Louisiana28 skriver:
Det samme gør jeg. For som du siger, så ER vi forskellige, har forskellige kulture osv, og det er der jo ikke noget i vejen med. Og som du også siger, så er børnene jo ikke blinde, og kan se, at vi mennesker har forskellige farver. Sådan er det jo nu engang bare
Helt enig med Vamse og dig..
Min søn er ikke så gammel så han ved noget omkring forskellige hudfarver endnu i hvert fald.
Men jeg vil lære ham at der er forskellige folk - med forskellige kulturer, historier osv. Og at hver en af disse fortjener lige meget respekt.
Den at sige at vi alle er ens er en smule naivt i mine øjne.. Men hvis man mener med den sætning at alle har ret til den samme indgangsvinkel og respekt så er jeg enig.
Jeg selv er så pæredansk som man kan være.. Men jeg har boet nogle år i Tingbjerg (socialt belastet område i KBH med mange af anden etnisk herkomst). Der blev jeg udsat for racisme med "dansker-luder" og andre mindre pæne betegnelser. Jeg har oplevet at blive spyttet på af selvsamme idioter!
Min X-kæreste (min søns far) er halvt filipiner. Dvs. han er lidt mørk/gullig i huden, sort hår og brune øjne. Han er født og opvokset i danmark, og har ikke meget kontakt med sine filipinske rødder. Han har været udsat for flere udgaver af racisme. Den "klassiske" med perker osv, men også at folk direkte har spurgt ham om hans søn var hans.. Og det var ikke just på den imødekommende måde...
Det skal lige siges at vores søn er ikke særligt mørk i huden - han ligner enhver anden lille lys flødebolle.. ;-)
Mit mål er som sagt det at lære min søn at man skal bedømme mennesker på deres personlighed og ikke deres hudfarve. Jeg kan dog frygte at hans far ikke er helt enig med mig - netop pga de ting han har været udsat for, og derfor har et.... mere bittert syn på visse folkegrupper.. I det at han aldrig har hørt under som rigtig dansker, men også af indvandrere har han oplevet racisme, idet at de kan se at han ikke er "rigtigt indvandrer"...
Så tror at jeg kommer til at få noget af en kamp om nogle år, hvis ikke faren lærer at styre sit sprog... desværre..
Personligt er jeg til mørkere mænd, ligesom annairis beskriver.. ;-) Mulatbørn er desuden noget af det mest nuttede... :-)