hvorfor vælge kejsersnit ? "for moderens skyld"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.609 visninger
53 svar
0 synes godt om
13. december 2010

MamaLook

Jaah, det er så noget, jeg har tænkt over et stykke tid. Hvad der får en kvinde til at vælge kejsersnit - udelukkende for sin egen skyld.

Man ved jo, at barnet har bedst af at blive født vaginalt - bl.a. fordi vandet skal presses ud af lungerne - og fordi barnet ved vaginal fødsel fremfor ks ikke bliver 'revet ud af sine omgivelser' (hvis man kan sige det sådan)

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at man vælger at få PKS, hvis barnet vender forkert - eller der på anden måde er omstændigheder, der kan udgøre en risiko for barnet eller moderen ved 'normal' (vaginal) fødsel.

SÅ min undren omhandler  udelukkende kvinder, der har valgt PKS, fordi de ikke kan overskue en normal fødsel (og der ikke umiddelbart er risici for barn eller moder)..

Jeg håber ikke, jeg støder nogen ved dette indlæg - jeg er bare enormt nysgerrig, fordi jeg har svært ved at sætte mig ind i den tankegang.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2010

Dorthe1986

Følger lige med her, da jeg også har tænkt det samme

Anmeld

13. december 2010

Aves..

Mirakel skriver:

Jaah, det er så noget, jeg har tænkt over et stykke tid. Hvad der får en kvinde til at vælge kejsersnit - udelukkende for sin egen skyld.

Man ved jo, at barnet har bedst af at blive født vaginalt - bl.a. fordi vandet skal presses ud af lungerne - og fordi barnet ved vaginal fødsel fremfor ks ikke bliver 'revet ud af sine omgivelser' (hvis man kan sige det sådan)

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at man vælger at få PKS, hvis barnet vender forkert - eller der på anden måde er omstændigheder, der kan udgøre en risiko for barnet eller moderen ved 'normal' (vaginal) fødsel.

SÅ min undren omhandler  udelukkende kvinder, der har valgt PKS, fordi de ikke kan overskue en normal fødsel (og der ikke umiddelbart er risici for barn eller moder)..

Jeg håber ikke, jeg støder nogen ved dette indlæg - jeg er bare enormt nysgerrig, fordi jeg har svært ved at sætte mig ind i den tankegang.  

Fordi man også skal være mor efter en fødsel og ikke bare under akten. Så for mig handler det da om at tage hensyn til barnet.

Anmeld

13. december 2010

Hvem?

Er li med på en kigger her, da jeg selv har fået Akut kejsersnit og bestemt ikke syntes det var en nem løsning, men ud skulle han jo.

Skal have PKS om 5 uger, men KUN fordi der kun er 12 mdr. imellem og jeg under ingen omstændigheder må føde selv, ellers have jeg skam valgt at føde selv, hvs det var en mulighed - da kejsersnit bestemt ikke er en "nem" løsning.

Anmeld

13. december 2010

Maja_4000

Jeg skal have pks på onsdag .. Og det er "for min skyld" .. Jeg har altid sagt , at jeg aldrig ville føde .. Og har altid været virkelig bange for det ! .. Det har ikke noget med smerten at gøre - For "selvfølgelig" gør det ondt .. 
Men jeg har flere gange været ude for at noget af mine nære familie har mistet børn - under fødslen .. Og det er derfor jeg altid har frygtet det .. Har været til et hav af samtaler med jordemoder / læger osv. .. Og ingen af dem har kunnet berolige mig .. Derfor skal jeg have ks  

Anmeld

13. december 2010

oo

Jildes skriver:

Fordi man også skal være mor efter en fødsel og ikke bare under akten. Så for mig handler det da om at tage hensyn til barnet.

enig!

jeg havde selv tænkt at jeg ville have planlagt kejsersnit når det en dag skulle være fordi jeg fx er incestbarn og overhovedet ikke brød mig om tanken om, at barnet skulle komme ud "dernede"...eller at alle mulige skulle rode rundt der.

så kom jeg jo så i behandling inden jeg blev gravid og da fik jeg overskredet de grænser så meget OG jeg oplevede en graviditet udenfor livmoderen med efterfølgende operation og da tænkte jeg, at 1) det tog mig virkelig længe at komme mig efter operationen og 2) jeg ville have lov at få min krop tilbage og give liv som JEG ønskede at give liv og ikke lade min fortid styre min fødsel, så jeg endte med en vaginal fødsel til sidst.

men jeg synes det er supervigtigt at moderen kan vælge/tage beslutningen i samråd med profesionelle så hun KAN være mor efterfølgende

Anmeld

13. december 2010

Aves..

Maja_4000 skriver:

Jeg skal have pks på onsdag .. Og det er "for min skyld" .. Jeg har altid sagt , at jeg aldrig ville føde .. Og har altid været virkelig bange for det ! .. Det har ikke noget med smerten at gøre - For "selvfølgelig" gør det ondt .. 
Men jeg har flere gange været ude for at noget af mine nære familie har mistet børn - under fødslen .. Og det er derfor jeg altid har frygtet det .. Har været til et hav af samtaler med jordemoder / læger osv. .. Og ingen af dem har kunnet berolige mig .. Derfor skal jeg have ks  

Men det er vel så også for dit barns skyld, så ikke du går ned under/efter fødslen?

Jeg synes det er godt der er denne mulighed og som du selv skriver er det jo ikek for smerten, den er jo trods alt alngt værre ved ks.

Anmeld

13. december 2010

Maja_4000

Jildes skriver:

Men det er vel så også for dit barns skyld, så ikke du går ned under/efter fødslen?

Jeg synes det er godt der er denne mulighed og som du selv skriver er det jo ikek for smerten, den er jo trods alt alngt værre ved ks.

Så længe fødslen gik godt , tror jeg ikke , at jeg ville "gå ned" .. Men hvis bare den mindste ting gik galt .. Og jeg ved med mig selv , at jeg ville bebrejde mig selv så ! .. Hvis noget går galt under et ks kan jeg jo altid skyde skylden på en læge eller sådan noget .. Ved ks er det ligesom "ude af mine hænder" (:

Anmeld

13. december 2010

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh

Og for at graviditeten ikke skal blive fuldstændig ødelagt af angst og bekymring.Det er jo heller ikke godt for hverken barn eller mor...

Anmeld

13. december 2010

saxa

Hvis jeg skulle have et barn nummer 3 - er jeg nødsaget til at få PKS da mine 2 første fødsler endte i AKS.. Men jeg er nok ikke under målgruppen du søger - da jeg ikke selv vælger det.

Men jeg tror alle mødre gør det, de ser som den bedste løsning for både mor og baby. Og jeg håber da ikke der er nogle der vælger PKS bare fordi det skal være en nem løsning?!?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.