fru-nielsen skriver:
Selvfølgelig er det ok at mn datter bliver gal, jeg tror ikke jeg har skrevet noget som helst andet
Men Det er jo ikke det samme som at jeg ikke kan blive frustreret over at hun ikke spiser.
Du giver et eksempel omkring hvis det var dit eget barn i dagpleje. Dertil bliver jeg nødt til at svare at du på ingen måde kan sammenligne et barn i almindelig dagpleje og så et barn der er i dagpleje hos sin mor. Der er altså forskel og dette indlæg er ikke skrevet af en dagplejer men en mor!
Det handler jo ikke om at jeg ikke vil give min datter bondebrød eller grovboller(er prøvet) i stedet for.
Jeg tager helt bestemt udgangspunkt i hvert enkelt barn jeg har herhjemme, men en vis ensretning er altså også nødvendigt når man har 4 børn der alle skal tilgodeses og have deres behov opfyldt.
Jeg kan da give et grimt eksempel: jeg har en kollega der nu på 4. md lader et barn udelukkende spise rugbrød med pålægschokolade fordi det er det barnet vil spise. Er det der du vil hen fordi man ikke må presse barnet?
Lige pt spiser min datter kun varm mad, frugt, grønt, yoghurt mm og det kan jeg jo ikke servere for hende og lade de andre sidde og spise rugbrød. Sætter jeg ovennævnte på bordet til min datter ville de andre børn også vælge at spise det før/i stedet for rugbrødet og i sidste ende ville det jo ikke gavne dem.
Nu gør jeg det lige kort, for jeg bør virkeligt virkeligt sidde og forberede forelæsningsmateriale til næste uge 
Angående dit eksempel med pålægschokoladen, så nej, det er absolut ikke der jeg vil hen. Men hvis nu det handlede om et barn der i en periode udelukkende ville spise rugbrød med leverpostej, mens de andre børn gerne vil spise forskelligt pålæg, så ville jeg overhovedet ikke kunne se problemet.
Forskellen for mig er at jeg ikke tænker rugbrød med leverpostej som et usundt måltid, mens pålægschokolade for mig ikke er nok til at give et barn en sund frokost.
Og jeg forstår nemt behovedet for ensretning i en DP, det er slet ikke der jeg tænker problemet. Jeg tænker mere at rugbrød i sig selv ikke er den eneste sunde frokostmulighed, og at man jo nemt kan servere alternativer som de andre børn også kan spise af.
Selvfølgelig kan du ikke som DP stå og lave store retter mad, men man kan vel varriere pålægget på en måde hvor der er brød med smør på bordet, kogte æg, en kogt kartoffel i skiver, agurk, tomat, broccolibuketter, ærter, majs eller måske lidt kylling. Og så kan alle ungerne få lov at spise lidt af det hele.
Herhjemme er den slags i hvert fald et stort hit blandt ungerne, for nogle gange er traditionelle madder bare ikke så spændende, og med tilbehør som det ovennævnte vil jeg vove at påstå at børnene godt kan spise en sund frokost, selv hvis de ikke gider røre brøddet. Og så er det jo smadder godt for deres finmotorik hvis de får lov at sidde og forsøge at fange et par løbske ærter fx