Ja, det er rigtigt! -men alle de smukke ord og intentioner skal også omsættes til handlinger!
-og til trådstarter vil jeg bare sige: Man kan let skabe en magisk jul for børn uden det koster penge. F.eks. holder vi advendt (det kraver 4 lys), og hver søndag får børnene 2 småkager (jep, TO småkager) De taler om det hele året, ikke fordi de to småkager er noget særligt i sig selv, men stemningen omkring det, ritualet med at vi læser den samme bog hver søndag i advent, synger den samme advent sang, bager de samme småkager, som man så må få to af! Vi sidder i næsten mørke, så man rigtig kan se lysene. Det tager ikke så lang tid (det kan små børn ikke holde til. Vores børn er 2år, 4 år og 6år) og sidste år var de ikke overraskende et år yngre end i år.
I december måned er der ikke godnathistorie som der plejer at være, men derimod oplæsning af 24 små bøger, og der bliver sunget en julesalme hver aften. Hvis man ikke lige har penge til at købe en bog for, så er der masser på bibioteket.
At skabe en stemning handler i høj grad også om at skabe forventninger. Snak om at : Ih, hvor blvier det spændende når vi skal sidde inde i sofaen og læse julebog sammen. Når I så sidder der, så snak om; Ih, hvor er det hyggeligt at sidde her, dig og mig, og læse om nisser. Det kan jeg godt lide. Så kan børnene det helt sikkert også og det vil komme til at stå som en stjernestund i et barns bevisthed. Ofte glemmer vi at italesætte havde vi skal og hvad vi gør, og der går faktisk en del af nydelsen tabt på den måde.
Jeg håber at du får en rigtig god jul! -og husk så, at selvom vi lever i en materiel verden, så ER det ikke det vigtigste.
Anmeld