vaginalt. Og ville gerne gøre det igen.

Jeg har også altid undret mig over, hvorfor nogle vælger kejsersnit frem for det andet.

Måske handler det om at det gør ondt. Og gu fanden gør det ondt, men heldigvis er smerterne over, når barnet er kommet frem, og undervejs kan de blive lindret på forskellige måder.

Også er du hurtigere ovenpå igen efter en fødsel end kejsersnit. der er ingen hensyn at tage. Så du er hurtigere mor efter fødslen.

Ligesom dig frostå jeg godt, at hvis der er en årsag til PKS.

Men heldigvis lever vi i et land, hvor mulighederne er der, så om du er til det ene eller andet, så er det dit valg.'Glædelig jul

Prøv at læs det som den der vælger ks skriver...det handler netop ikke om smerten, den er da det mest håndgribelige og til at forholde sig til...vælger man noget så smertefuldt og risikofyldt som at få vha operation frem for at gøre det på den naturlige måde, så er der da virkelig en grund til det og ikke bare noget man lige gør for sjov.

Alle dem der kan føde vaginalt har ingen ide om hvordan det er ikke at kunen dette...men ville ønske der var lidt mere forståelse for det.

Anmeld

13. december 2010

Mi

Jeg mener ikke at sundhedssystemet skal tilbyde ks på moderen forlangen. Der kan selvfølgelig være situationer hos moderen som gør at en fødsel ikke er en mulighed selvom der umiddelbart ikke er nogen fysisk begrundelse, men der skal virkelig også være en god grund syntes jeg. Det skal i hvert fald ikke "bare" være fordi man er bange for at føde og ikke tror man kan klare det. Der findes jo gode muligheder for smertestillende behandling. Det er jo ikke ukompliceret at få ks, heller ikke for moderen, så jeg syntes at det er en stor risiko at løbe.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

13. december 2010

Aves..

MarianneSonne skriver:

Jeg mener ikke at sundhedssystemet skal tilbyde ks på moderen forlangen. Der kan selvfølgelig være situationer hos moderen som gør at en fødsel ikke er en mulighed selvom der umiddelbart ikke er nogen fysisk begrundelse, men der skal virkelig også være en god grund syntes jeg. Det skal i hvert fald ikke "bare" være fordi man er bange for at føde og ikke tror man kan klare det. Der findes jo gode muligheder for smertestillende behandling. Det er jo ikke ukompliceret at få ks, heller ikke for moderen, så jeg syntes at det er en stor risiko at løbe.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Men der er jo heldigvis læger der vurderer om der er en god grund, det behøver vi andre som ikke aner en pind om det heldigvis ikke at spekulere på og ejheller gå ind og vurdere hvad der er god nok grund...alene det at man hellere vil igennem en smertefuld operation fram for bare at føde almindeligt, vidner da noget om hvordan kvinden har det, ikke..

Anmeld

13. december 2010

JacobsMoar

Jeg kan godt følge din tankegang.. MEN skulle jeg nogensinde få den sindsyge lyst at få en lillebror eller lillesøster ville jeg også vælge PKS..

Da jeg fødte Jacob i oktober endte det med at han blev taget med cup, 3 x blød cup, 1 x af den lidt hårdere og 1 x "sidste chance".. da de satte den sidste på fik jeg at vide at nu var det sidste chance og ellers var det KS.. Jeg blev syet i ca. 45 min, fik 15-20 sting..

Jeg skal ALDRIG ALDRIG ALDRIG føde igen, selvom det højst sandsynligt ikke vil ende sådan igen..

Anmeld

13. december 2010

Malthes mor

Jildes skriver:

Prøv at læs det som den der vælger ks skriver...det handler netop ikke om smerten, den er da det mest håndgribelige og til at forholde sig til...vælger man noget så smertefuldt og risikofyldt som at få vha operation frem for at gøre det på den naturlige måde, så er der da virkelig en grund til det og ikke bare noget man lige gør for sjov.

Alle dem der kan føde vaginalt har ingen ide om hvordan det er ikke at kunen dette...men ville ønske der var lidt mere forståelse for det.

Men for andre handler det også om angsten for smerterne. Og det er dem jeg tænker på. Der er en der skriver at hun ville have PKS pga angsten. 

Anmeld

13. december 2010

Malthes mor

Jildes skriver:

Hvorfor kan du ikke føde vaginalt??

Anmeld

13. december 2010

Aves..

Malthes mor skriver:

Hvorfor kan du ikke føde vaginalt??

Fordi jeg ikke tør. Derfor. Jeg kan godt, men ville ikke udsætte mine børn for det, ville være bange for der skete dem noget og frygter jeg ville gå psykisk ned hvis jeg blev presset ud i at føde.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.