Ville du stå fast eller ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. oktober 2010

sarahb

Diana... skriver:

Den periode har vi også haft med Lucas men det var kun her hjemme i DP spiste han 2 stk rugbrød. 

Jeg snakket med SP om det og hun sagde jeg vare skulle lade ham spise pålægget men jeg skulle ikke giver ham mere han havde det på tallerken han havde og det var så det. 

Nu jeg så gået hen til smørpålæg og så spiser han også rugbrødet men hvis han får løst pålæg på tager han det stadig af her hjemme. 

Jeg gjorde præcis det samme da jeg var barn og spiste næsten ikke noget hjemme men ÅD i DP. Sådan er der mange børn der er. 

Knus Diana

ja her er det også kun hjemme, men ikke i dp..
Det vigtigste er at barnet trives og ikke går rundt og sulter.
Og hvis man gør mad til en kamp, kan man nemt skræmme dem og give dem en form for madfobi.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. oktober 2010

Thalia

Det er vel op til den enkelte

Men jeg synes ikke man skal give sig, de skal nok spise når de blir sultne.

Ellers kan man jo med mange ting give efter & så får man et forkælet barn. Og det er min mening. 

Så hvis ikke man tvinger børn til at spise ting de ikke vil have, så forkæler man dem?

Det synes jeg personligt er en rigtig sørgelig tilgang til børneopdragelse

Anmeld

21. oktober 2010

Thalia

sarahb skriver:

Og hvis man gør mad til en kamp, kan man nemt skræmme dem og give dem en form for madfobi.

Jeg er helt enig

Anmeld

21. oktober 2010

Diana...

Thalia skriver:

Hvad dårligt skulle der ske ved at man respekterer et barns grænser?

Børn lære meget hurtigt at hvis jeg ikke gider spise det så laver min mor bare noget andet og det vil de fleste børn udnytte hvis de ikke lige gider at spise det der bliver serveret. Det er jo en rigtig dårlig vane at lære dem så ender det jo med man skal stå og lave flere forskellige retter mad hver gang. 

Anmeld

21. oktober 2010

Diana...

sarahb skriver:

Helt enig. 

Anmeld

21. oktober 2010

ZamanogDania

Min datter spiser ikke rugbrød. Har prøvet mange gang. Har prøvet det med alle mulig pålæg. Næ nej hun vil kun spise pålæg. Men mærkelig nok kan hun heller ikke lide smør. Så hun får bare groft brød istedfor rugbrød. Jeg tror det bliver bedre når hun kommer til at gå til dagpleje.

Anmeld

21. oktober 2010

Thalia

Diana... skriver:

Børn lære meget hurtigt at hvis jeg ikke gider spise det så laver min mor bare noget andet og det vil de fleste børn udnytte hvis de ikke lige gider at spise det der bliver serveret. Det er jo en rigtig dårlig vane at lære dem så ender det jo med man skal stå og lave flere forskellige retter mad hver gang. 

Det er ganske enkelt noget vås efter min mening.

Børn er lyst og behovsdrevne, men de er ikke nogle små manipulerende bæster som bare vil have andre mennesker til at hoppe og springe for dem.

Efter min mening kan man sagtens lære børn sunde og fornuftige madvaner uden at tvinge dem til at sulte eller spise ting de ikke vil have. Ærligt talt så synes jeg det er ensørgelig mangel på respekt overfor børnenes grænser, og hvordan skal de lære at respektere andres grænser hvis ikke man respekterer deres?

Forslaget med hapsere er efter min mening rigtigt godt, og ellers er der masser af alternativer til rugbrød som man nemt kan servere uden at børnene tager skade af det.

-Men jeg har så også den der fjollede ide at børn også er en slags mennesker og at de derfor skal behandles som sådan nogle

Anmeld

21. oktober 2010

Stumpen

Diana... skriver:

Ja tak... Vi havde en overgang hvor Victoria ikke spiste så meget af den mad vi lavede til aften (læs: ikke så lille barns børnevenligt i forhold til tid af mæthedsfornemmelse) Så et par dage sluttede hun af med en portion havregryn, hvilket resulterede i at hun ikke ville spise noget aftensmad derefter, men kun have sin forbistret havregryn...

Så nu når vi. f.eks får pitabrød, jamen så går vi fra bordet og får så en portion havregryn eller et stykke rugbrød (som hun jo så pt ikke vil spise hjemme) inden sengetid....

Så forbinder hun ikke havregryn med aftensmad...

Men jeg laver som regel ikke en konflikt ud af det, når det drejer sig om mad, men finder løsninger som i stedet kan fungerer for begge parter...

Anmeld

21. oktober 2010

ZamanogDania

Thalia skriver:

Børn er lyst og behovsdrevne, men de er ikke nogle små manipulerende bæster som bare vil have andre mennesker til at hoppe og springe for dem.

Efter min mening kan man sagtens lære børn sunde og fornuftige madvaner uden at tvinge dem til at sulte eller spise ting de ikke vil have. Ærligt talt så synes jeg det er ensørgelig mangel på respekt overfor børnenes grænser, og hvordan skal de lære at respektere andres grænser hvis ikke man respekterer deres?

Forslaget med hapsere er efter min mening rigtigt godt, og ellers er der masser af alternativer til rugbrød som man nemt kan servere uden at børnene tager skade af det.

-Men jeg har så også den der fjollede ide at børn også er en slags mennesker og at de derfor skal behandles som sådan nogle

enig. Man skal ikke svinge dem til at spise. Tro mig man får intet ud af det. Der var os en periode da jeg kom til DK( var 10 år) gad ikke spise rugbrød. Men efterhånden blev jeg faktisk vildt med det. Det samme er med børn. De skal nok spise det. især hvis de ser andre børn der spiser rugbrød. F.eks. min datter spiser ikke banan der hjemme, men forleden var vi på besøg hos en veninde. Hendes datter spise banan, så lige pludselig vil min datter os have det. Hun spiste banan det var noget nyt.

Anmeld

21. oktober 2010

Diana...

Thalia skriver:

Altså hvor skriver jeg henne at jeg tvinger mit barn til at spise det skriver jeg ingen steder for det kunne jeg aldrig finde på. MEN jeg ved hvad han kan lide og jeg ved at han også kan finde på at lade være med at spise det der er hvis han heller vil havde noget andet! Lige som i den børnehave jeg var i der var der 3 af børnene på min stue de nægtet at spise det ener eller andet hvis de vidste der ville komme noget de mere havde lyst til bag efter. Det da skønt at dine børn ikke manipulere med jer men det gør de fleste børn nu en gang jeg kender ikke nogen der ikke prøver deres grænser af. Jeg kunne aldrig drømme om at lave mad til Lucas som han ikke kan lide og når mig og manden skal havde noget jeg ved han ikke kan LIDE jamen så lave jeg noget andet til ham, men når jeg laver mad han kan lide så må han spise det. Og som jeg skrev så æder han nede i DP både rugbrød og pålæg uanset hvad for noget pålæg og sjovt nok er det det samme rugbrød og pålæg vi har her hjemme. 

Knus Diana 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.