Alt det julehjælp..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. december 2010

Pige2009

KaLee skriver:

Ok... det kræver bare at du skriver på almindeligt dansk, så slipper du for misforståelser... 

Det er da ligesånemt at skrive: "De fleste får børnebidrag fra faren, ligemeget om de bor alene eller med en ny kæreste" 

og nej, jeg uddyber ikke mit yderligere... Det var blot et eksempel på prioriteringer, hvilket var grund til at min situation er som den er... 

Men jeg klynker skam ikke.. eller synger klagesang, som nogle mener at enlige mødre - som ikke har så mange penge - gør 

Bevares... Du var så den eneste der ikke forstod, men lad det nu ligge.

Det handler vel ikke om at prioritere noget som helst. Alle kan, hvis de vil, jo få bidrag fra faderen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2010

Pige2009

isabellamor skriver:

mente nu også at hvis man har den mentalitet at skyde børnefamilieydelsen af på sig selv hver gang den kommer, OG SÅ stille sig op og vrisse over at man har en lorteøkonomi og ikke tænke over hvor man smider sine penge hen måned efter måned og næsten hiver sig hårløs og går i tiggermode og fortæller at livet er ih og åhh så hårdt for en og man har ikke til hele december måned, så er det måske ikke det smarteste at gøre... det var hvertfald den mening det jeg skrev skulle have..

HAR man derimod STYR på sin økonomi og fordeler den børnefamilieydelse ud over hver måned så at sige at man bruger de penge til de fornødenheder der er i dagligdagen med at have et barn eller flere børn, så er det også i orden at når der så kommer lidt ekstra penge ind at man f.eks. bruger den ydelse på noget som glæder og gavner familien i løbet af året... som f.eks jer der valgte at tage ud og rejse for de penge.. man kan om man vil kalde det for en slags opsparing... men for at kunne gøre det på den måde kræver det også sin kvinde eller sin mand at have styr på hvad man bruger sine penge på i det lange løb for løber pengene hver måned til dyre indkøb impulsindkøb og tøjindkøb som måske ikke er nødvendigt og tror at nu kommer der børnepenge, og mor her mangler sgu lige et par bukser til samlingen jeg alligevel ikke bruger inde i skabet, og DEREFTER stiller sig frem og fortæller om sin situation at man ligepludselig ikke har nogle penge til december måned, så er der måske noget galt med den måde at tyde ordet "børnefamilieydelse" på.

og hvis de penge går til ting som IKKE er nødvendige for at få hverdagen i den lille børnefamilie så kommer de andre penge man selv tjener til at gå til nødvendigheder og børnefamilieydelsen går til gak og gøgl, og så står man der uden at have haft tænkt over at man jo kunne tage et par hundrede til side hver måned som så kunne gå til jul og gaver ect. så ens egen økonomi IKKE ville blive rørt af det... 

og nej nu kender jeg ikke alles historier herinde og jeg har egentlig heller ikke lyst til at skulle sidde og pine mig selv ved at sidde og læse den ene sørgelige historie efter den anden hvor folk Nærmest tigger efter PENGE...!!  

jeg kan give hvad jeg har af ting som jeg ikke får brugt, og jeg har SÅGAR, i julehjælpstråden hvor man kan donere ting til udsatte børnefamilier, skrevet at jeg har EN DEL SAGER stående som jeg ikke bruger og hvis der er nogen der er interesserede i det kan kigge på det.. ellers ryger det til mødrehjælpen som så mange af de ting jeg har som jeg ikke bruger, og kommer til at bruge.. Så det er ikke fordi at jeg ikke gider hjælpe for det gider jeg godt.. men hvis der så er folk der sviner en til fordi at man ikke donere nok, så må jeg satme sætte min fod ned og tegne en streg i sandet og sige HER GÅR MIN GRÆNSE... jeg vil sgu ikke finde mig i at blive kaldt en af de mennesker der går med for små sko når man gerne vil hjælpe.. sorry men det giver ikke ligefrem mig lyst til at skulle tage mig til at give en masse ting væk og så blive svinet til for det bagefter.. sådan leger vi ikke...! og en ting er sikker.. jeg giver IKKE nogen som helst privatpersoner som jeg har mødt over nettet nogen form for julehjælp i form af penge...  NIKS.. 

Jeg var godt klar over, hvad du mente og min kommentar var også for at sætte tingene lidt på spidsen Jeg er grundlæggende enig med dig. F.eks. går den ene gangs BFY til vores årlige ferie, to andre bliver sparet op og den 3 går til hverdagens fornødenheder til Laura, så jeg formår faktisk at spare mere end 21.000 kr. op af de 26.000 kr. jeg årligt får i BFY Det synes jeg er ret godt klaret af en enlig mor på dagpenge

Anmeld

4. december 2010

Isabella_mor

Baagøe skriver:

Jeg var godt klar over, hvad du mente og min kommentar var også for at sætte tingene lidt på spidsen Jeg er grundlæggende enig med dig. F.eks. går den ene gangs BFY til vores årlige ferie, to andre bliver sparet op og den 3 går til hverdagens fornødenheder til Laura, så jeg formår faktisk at spare mere end 21.000 kr. op af de 26.000 kr. jeg årligt får i BFY Det synes jeg er ret godt klaret af en enlig mor på dagpenge

helt sikkert. og det er fanme mange penge alligevel..! vidste faktisk ikke hvor meget det er årligt. men får man det som enlig forsøger, hvordan kan man så bede om julehjælp.!! så må man virkelig bruge pengene forkert.!! 

Anmeld

4. december 2010

Pige2009

isabellamor skriver:

helt sikkert. og det er fanme mange penge alligevel..! vidste faktisk ikke hvor meget det er årligt. men får man det som enlig forsøger, hvordan kan man så bede om julehjælp.!! så må man virkelig bruge pengene forkert.!! 

Altså det eneste ekstra man får som enlig forsørger er ca. 2000 kr. ekstra i kvartalet. Resten af alle ydelser er husstandsbestemt Men ja, det er mange penge, når barnet er så lille og vi lider absolut ingen nød - tværtimod. Jeg har råd til mærketøj til Laura, hvis det er, hvad jeg vil

Anmeld

4. december 2010

N&J

Chritinap skriver:

Jeg syntes godt nok der er meget med fattigdom, dårlig økonomi, julehjælp til børn osv.
Tager hatten af for dem der vil hjælpe, og havde jeg nogle i min familie/venner der manglede hjælp.. Ville jeg også hjælpe.
Vi har heller ikke mange penge, men for mig kommer julegaven da ikke an på beløb eller andet, men tanken - at barn på 1 eller 3 bliver da bestemt lige så glad for at få noget til 50 kr. som at få noget man bare syntes de må eje.
Hvordan kan man som enlig ikke få det til at fungere, med boligstøtte, masser af børnepenge, ekstra tilskud osv osv? Jeg forstår det ikke, men vil i fortælle mig det?
I står da næsten lige så godt som os andre...
Jeg bliver nok trumfet nu, men det er bare et spørgsmål og så syntes jeg vi skal smile lidt folkens

God weekend til jer...

Jeg ligger hvert år penge fra til julen, ved hvor meget jeg bruger, køber Nikitas gaver løbende i løbet af året, men må da indrømme at min økonomi er lidt spændt for grundet betaling til dele af studieturen her i dec., men sådan er det.. 

Men det betyder jo ikke at man kan være så uheldig at man pludselig står alene i et hjem som er dyrt, ikke har råd til at flytte og mangler penge til julen.. altså det ville kunne ske for enhver.. men de fleste enlige har vel også penge nok til at holde jul.. siger jeg som tager hjem til jul og lader mine forældre betale gildet, som de plejer.. 

Anmeld

4. december 2010

N&J

Baagøe skriver:

Men oveni indkomsten er der jo så friplads, boligsikring, evt. bidrag fra faderen/moderen og børnefamilieydelse. Det er betragtelige beløb, vi her taler om

på en Su med alt det du skriver som man kan få ekstra vil jeg da stadig sidde med 3000-4000 om mdr. til alt efter faste udgifter, altså tøj, mad, jul.. alt det sjove.. og nej det er ikke meget,. men det løber da rundt...  så for mit vedkomme i hvert fald så vil alt det ekstra man kan få ikke bringe mit reelle rådighedsbeløb højere op.. 

Anmeld

5. december 2010

Charlotte Wberg

Jeg syntes godt nok der er meget med fattigdom, dårlig økonomi, julehjælp til børn osv.
Tager hatten af for dem der vil hjælpe, og havde jeg nogle i min familie/venner der manglede hjælp.. Ville jeg også hjælpe.
Vi har heller ikke mange penge, men for mig kommer julegaven da ikke an på beløb eller andet, men tanken - at barn på 1 eller 3 bliver da bestemt lige så glad for at få noget til 50 kr. som at få noget man bare syntes de må eje.
Hvordan kan man som enlig ikke få det til at fungere, med boligstøtte, masser af børnepenge, ekstra tilskud osv osv? Jeg forstår det ikke, men vil i fortælle mig det?
I står da næsten lige så godt som os andre...
Jeg bliver nok trumfet nu, men det er bare et spørgsmål og så syntes jeg vi skal smile lidt folkens

God weekend til jer...

Puhaaa de her tråde bliver mega lange  og stakkels mig som synes jeg bør læse det hele inden jeg kommentere, og så glemmer jeg jo aligevel halvdelen af hvad jeg læser hahaha...

Men jo der er mange julehjælpstråde herinde for tiden, og jeg forstår det heller ikke helt selv...

Det er svært at se at man i et land som Danmark kan være så langt nede at man ikke kan holde en respektabel jul, når man har børn. Med det mener jeg at umiddelbart burde det ikke være muligt, det er selvfølgelig klart at der er stor stor forskel på hvordan ens økonomi er og stor forskel på hvilken jul man holder...

Men da jeg havde det værst som enlig mor, havde jeg det ikke så slemt som det lyder til at folk har nu, om tiderne og ydelserne har ændret sig aner jeg ikke...

Jeg prioriterede i et år at bo på et klubværelse a 25/30 km2, med te køkken og dele badeværelse, jeg havde ikke internet og ikke flere kanaler end hvad stueantenen (staves) kunne fange. Jeg var på elevløn (8-9.000 før skat) såvidt jeg husker. og jeg havde råd til at leve fint nok, trods jeg da helst ikke vil derned igen for ja det var da hårdt... men gaven til min datter var der råd til... og gaver til alle andre blev små eller aftalt droppet...

Idag hvor jeg ikke er alene og er i fast arbejde osv. puhaaa udgifterne er jo mega høje, jeg kan tage mig selv i at tænke tilbage på den "hårde" tid og ikke helt forstå hvordan mine udgifter var så minimale i forhold til nu...

Meen tjo man er vel lidt luksusdyr og lever ikke livet farligt mere... hvilket vil sige man smider en del ved forsikringer og a-kasse, kanaler og computere tja alt det der var sparet væk dengang...

Så mit bud set udfra min egent tidligere situation er, at man ligger som man reder (for det meste). I de tilfælde hvor alt falder fra hinanden helt uventet pga sygdom og knuste forhold, må man have nogen i sit bagland, nærevenner eller familie der kan hjælpe, med et eller andet ellers er man godt nok uheldig...

Anmeld

5. december 2010

Stumpen

"59.000 børn i Danmark lever under EUs Fattigdomsgrænse."

(http://www.redbarnet.dk/Danmark_og_Gr%C3%B8nland.aspx)

Jeg synes godt nok der er mange fordomsfulde mennesker herinde, jeg forstår simpelthen ikke at nogen kan tro at man altid kan spare op, for det kan man altså ikke altid.. Jeg synes virkelig at der bliver trådt på de mødre/forældre der er herinde og som ikke har bare 100-200 kr at ligge fra hver månede til julegaver -for jo så langt kan man godt komme ud..

Da jeg fandt sammen med min kæreste havde han desværre fået oparbejdet så stor en gæld at vi havde 6000 til mad, bleer, benzin og os selv hver månede.. Vi var nødsagtet til at have to biler og havde omkring 35 km på arbejde og i skole begge to, så jo jeg har været derude, hvor jeg faktisk ikke havde råd til at købe en vinterjakke til min datter! OG DET GØR ONDT! og så kan man snakke nok så meget om prioriteringer for pengene er der bare ikke..

Jeg har haft en diskussion med min svigerinde, da livmoderhalskræft-vaccinen kom frem -at hvis ikke den blev gratis, så ville hun selv betale den til sin datter og det burde alle gøre, hvortil jeg siger at alle ikke har råd til dette, hvortil hun mente at så måtte man bare låne i banken... ?!?!?... Mage til uvidenhed, for man kan også komme derud hvor banken ikke vil låne penge til en...

Jeg bliver virkelig harm over hvor hård vi kan være ved hinanden herinde.. Jeg har nu en fin økonomi, men husker udemærket hvor ondt det gør, når folk siger, som der siges i langt de fleste indlæg i denne tråd... Der bliver virkelig sparket til folk som allerede ligger ned, - at det er gået over gevind med disse julehjælpetråde vil jeg give ret i..

(Alt dette er ikke skrevet i en sur tone eller noget, men kan for nogen nok læses sådan, men dette er ikke meningen)

-Anja

Anmeld

5. december 2010

Monica

Stumpen skriver:

"59.000 børn i Danmark lever under EUs Fattigdomsgrænse."

(http://www.redbarnet.dk/Danmark_og_Gr%C3%B8nland.aspx)

Jeg synes godt nok der er mange fordomsfulde mennesker herinde, jeg forstår simpelthen ikke at nogen kan tro at man altid kan spare op, for det kan man altså ikke altid.. Jeg synes virkelig at der bliver trådt på de mødre/forældre der er herinde og som ikke har bare 100-200 kr at ligge fra hver månede til julegaver -for jo så langt kan man godt komme ud..

Da jeg fandt sammen med min kæreste havde han desværre fået oparbejdet så stor en gæld at vi havde 6000 til mad, bleer, benzin og os selv hver månede.. Vi var nødsagtet til at have to biler og havde omkring 35 km på arbejde og i skole begge to, så jo jeg har været derude, hvor jeg faktisk ikke havde råd til at købe en vinterjakke til min datter! OG DET GØR ONDT! og så kan man snakke nok så meget om prioriteringer for pengene er der bare ikke..

Jeg har haft en diskussion med min svigerinde, da livmoderhalskræft-vaccinen kom frem -at hvis ikke den blev gratis, så ville hun selv betale den til sin datter og det burde alle gøre, hvortil jeg siger at alle ikke har råd til dette, hvortil hun mente at så måtte man bare låne i banken... ?!?!?... Mage til uvidenhed, for man kan også komme derud hvor banken ikke vil låne penge til en...

Jeg bliver virkelig harm over hvor hård vi kan være ved hinanden herinde.. Jeg har nu en fin økonomi, men husker udemærket hvor ondt det gør, når folk siger, som der siges i langt de fleste indlæg i denne tråd... Der bliver virkelig sparket til folk som allerede ligger ned, - at det er gået over gevind med disse julehjælpetråde vil jeg give ret i..

(Alt dette er ikke skrevet i en sur tone eller noget, men kan for nogen nok læses sådan, men dette er ikke meningen)

-Anja

Anmeld

5. december 2010

Pige2009

N&J skriver:

på en Su med alt det du skriver som man kan få ekstra vil jeg da stadig sidde med 3000-4000 om mdr. til alt efter faste udgifter, altså tøj, mad, jul.. alt det sjove.. og nej det er ikke meget,. men det løber da rundt...  så for mit vedkomme i hvert fald så vil alt det ekstra man kan få ikke bringe mit reelle rådighedsbeløb højere op.. 

Nej, jeg ved godt, der er forskel på SU og DP Vi bruger højest 3000 kr./md. til forbrug herhjemme, selvom vi lever rigtig godt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.