Din mening om racisme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. december 2010

Lillefe

Miamaja skriver:

Det har jeg ogsaa oplevet. Det var bare i et supermarked. Det var ret indlysende racistisk betonet fordi hun gloede skiftevis paa mit barn og saa paa mig, paa en ret ubehagelig maade af afsky.

De andre to gange var en aldre dame igen, en bibliotikar, som ledte et baby/mor lege/historie stue i vores lokale bibliotek, og der afviste hun min son da han ville laegge legetojet i kassen som de andre born ogsaa havde gjort(og han var den eneste med brun hudfarve i gruppen af 2 aarige men jeg ignorede det denne gang med en daarlig smag i munden og vi stoppede derfor med at gaa der). Et andet tilfaelde skete saa da vi  var paa biblioteket og min son sad og kikkede i en bog i en sofastol paa biblioteket og samme bibliotikar meget uvenligt bad ham gaa og laese et andet sted!. Jeg var maalos, men jeg bad venligt om hendes navn, fik det og gik derefter til personalet med min klage.

Det er gudskelov meget sjaeldent at det er sket, men det er sket 3 gange indtil videre og det er utroligt ubehageligt hver gang selvfolgelig. Jeg taenker hvordan kan voksne mennesker have saadan et ubehag for en baby eller lille barn p.ga deres hudfarve  Det eksistere dog alle vegne og jeg er bevidst om at det vil ske igen, ogsaa naar min son er bevidst om det, og saa vil jeg goere mit bedste for at forberede ham og forklare ham og hvordan han bedst muligt skal haandtere det til den tid. Jeg skal nok have al den hjaelp jeg overhovedet faa af vejledning for det er en frygtelig situation at skulle staa i med sit barn, og jeg har jo aldrig selv skulle voksne op med det.

Der er daarlige og onde mennesker alle vegne, og born bliver drillet pga rasisme og andre ting som haarfarve og intellekt osv osv. og saa skal vi foraeldre vaere vores borns stotte og hjaelp i alle situationer, altid haandtere det paa den mest voksne og effektive maade uden brug af svinske ord, for saa er vi ikke bedre selv. Heldigvis er flertallet af mennesker dybt imod racisme saa det er vaerd at glaede sig over

Det er da for underligt man skulle da tro at sådan et land som Usa hvor du bor der ville det ske mindre end her...! det er jo virkeligt slemt..!

Min far som bor i Australien påstår det ikke er slemt der.. Men altså.. jeg ved sku snart ikke..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. december 2010

mama09

sarahb skriver:

Jeg kan ikke HA det, det er et tegn på dumhed og ignorance.
FØJ!!!!

vi oplever det desværre MEGET ofte, da min mand er pakistaner.. Det er virkelig til at brække sig over.

jeg brækker mig sammen med dig..

Anmeld

11. december 2010

SussieThyssen

Perl skriver:

Det er da for underligt man skulle da tro at sådan et land som Usa hvor du bor der ville det ske mindre end her...! det er jo virkeligt slemt..!

Min far som bor i Australien påstår det ikke er slemt der.. Men altså.. jeg ved sku snart ikke..

Jeg har hørt at der desværre også er meget racisme der.

Anmeld

11. december 2010

Lillefe

SussieThyssen skriver:

Jeps..det er ligesom folk har spurgt min familie: Hvor er I fra?
Danmark naturligvis....vi har været her siden 1200 tallet

LOL ja det er sku da noget underligt noget.. en lille sjov historie.. kan fortælle at jeg mødte engang en gammel ven som så havde en kæreste som skulle købe noget af os.. og jeg havde jo sagt min kæreste hed kenneth... så faldt vi i snak så siger hun pludseligt til mig (det skal lige siges de boede i Ishøj, der er det jo rimeligt slemt med ballade) men så siger hun "Gud hvor snakker han godt dansk"

Jeg skreg af grin.. var fuldstændig færdig over det hun sagde.. og sagde ja han hedder også Kenneth... hun var desværre så fokuseret på farven at han måtte da være noget andet end at have amerikaner i sig.. I dag snakker vi sammen osv. Så der er ikke noget der skal det siges.. men jeg tror hun er blevet lidt klogere..

Anmeld

11. december 2010

Lillefe

SussieThyssen skriver:

Jeg har hørt at der desværre også er meget racisme der.

I australien? ja og det er jo det allersjoveste for sådanne lande som Usa og Australien de er de mest blandede lande LOL.. for der boede de mørke jo inden de hvide kom og slog sig ned.. simpelthen for langt ude..  kan ikke andet end grine af det...

Anmeld

11. december 2010

Lillefe

SussieThyssen skriver:

Hejsa piger!
Spændende og interessant tråd denne her..jeg har læst alle jeres indlæg so far, selvom jeg egentligt var på vej i seng.

Der bliver spurgt tidligere i tråden om man ikke er racist, når man har noget imod racister?
Racist betyder at man er imod en persons genetiske baggrund..hverken mere eller mindre. Racisme, har intet at gøre med holdninger for eller imod hvad andre har af meninger.
Så NEJ man er ikke racist, hvis man er imod andres meninger.
Det handler ene og alene om at se ned på hvilken kulør eller udseende et menneske har. Det handler altså kun om racer.
Hvis man stammer fra en bestemt befolkningsgruppe, så er der altså nogle der er modstandere.
Ja, jeg VED racisme er blevet et ord der dækker mange flere ting, men det er altså ikke korrekt at kalde en modstander af meninger for racist...så fik vi det på plads.

Så er der selve oplægget.
Suk!
Utroligt så modbydelige folk kan være.
Og nej...jeg har intet til overs for mennesker, der tænker, udøver eller accepterer racisme.
De er primitive, uvidende og underudviklede. Der må være en form for karakterbrist i deres hjerner.
Jeg kan til stadighed undre mig over det når jeg møder det.
Jeg har heldigvis ikke oplevet racisme på min egen krop, men min familie....
Kan sige så meget at ca halvdelen af den røg under anden verdenkrig..gasset i Hitlers gaskamre...skudt på kanten af massegrave. Brugt til gruopvækkende eksperimenter, hvor de uden bedøvelse blev opereret og fik fjernet vitale organer, arbejdet og sultet til døde. Fætre og kusiner til mine forældre fik tatoveret deres numre på underarmen og sent i arbejdslejre, hvorfra de aldrig vendte tilbage. Bedstemødrene og bedstefædrene fik lagt deres små børnebørn i armene og sendt i brusekabinerne som ikke indeholdt vand, som de blev fortalt men cyanidgas. Mødre der fødte fik flået deres spædbørn ud af armene og så deres babyer blive kastet ind i højovnene der brændte ligene fra deres større børn....skal jeg blive ved???
Hvordan kan NOGEN acceptere racisme??
Hvordan kan NOGEN respektere den mening og holdning???
Det er sygt til døden, at mene nogen er mindre værd pga af en anden hudfarve eller fordi man kommer fra en anden del af vores jord. At tro at man er bedre end andre blot fordi man har en anden religion.
Ægte respekt for mennesket er at respektere andres ret til at tænke, tale og tro hvad de vil, sålænge man ikke har meninger og holdninger, der kan skade andre menneskers ret til samme.
Men vil man undertrykke eller skade andre med sin religion eller politik, krig eller vold...så har man også, efter min mening mistet sin ret til respekt eller ytringsfrihed. Kun hvis man kender og forstår forskellen, og er et menneske med hjerte, sind og ånd på rette sted vil man forstå forskellen på disse ting. Heldigvis er de fleste der lever i vores lille land enige om denne holdning, det er derfor vi har et af verdens ældste demokratier.

Kærligst
Sussie

jeg vil så lige tilføje at når du siger racer.. så er det i virkeligheden ikke noget det hedder Racer, i virkeligheden så er det et gen som de mørke fik i sin tid for at så var det lettere for dem at holde sig beskyttet mod solen.. dvs mest i de varme lande.. og det passer jo meget godt når man tænker på hvor de stammer fra.. !

Anmeld

11. december 2010

SussieThyssen

Perl skriver:

LOL ja det er sku da noget underligt noget.. en lille sjov historie.. kan fortælle at jeg mødte engang en gammel ven som så havde en kæreste som skulle købe noget af os.. og jeg havde jo sagt min kæreste hed kenneth... så faldt vi i snak så siger hun pludseligt til mig (det skal lige siges de boede i Ishøj, der er det jo rimeligt slemt med ballade) men så siger hun "Gud hvor snakker han godt dansk"

Jeg skreg af grin.. var fuldstændig færdig over det hun sagde.. og sagde ja han hedder også Kenneth... hun var desværre så fokuseret på farven at han måtte da være noget andet end at have amerikaner i sig.. I dag snakker vi sammen osv. Så der er ikke noget der skal det siges.. men jeg tror hun er blevet lidt klogere..

En af vores venner, som oprindeligt er fra en af de der små Afrikanske stater ingen kan huske navnene på, og som skifter navn hvert andet øjeblik, er pæredansk, dansk statsborger og taler sproget flydende, har gennem mange år været ven af familien.
Da Rebcka var ca 2 år fik hun vist pludseligt øje på at han havde en lidt anden farve en de fleste andre. Skal lige sige, at han er rigtigt lækker nugatfarvet. Hun kravlede op på hans skød..så indgående på ham..rakte sine små hænder op og tog et grundigt slik på hans kind.
Så eftertænksomt op i loftet og sagde så nærmest for sig selv:
- Nej...ikke sko'lade (chokolade)
At vi ikke døde af grin.

Anmeld

11. december 2010

SussieThyssen

Perl skriver:

I australien? ja og det er jo det allersjoveste for sådanne lande som Usa og Australien de er de mest blandede lande LOL.. for der boede de mørke jo inden de hvide kom og slog sig ned.. simpelthen for langt ude..  kan ikke andet end grine af det...

Det er jo i grunden sørgeligt.

Anmeld

11. december 2010

Lillefe

SussieThyssen skriver:

En af vores venner, som oprindeligt er fra en af de der små Afrikanske stater ingen kan huske navnene på, og som skifter navn hvert andet øjeblik, er pæredansk, dansk statsborger og taler sproget flydende, har gennem mange år været ven af familien.
Da Rebcka var ca 2 år fik hun vist pludseligt øje på at han havde en lidt anden farve en de fleste andre. Skal lige sige, at han er rigtigt lækker nugatfarvet. Hun kravlede op på hans skød..så indgående på ham..rakte sine små hænder op og tog et grundigt slik på hans kind.
Så eftertænksomt op i loftet og sagde så nærmest for sig selv:
- Nej...ikke sko'lade (chokolade)
At vi ikke døde af grin.

LOOOOOOOOOOOL

Anmeld

11. december 2010

Lillefe

SussieThyssen skriver:

Det er jo i grunden sørgeligt.

Ja meget må man sige..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.