mor-til-vanessa skriver:
hvad skulle det så være?????
jeg vil gerne til afrika som frivilligt og arbejde på et børnehjem eller hospital. det koster ca 60000 når man ikke er under udd som sygeplejerske. så når jeg engang har de penge, så har jeg lovet mig selv at det skal jeg.
Jeg har intet mod at arbejde som frivillig. Det har jeg gjort i mange år, bl.a. i Skt. Nikolai-tjenesten inde i København.
Jeg har også været aktiv i Natteravnene og lavet meget andet frivilligt igennem årene.
Men jeg vil ikke betale for at skulle rejse ud for at arbejde for en eller anden organisation, der trækker jeg grænsen.
Jeg arbejder gerne gratis, men så vil jeg have min transport samt kost og logi betalt, hvis jeg skulle arbejde udenlands.
Mit eget bagland skal være i orden, før jeg kaster mig ud i den slags.
Var jeg læge, tog jeg gerne ud for læger uden grænser, men ville ikke gøre det uden der var et sted jeg kunne bo og mad, samt transporten betalt. Måske vil man kalde mig egoist, men det handler også om, at hvis man klæder sig selv helt af, så har man intet overskud til at hjælpe andre på lang sigt.
Har du 2 skjorter, kan du godt give den ene væk, men har du kun en og giver den væk, så har du ingen selv. Du vil fryse og derved ikke have energi til at skaffe dig endnu en skjorte, som så endnu et menneske kan få glæde af.
Jeg deler hjertens gerne af det jeg har, men alt med måde. Klæder jeg mig selv helt af, har jeg intet at gøre godt med næste gang.
Det samme gælder alt andet i livet.
Det er godt at bruge af sin energi til andre, men man skal ikke misbruge den.
Nu er jeg nået dertil i livet, hvor jeg skal passe mere på mig selv end for blot 20 år siden, men jeg hjælper i det små hvor jeg kan.
Måske er mine valg små og gør ikke den store forskel, men for mig betyder det mindst lige så meget at kunne hjælpe pindsvin i Danmark. som at hjælpe hjemløse hunde i Indien...måske mere.
Til gengæld hjælper jeg hellere et barn i Afrika end et barn i Danmark. Et barn i Afrika kan let dø af sult, den fare er der ikke for et barn i Danmark.
Jeg prioriterer og vurderer den enkelte situation, og tager så et velovervejet valg efter bedste evne.
Men havde jeg en drøm om at hjælpe, og jeg var yngre med et bedre helbred, ingen børn og overskud...hmmm????
Nej, mærkeligt nok trækker udlandet ikke spor i mig. Jeg tror jeg altid ville vælge at lægge mine kræfter inden for landets grænser.

Kærligst
Sussie
Anmeld