Jeg bor i Ringsted, hvor der lige er lavet følgende besparelser:
1. Tvungen ferie i uge 27-28-29 (eller var det 28-29-30
) for alle institutioner,samt tvungen ferie i SFO i uge 42 eller 7 (her skal institutionerne i fællesskab vælge en uge). Dvs. at medarbejderne i SFO INGEN selvbestemmelse har over ferie, da der udover de nye lukkeuger også er 10 lukkedage (de normale mellem jul og nytår, ved påske etc).
2. Børnene bliver børnehavebørn, når de er 2 år og 10 mdr. mod 3 år før. Men der medfølger ikke flere ressourcer til børnehaverne.
3. Der skal spares en rum sum penge på børn med specielle behov.
De havde endvidere planlagt at SFO-børn skulle starte 1. april mod nu 1. august. Skulle barnet i privatskole/privat SFO, måtte barnet ikke fortsætte i børnehaven til 1. august, hvor de private kunne tage imod, men starte i offentlig SFO 1. april og efter 4 mdr. starte forfra 1. august. Den blev dog taget væk igen, pga. forælderprotester.
Alt i alt medfører det nu, at normeringen i Ringsted Kommunes børnehaver er 12,1 barn pr. voksen!
Vi ligger helt i top hvad angår normering. Sidste år lå vi på ca. 8,xx og læste dengang en artikel af en forsker ved DPU, der sagde, at børn kunne tage skade, når normeringen røg over 8 børn. pr. voksen. Så får man altså rigtig ondt i maven ved tanken om, at det skal være min datters hverdag i de næste 2½ år, og derefter min søns i 3 år
I min datters børnehave er de 25 børn på hendes stue. De skal efter nytår være 2 voksne. Jeg får det fysisk dårligt ved tanken. Jeg overvejer privat børnehave, men så vidt jeg ved findes der kun 2 i Ringsted, og begge ligger så langt udenfor byen at bil er påkrævet. Og det er ikke en mulighed for os pt.
Jeg har forståelse for, at det er vanskeligt at finde de penge, som regeringen pålægger kommunerne at spare (her i byen 50 mio), men forstår ikke at der er råd til ny idrætshal, nye gymnastiksal, renovering af et 10 år gammelt torv og endnu mere udvikling af landområderne, når vores børn og ældre så skal behandles som dyr! Prioriteringen er så elendig i min verden.