Ville du stå fast eller ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. oktober 2010

Diana...

Thalia skriver:

Men børns smagsløg udvikler sig jo løbende, og derfor kan du umuligt vide hvad dit barn kan vide eller ej. At de vil spise det en uge er ikke det samme som at de stadig kan lide det 2 uger senere.

Og hvis du virkeligt mener at børn er manipulerende så er jeg da utroligt glad for at du ikke skal have med mine børn at gøre.

Jeg er nu sikker på vi alle kender vores børn bedst! Og ja børn ændre sig men vi kan se på Lucas om han kan lide det eller ikke. Og det kan man altså normalt. og når man ikke smager på det og bare skubber det væk james så det fordi man ikke lige er sulten eller gider spise det, og hvis han ikke kan lide det som jeg laver jamen så får han da noget andet han går aldrig sulten i seng!

Jamen det da fint at jeg ikke skal havde noget med dine børn at gøre og hvor var det sødt sagt! Men du svart mig ikke på hvor jeg skrive at jeg tvinger Lucas til at spise. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. oktober 2010

Thalia

Diana... skriver:

Jeg er nu sikker på vi alle kender vores børn bedst! Og ja børn ændre sig men vi kan se på Lucas om han kan lide det eller ikke. Og det kan man altså normalt. og når man ikke smager på det og bare skubber det væk james så det fordi man ikke lige er sulten eller gider spise det, og hvis han ikke kan lide det som jeg laver jamen så får han da noget andet han går aldrig sulten i seng!

Jamen det da fint at jeg ikke skal havde noget med dine børn at gøre og hvor var det sødt sagt! Men du svart mig ikke på hvor jeg skrive at jeg tvinger Lucas til at spise. 

Jeg tror såmænd du forvirrede mig lidt med dine modstridende indlæg

Du startede jo ud med at skrive om at det var en dårlig vane at lære børn at hvis man ikke kan lide maden så får man noget andet, og nu skriver du at hvis dit barn ikke kan lide maden så laver du alligevel noget andet.

Anmeld

21. oktober 2010

Diana...

Thalia skriver:

Du startede jo ud med at skrive om at det var en dårlig vane at lære børn at hvis man ikke kan lide maden så får man noget andet, og nu skriver du at hvis dit barn ikke kan lide maden så laver du alligevel noget andet.

Ej jeg har aldrig skrevet at jeg tvinger ham til at spise noget han ikke kan lide det kunne jeg da aldrig drømme om men jeg gå ikke op og laver en ny ret mad fordi han ikke GIDER spise det der er på bordet for så kan han få senere eller komme tilbage og spise aftensmad når han nu er færdig med at leget hvis det er det han vil. 

Jeg skrev ja at hvis man giver børn noget andet andet fordi de ikke lige gider det der er ja så lære de hurtigt at sådan kan de gøre igen. 

Men der er sgu forskel på ikke at kunne lide maden og ikke gide spise det! og det har jeg skrevet hele vejen igennem. 

Anmeld

21. oktober 2010

Diana...

Thalia skriver:

Hov og så skriver jer da ikke hvis man ikke kan lide maden får man ikke noget andet jeg skriver hvis man ikke gider maden så laver jeg ikke noget andet! 

Anmeld

21. oktober 2010

Thalia

Diana... skriver:

Hov og så skriver jer da ikke hvis man ikke kan lide maden får man ikke noget andet jeg skriver hvis man ikke gider maden så laver jeg ikke noget andet! 

Ud fra dit første indlæg havde jeg meget svært ved at se at du var villig til at servere alternativ mad for dit barn hvis det du først havde serveret blev afvist. - Det er jo ikke nemt at gennemskue at du selv praktiserer det du mener er en dårlig vane

Men bare rolig, Jeg har godt set i dine senere indlæg at du ikke står helt så stejlt på det synspunkt.

Anmeld

21. oktober 2010

wamse

Jeg ville ikke gå ind i en kamp om maden med mit barn. Jeg tror bare det er en periode, hvor barnet selv tester og forsøger at gøre sige sine egne erfaringer. Så jeg ville lade mit barn spise det pålæg, men hver dag stadig tilbyde rugbrød, for jeg tror at de sikkert vil vælge det til igen på et tidspunkt.

Anmeld

21. oktober 2010

Diana...

Thalia skriver:

Ud fra dit første indlæg havde jeg meget svært ved at se at du var villig til at servere alternativ mad for dit barn hvis det du først havde serveret blev afvist. - Det er jo ikke nemt at gennemskue at du selv praktiserer det du mener er en dårlig vane

Men bare rolig, Jeg har godt set i dine senere indlæg at du ikke står helt så stejlt på det synspunkt.

Det skrev jeg da intet om jeg skrev at han bare får lov at spise pålægget men han får ikke noget andet! 

Og nu ved jeg jo at han kan lide rugbrød og alt rugbrød og nu er det faktisk råd fra SP og læge at jeg ikke skal begynde at lave noget helt andet til ham fordi han ikke gider spise rugbrød hjemme at jeg så har samme holdning er jo sådan det er. 

Men jeg har på intet tidspunkt skrevet at jeg tvinger ham eller han ikke få noget andet hvis han ikke kan lide det! 

Så det måske bare dig der læser hvad du vil og ikke hvad der stå for jeg kan slet ikke se jeg skriver som du siger. 

Men det også lige meget vi er ikke enig du laver flere rette mad til dine børn hvis de ikke gider spise det jeg lave en ret og de kan spise de hvis de vil hvis ikke får de altid noget inden sengetid og hvis de ikke kan lide det laver jeg selvfølgelig noget andet! 

Sådan er vi jo så forskellige men en ting er sikker jeg har aldrig tvunget mit barn til at spise og kommer aldrig til det og det ved jeg virkelig ikke hvor du har fra! 

Anmeld

21. oktober 2010

Diana...

wamse skriver:

Jeg ville ikke gå ind i en kamp om maden med mit barn. Jeg tror bare det er en periode, hvor barnet selv tester og forsøger at gøre sige sine egne erfaringer. Så jeg ville lade mit barn spise det pålæg, men hver dag stadig tilbyde rugbrød, for jeg tror at de sikkert vil vælge det til igen på et tidspunkt.

Helt enig. 

Anmeld

21. oktober 2010

Fru Hansen

Thalia skriver:

Men det er jo ok at hun bliver gal, og når hun ikke er ældre end  hun nu engang er, giver hun udtryk for den vrede på den eneste måde hun lige kan det

Dagplejebørn eller ej, så tror jeg altså at man skal respektere at din datter ikke gider rugbrød. Så lad hende spise bondebrød, eller en grovbolle i stedet, eller en rest kartoffel fra dagen før eller noget andet.

Jeg forstår godt at du ikke vil risikere at forskelsbehandle dit barn, men det ændrer ikke på at du er nødt til at tage udgangspunkt i det enkelte barn og handle derefter.

Jeg tænker lidt at hvis mit barn gik i DP, og jeg fik at vide at han ikke gad spise rugbrød, så ville jeg bede DP'en om at tilbyde ham noget andet i en periode. Og hvis dagplejen insisterede på at alle børnene skulle spise det samme, så ville jeg flytte mit barn til en DP der var villig til at tage udgangspunkt i det enkelte barn.

Det handler ikke om at du skal lave 4-5 forskellige slags mad, men om at sørge for at der er alternativer til rugbrød sådan så din datter ikke skal presses til at spise ting hun tydeligvis ikke bryder sig om.

Selvfølgelig er det ok at mn datter bliver gal, jeg tror ikke jeg har skrevet noget som helst andet Men Det er jo ikke det samme som at jeg ikke kan blive frustreret over at hun ikke spiser.

Du giver et eksempel omkring hvis det var dit eget barn i dagpleje. Dertil bliver jeg nødt til at svare at du på ingen måde kan sammenligne et barn i almindelig dagpleje og så et barn der er i dagpleje hos sin mor. Der er altså forskel og dette indlæg er ikke skrevet af en dagplejer men en mor! 
Det handler jo ikke om at jeg ikke vil give min datter bondebrød eller grovboller(er prøvet) i stedet for.

Jeg tager helt bestemt udgangspunkt i hvert enkelt barn jeg har herhjemme, men en vis ensretning er altså også nødvendigt når man har 4 børn der alle skal tilgodeses og have deres behov opfyldt.
Jeg kan da give et grimt eksempel: jeg har en kollega der nu på 4. md lader et barn udelukkende spise rugbrød med pålægschokolade fordi det er det barnet vil spise. Er det der du vil hen fordi man ikke må presse barnet?

Lige pt spiser min datter kun varm mad, frugt, grønt, yoghurt mm og det kan jeg jo ikke servere for hende og lade de andre sidde og spise rugbrød. Sætter jeg ovennævnte på bordet til min datter ville de andre børn også vælge at spise det før/i stedet for rugbrødet og i sidste ende ville det jo ikke gavne dem.

Anmeld

21. oktober 2010

Thalia

fru-nielsen skriver:

Selvfølgelig er det ok at mn datter bliver gal, jeg tror ikke jeg har skrevet noget som helst andet Men Det er jo ikke det samme som at jeg ikke kan blive frustreret over at hun ikke spiser.

Du giver et eksempel omkring hvis det var dit eget barn i dagpleje. Dertil bliver jeg nødt til at svare at du på ingen måde kan sammenligne et barn i almindelig dagpleje og så et barn der er i dagpleje hos sin mor. Der er altså forskel og dette indlæg er ikke skrevet af en dagplejer men en mor! 
Det handler jo ikke om at jeg ikke vil give min datter bondebrød eller grovboller(er prøvet) i stedet for.

Jeg tager helt bestemt udgangspunkt i hvert enkelt barn jeg har herhjemme, men en vis ensretning er altså også nødvendigt når man har 4 børn der alle skal tilgodeses og have deres behov opfyldt.
Jeg kan da give et grimt eksempel: jeg har en kollega der nu på 4. md lader et barn udelukkende spise rugbrød med pålægschokolade fordi det er det barnet vil spise. Er det der du vil hen fordi man ikke må presse barnet?

Lige pt spiser min datter kun varm mad, frugt, grønt, yoghurt mm og det kan jeg jo ikke servere for hende og lade de andre sidde og spise rugbrød. Sætter jeg ovennævnte på bordet til min datter ville de andre børn også vælge at spise det før/i stedet for rugbrødet og i sidste ende ville det jo ikke gavne dem.

Nu gør jeg det lige kort, for jeg bør virkeligt virkeligt sidde og forberede forelæsningsmateriale til næste uge

Angående dit eksempel med pålægschokoladen, så nej, det er absolut ikke der jeg vil hen. Men hvis nu det handlede om et barn der i en periode udelukkende ville spise rugbrød med leverpostej, mens de andre børn gerne vil spise forskelligt pålæg, så ville jeg overhovedet ikke kunne se problemet.

Forskellen for mig er at jeg ikke tænker rugbrød med leverpostej som et usundt måltid, mens pålægschokolade for mig ikke er nok til at give et barn en sund frokost.

Og jeg forstår nemt behovedet for ensretning i en DP, det er slet ikke der jeg tænker problemet. Jeg tænker mere at rugbrød i sig selv ikke er den eneste sunde frokostmulighed, og at man jo nemt kan servere alternativer som de andre børn også kan spise af.

Selvfølgelig kan du ikke som DP stå og lave store retter mad, men man kan vel varriere pålægget på en måde hvor der er brød med smør på bordet, kogte æg, en kogt kartoffel i skiver, agurk, tomat, broccolibuketter, ærter, majs eller måske lidt kylling. Og så kan alle ungerne få lov at spise lidt af det hele.

Herhjemme er den slags i hvert fald et stort hit blandt ungerne, for nogle gange er traditionelle madder bare ikke så spændende, og med tilbehør som det ovennævnte vil jeg vove at påstå at børnene godt kan spise en sund frokost, selv hvis de ikke gider røre brøddet. Og så er det jo smadder godt for deres finmotorik hvis de får lov at sidde og forsøge at fange et par løbske ærter fx

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.