Ville du stå fast eller ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. oktober 2010

Fru Hansen

Tak for alle svarene. Jeg vil lige uddybe lidt.

Jeg er dagplejer for min datter og 3 andre børn, så det er det samme problem i dagplejen

Når jeg insisterer på at hun skal spise rugbrødet er det fordi det ikke mætter meget kun at spise makrel i tomat, agurk, leverpostej osv Ca. en gang om ugen spiser vi varm mad til frokost og der spiser hun fint.

Til jer der skriver om at respektere barnet mm så vil jeg da lige fortælle at vi ikke har en kamp med gråd og skrig. Vi har en kamp der bl.a. involverer at min datter smider med tallerken og kop når hun ikke vil spise rugbrødet. Hun er ikke ked af det, hun er gal.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. oktober 2010

Thalia

Stumpen skriver:

Ja tak... Vi havde en overgang hvor Victoria ikke spiste så meget af den mad vi lavede til aften (læs: ikke så lille barns børnevenligt i forhold til tid af mæthedsfornemmelse) Så et par dage sluttede hun af med en portion havregryn, hvilket resulterede i at hun ikke ville spise noget aftensmad derefter, men kun have sin forbistret havregryn...

Så nu når vi. f.eks får pitabrød, jamen så går vi fra bordet og får så en portion havregryn eller et stykke rugbrød (som hun jo så pt ikke vil spise hjemme) inden sengetid....

Så forbinder hun ikke havregryn med aftensmad...

Men jeg laver som regel ikke en konflikt ud af det, når det drejer sig om mad, men finder løsninger som i stedet kan fungerer for begge parter...

Herhjemme slutter ungerne også dagen af med en portion havregryn eller cornflakes eller en skive rugbrød. Vi kalder det aftenskaffe og har indført det helt bevidst fordi de faktisk er helt ok at man ikke har overskud til aftensmad efter en lang dag i vuggestue og børnehave. Det kan godt være smadder svært at koncentrere sig om måltidet når man kun er 3 år gammel - og endnu sværere når man er yngre, og derfor er aftensmad bare ikke altid et hit.

Så får man aftenskaffe før sengetid så man ikke går sulten i seng, og så bliver aftensmaden aldrig en kamp.

Anmeld

21. oktober 2010

Diana...

Stumpen skriver:

Ja tak... Vi havde en overgang hvor Victoria ikke spiste så meget af den mad vi lavede til aften (læs: ikke så lille barns børnevenligt i forhold til tid af mæthedsfornemmelse) Så et par dage sluttede hun af med en portion havregryn, hvilket resulterede i at hun ikke ville spise noget aftensmad derefter, men kun have sin forbistret havregryn...

Så nu når vi. f.eks får pitabrød, jamen så går vi fra bordet og får så en portion havregryn eller et stykke rugbrød (som hun jo så pt ikke vil spise hjemme) inden sengetid....

Så forbinder hun ikke havregryn med aftensmad...

Men jeg laver som regel ikke en konflikt ud af det, når det drejer sig om mad, men finder løsninger som i stedet kan fungerer for begge parter...

Jamen det jo også noget andet du stiller dig jo ikke på med det samme og laver med til ham fordi hun ikke lige vil havde det i får. Hun får noget senere. 

Lucas får også tit et stykke frugt eller en boller inden han skal i seng så sidder vi og hygger med det. 

Anmeld

21. oktober 2010

Stumpen

Diana... skriver:

Jamen det jo også noget andet du stiller dig jo ikke på med det samme og laver med til ham fordi hun ikke lige vil havde det i får. Hun får noget senere. 

Lucas får også tit et stykke frugt eller en boller inden han skal i seng så sidder vi og hygger med det. 

Det gør jeg faktisk til den store.. Hvis ikk ehun kan lide det vi får at spise til aften, så blive rhun tilbudt et stykke rugbrød med leverposteg i stedet... Men kunne ikke drømme om at stå og lave en menu til hver, så kan det jo ende med at jeg skal lave 4 forskellige retter....glem det

Anmeld

21. oktober 2010

Thalia

fru-nielsen skriver:

Tak for alle svarene. Jeg vil lige uddybe lidt.

Jeg er dagplejer for min datter og 3 andre børn, så det er det samme problem i dagplejen

Når jeg insisterer på at hun skal spise rugbrødet er det fordi det ikke mætter meget kun at spise makrel i tomat, agurk, leverpostej osv Ca. en gang om ugen spiser vi varm mad til frokost og der spiser hun fint.

Til jer der skriver om at respektere barnet mm så vil jeg da lige fortælle at vi ikke har en kamp med gråd og skrig. Vi har en kamp der bl.a. involverer at min datter smider med tallerken og kop når hun ikke vil spise rugbrødet. Hun er ikke ked af det, hun er gal.

Men det er jo ok at hun bliver gal, og når hun ikke er ældre end  hun nu engang er, giver hun udtryk for den vrede på den eneste måde hun lige kan det

Dagplejebørn eller ej, så tror jeg altså at man skal respektere at din datter ikke gider rugbrød. Så lad hende spise bondebrød, eller en grovbolle i stedet, eller en rest kartoffel fra dagen før eller noget andet.

Jeg forstår godt at du ikke vil risikere at forskelsbehandle dit barn, men det ændrer ikke på at du er nødt til at tage udgangspunkt i det enkelte barn og handle derefter.

Jeg tænker lidt at hvis mit barn gik i DP, og jeg fik at vide at han ikke gad spise rugbrød, så ville jeg bede DP'en om at tilbyde ham noget andet i en periode. Og hvis dagplejen insisterede på at alle børnene skulle spise det samme, så ville jeg flytte mit barn til en DP der var villig til at tage udgangspunkt i det enkelte barn.

Det handler ikke om at du skal lave 4-5 forskellige slags mad, men om at sørge for at der er alternativer til rugbrød sådan så din datter ikke skal presses til at spise ting hun tydeligvis ikke bryder sig om.

Anmeld

21. oktober 2010

Thalia

Stumpen skriver:

Det gør jeg faktisk til den store.. Hvis ikk ehun kan lide det vi får at spise til aften, så blive rhun tilbudt et stykke rugbrød med leverposteg i stedet... Men kunne ikke drømme om at stå og lave en menu til hver, så kan det jo ende med at jeg skal lave 4 forskellige retter....glem det

Det kunne vi også sagtens finde på herhjemme.

Børn har mere sensitive smagsløg en voksne, og så noget mad smager ganske enkelt grimt i deres munde.

Jeg gider ikke spise skånekost altid, så jeg laver mad jeg som udgangsunkt tror alle kan spise, og er der en enkelt der ikke gider det, så må man gerne få brød i stedet.

Det vigtigste er mætte børn

Anmeld

21. oktober 2010

Diana...

Stumpen skriver:

Men det er jo fordi hun ikke kan lide det. Det skrev jeg også at hvis Lucas ikke kan lide det får han også noget andet men jeg nægter og stå og lave flere forskellige retter mad fordi han ikke lige gider spise det der bliver serveret (selvom han godt kan lide det). 

Vi skulle holde fødselsdag her for lidt siden hvor vi lavet brunch og aften før fik vi pasta og kødsovs (Lucas livret) MEN han havde jo lige set da mor åbnet køleskabet at der lå små brunch pølser der inde han NÆGTET at røre aftensmaden og ville heller havde de pølser han havde set i køleskabet. 

Jeg tvinger ham aldrig til at spise hvis han ikke vil jamen så vil han ikke så skubber han tallerken ind og går ind og leger nogen gange kommer han tilbage 10 min efter så vil han alligevel gerne havde noget og andre gange spiser han så først om aften inden sengetid. 

Anmeld

21. oktober 2010

Thalia

Diana... skriver:

Altså hvor skriver jeg henne at jeg tvinger mit barn til at spise det skriver jeg ingen steder for det kunne jeg aldrig finde på. MEN jeg ved hvad han kan lide og jeg ved at han også kan finde på at lade være med at spise det der er hvis han heller vil havde noget andet! Lige som i den børnehave jeg var i der var der 3 af børnene på min stue de nægtet at spise det ener eller andet hvis de vidste der ville komme noget de mere havde lyst til bag efter. Det da skønt at dine børn ikke manipulere med jer men det gør de fleste børn nu en gang jeg kender ikke nogen der ikke prøver deres grænser af. Jeg kunne aldrig drømme om at lave mad til Lucas som han ikke kan lide og når mig og manden skal havde noget jeg ved han ikke kan LIDE jamen så lave jeg noget andet til ham, men når jeg laver mad han kan lide så må han spise det. Og som jeg skrev så æder han nede i DP både rugbrød og pålæg uanset hvad for noget pålæg og sjovt nok er det det samme rugbrød og pålæg vi har her hjemme. 

Knus Diana 

Men børns smagsløg udvikler sig jo løbende, og derfor kan du umuligt vide hvad dit barn kan vide eller ej. At de vil spise det en uge er ikke det samme som at de stadig kan lide det 2 uger senere.

Og hvis du virkeligt mener at børn er manipulerende så er jeg da utroligt glad for at du ikke skal have med mine børn at gøre.

Anmeld

21. oktober 2010

SoffiLine

Thalia skriver:

Så hvis ikke man tvinger børn til at spise ting de ikke vil have, så forkæler man dem?

Det synes jeg personligt er en rigtig sørgelig tilgang til børneopdragelse

så må du synes jeg er sørgelig

Anmeld

21. oktober 2010

1977

Profilbillede for 1977

Jeg ville bare finde noget andet brød Min knægt på 4 vil heller ikke spise rugbrød, så jeg finder et alternativ. I øjeblikket får kan leveboller med

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.