nilletøz skriver:
Godaften alle sammen:
Jeg springer lige ud i det..
Min ene kusine har lige fortalt mig at hendes lillesøster har konverter til islam, samt er hun blevet gift, uden nogen af os fra familien vidste det!
Jeg havde dog på fornemmelsen at hun ville konverter til islam, men var ikke sikker i min sag, men hvorfor jeg havde det på fornemmelsen var fordi hun kom hjem til min mor en dag, iført tørklæde - jeg spurgte hende hvorfor hun havde det på, hvor til hun svar at det skulle hun fordi hun skulle til bryllup, og der skulle hun have det på for at mændene ikke skulle blive for fristet af hende! Det har jeg dog aldrig hørt før at man skal.. Måske jeg tager fejl, skal jeg ikke kunne sige...
Men jeg tænker bare nu, skal hun ikke holde jul mere, sammen med os, hvis hun kommer skal jeg tag hensyn til at hun ikke spiser svinekød, eller andre ting hun ikke må spise, der er jo meget hun ikke må nu.
Sidder lige og tænker hvordan skal jeg tackle det her, det er bestemt ikke noget jeg har prøvet før, hun ved ikke jeg ved det, med mindre hendes søster har sagt det til hende.
Ikke for at dome nogen, det er ikke det jeg vil, men er lidt bekrymret over at hun har gjort det, for hvad nu hvis de får børn sammen, de bliver skilt, hvad sker der så med børnene?
Har jo hørt at flere børn er blevet kidnappet af deres far, hvor moren så muligvis ikke ser dem igen.. Ved godt det ikke sker hver gang, men kan ikke lade være med at tænke tanken….
Nogen der lige kan hjælpe, mig, hvordan tackler jeg det hele, på en pæn måde, det er jo hendes valg, hun er over 18år
Håber ikke det har støt nogen, for det har BESTEMT ikke været min mening!!
Hilsner nilletøz
Hejsa søde ven.
Nej da du støder ingen med dine spørgsmål, tvært imod så vidner det om, at du oprigtigt bekymrer dig, og gerne vil tage hensyn til din kusines valg.
Nu har jeg arbejdet meget med bl.a. indvandrer kvinder, og kvinder fra andre religioner og kulturer, så du får lige lidt af min viden her.
Nu kommer det jo helt an på hvor religiøs hun er, nu hun har valgt at skifte, men islam i Danmark er rimeligt afslappet, og de fleste danske muslimer lever tæt på dansk kultur.
Selvfølgelig efterlever de nogle andre traditioner, men de formår oftest at tilpasse deres religion og traditioner til vores, sådan at der sjældent opstår sammenstød.
Hvis hun som muslim i Danmark vælger at bære tørklæde, så er det hendes valg, for der er masser af muslimske kvinder, der i dag vælger det fra.
Iøvrigt så har Profeten aldrig dikteret at kvinder skulle bære tørklæde, det var op til den enkelte kvinde, at det så senere bliver udlagt i religiøs sammenhæng, er forkert og har kun noget med kultur og tradition at gøre.
Profeten, som iøvrigt var en mand med humor, sagde, at han da godt kunne forstå, at især ældre kvinder gerne ville gå med tørklæde, da de dermed kunne skjule deres ydre lidt bedre 
Men han kunne ikke se noget formål med det, og man blev ikke et bedre menneske af det, heller ikke overfor Gud.
Vedr. spiseregler, så afhænger det igen af, hvor religiøs man er.
Mange muslimer spiser svinekød i dagligdagen, og gør det ud fra den betragtning, at forbudet mod svinekød i både islam og mosaiisk troessamfund skyldes at, der hvor disse religioner er opstået, var der en voldsom fare for angreb af trikiner, en snylter som lever i svin, og som ved indtagelse via kødet kan inficere mennesket. Svinekød holder sig heller ikke nær så godt i varme, som fx lam og oksekød, så der var altså nogle rent praktiske og hygieiniske fordele ved at forbyde brugen af svin.
Men i vore dage, er det egentligt noget pjat, at opretholde disse forbud, men det er jo så op til den enkelte.
Men muslimer vælger selv at sige fra og nejtak til det de bliver tilbudt.
Når din kusine kommer, så skal du da endeligt bare spørge hende, hvad hun spiser og ikke spiser, og så er det rimeligt nemt at undlade at servere fødevarer med svinefedt og kød.
Brug alm planteolie i madlavningen og fx kylling, så er du ud over det problem.
Frugt går man heller aldrig fejl af, og til deserter kan man altid servere syltet frugt med flødeskum.
Så er der det med børn og skilsmisse.
Hvis hun har fundet sig en dansk født ung mand, jamen, så skal du ikke bekymre dig så meget, så vil han trods alt være opvokset i dansk kultur, og endelig så er det jo kun de grelle tilfælde man hører om og ikke de 99% af skilsmisse sager, hvor der ingen problemer er.

Kærligst
Sussie