Din mening om racisme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. december 2010

slettet_7530

Jeg er imod racisme, men det er begge veje

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. december 2010

Louisiana

wamse skriver:

Jeg lærer ikke mine børn at vi er ens, for det er vi ikke. Vi er alle dybt forskellige, men at det skal der være plads til. Mine børn er jo ikke blinde, og de ser da selvfølgelig at der er forskel på vores hudfarver, men så snakker vi om det, og om at komme fra andre steder, og at have andre traditioner og lignende. 

Jeg oplever desværre at min teenagesøn har nogle ret trælse holdninger omkring mennesker af anden etnisk herkomst, og jeg fortæller ham hver gang, at jeg ikke vil høre ham omtale andre mennesker som han gør, men jeg forsøger at vende hans syn, og beder ham tænke over, om det måske kunne ses på en anden måde, end det han nu gør.

Det samme gør jeg. For som du siger, så ER vi forskellige, har forskellige kulture osv, og det er der jo ikke noget i vejen med. Og som du også siger, så er børnene jo ikke blinde, og kan se, at vi mennesker har forskellige farver. Sådan er det jo nu engang bare  

Anmeld

12. december 2010

Mi

Mine børn har venner som har en anden hudfarve og kultur som de selv har. Det tror jeg egentlig ikke rigtig de tænker over, men de er også kun 6 år.

En dag i legoland så Isabella en mand med mørk hud og pegede og sagde: "se mor. En tysker"  Vi taler ikke negativt om bestemte befolkningsgrupper herhjemme, så de har jo ikke rigtig grund til at have en holdning til andre mennesker på baggrund af farve eller kultur.

Men må også sige at der er lige så meget racisme den anden vej. Min søster og børn har boet i et område med mange kulturer, og fortæller at de oplever meget modstand mod Dansk kultur og værdier, og det er jo lige så racistisk som hvis jeg var imod eks muslimsk kultur i almindelighed.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

12. december 2010

eElak

Louisiana28 skriver:

Det samme gør jeg. For som du siger, så ER vi forskellige, har forskellige kulture osv, og det er der jo ikke noget i vejen med. Og som du også siger, så er børnene jo ikke blinde, og kan se, at vi mennesker har forskellige farver. Sådan er det jo nu engang bare  

Helt enig med Vamse og dig.. 

Min søn er ikke så gammel så han ved noget omkring forskellige hudfarver endnu i hvert fald. 

Men jeg vil lære ham at der er forskellige folk - med forskellige kulturer, historier osv. Og at hver en af disse fortjener lige meget respekt. 

Den at sige at vi alle er ens er en smule naivt i mine øjne.. Men hvis man mener med den sætning at alle har ret til den samme indgangsvinkel og respekt så er jeg enig. 

Jeg selv er så pæredansk som man kan være.. Men jeg har boet nogle år i Tingbjerg (socialt belastet område i KBH med mange af anden etnisk herkomst). Der blev jeg udsat for racisme med "dansker-luder" og andre mindre pæne betegnelser. Jeg har oplevet at blive spyttet på af selvsamme idioter!

Min X-kæreste (min søns far) er halvt filipiner. Dvs. han er lidt mørk/gullig i huden, sort hår og brune øjne. Han er født og opvokset i danmark, og har ikke meget kontakt med sine filipinske rødder. Han har været udsat for flere udgaver af racisme. Den "klassiske" med perker osv, men også at folk direkte har spurgt ham om hans søn var hans.. Og det var ikke just på den imødekommende måde... 

Det skal lige siges at vores søn er ikke særligt mørk i huden - han ligner enhver anden lille lys flødebolle.. ;-)

Mit mål er som sagt det at lære min søn at man skal bedømme mennesker på deres personlighed og ikke deres hudfarve. Jeg kan dog frygte at hans far ikke er helt enig med mig - netop pga de ting han har været udsat for, og derfor har et.... mere bittert syn på visse folkegrupper.. I det at han aldrig har hørt under som rigtig dansker, men også af indvandrere har han oplevet racisme, idet at de kan se at han ikke er "rigtigt indvandrer"... 

Så tror at jeg kommer til at få noget af en kamp om nogle år, hvis ikke faren lærer at styre sit sprog... desværre.. 

Personligt er jeg til mørkere mænd, ligesom annairis beskriver.. ;-) Mulatbørn er desuden noget af det mest nuttede... :-)

Anmeld

12. december 2010

eElak

Til Ts: 

At kalde et BARN for en fejlfarve er simpelthen så lavt, så kan godt forstå at du er arrig over det. Jeg kan også blive godt arrig hvis nogen hentyder at mit lille blandingsprodukt skulle være mindre værd end andre mennesker... Eller end at hans far skulle været det for den sags skyld. 

Jeg kom bare til at tænke på - og det er generelt. Ved at oprette denne tråd - ville der være en forventning/håb om at der faktisk kom en racist på banen og tilkendegav deres mening?

Anmeld

12. december 2010

Louisiana

KaLee skriver:

Til Ts: 

At kalde et BARN for en fejlfarve er simpelthen så lavt, så kan godt forstå at du er arrig over det. Jeg kan også blive godt arrig hvis nogen hentyder at mit lille blandingsprodukt skulle være mindre værd end andre mennesker... Eller end at hans far skulle været det for den sags skyld. 

Jeg kom bare til at tænke på - og det er generelt. Ved at oprette denne tråd - ville der være en forventning/håb om at der faktisk kom en racist på banen og tilkendegav deres mening?

Så skulle man nok ha' gjort det muligt, at svare anonymt. Tror ikke en racist ville have lyst til at ytre sin mening nu, efter så mange har skrevet hvor meget de HADER racister. (Hvilket jo også er lidt paradoksalt... Man må gerne hade racister - men man må ikke være racist )

Anmeld

12. december 2010

eElak

Louisiana28 skriver:

Så skulle man nok ha' gjort det muligt, at svare anonymt. Tror ikke en racist ville have lyst til at ytre sin mening nu, efter så mange har skrevet hvor meget de HADER racister. (Hvilket jo også er lidt paradoksalt... Man må gerne hade racister - men man må ikke være racist )

Præcis min pointe... 

Man må ikke hade andre pga en anden hudfarve, men man må godt hade dem, som hader dem der hader dem med anden hudfarve.... Lidt spøjst, men sammenhold når det er bedst/værst.. 

Anmeld

12. december 2010

Loa

KaLee skriver:

Man må ikke hade andre pga en anden hudfarve, men man må godt hade dem, som hader dem der hader dem med anden hudfarve....

Ha ha

Anmeld

12. december 2010

eElak

Loa skriver:

Ha ha

hov... der var lige et hader dem for meget i min sætning ovenover... 

Tror der var ridser i pladen eller noget men håber at meningen kommer igennem alligevel..  

Anmeld

12. december 2010

Louisiana

KaLee skriver:

Præcis min pointe... 

Man må ikke hade andre pga en anden hudfarve, men man må godt hade dem, som hader dem der hader dem med anden hudfarve.... Lidt spøjst, men sammenhold når det er bedst/værst.. 

Jeg giver dig ret. Har også skrevet tidligere i denne tråd, at folk må selv om deres holdning - hvad den end måtte være.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.