fru-nielsen skriver:
Tak for alle svarene. Jeg vil lige uddybe lidt.
Jeg er dagplejer for min datter og 3 andre børn, så det er det samme problem i dagplejen
Når jeg insisterer på at hun skal spise rugbrødet er det fordi det ikke mætter meget kun at spise makrel i tomat, agurk, leverpostej osv Ca. en gang om ugen spiser vi varm mad til frokost og der spiser hun fint.
Til jer der skriver om at respektere barnet mm så vil jeg da lige fortælle at vi ikke har en kamp med gråd og skrig. Vi har en kamp der bl.a. involverer at min datter smider med tallerken og kop når hun ikke vil spise rugbrødet. Hun er ikke ked af det, hun er gal.
Men det er jo ok at hun bliver gal, og når hun ikke er ældre end hun nu engang er, giver hun udtryk for den vrede på den eneste måde hun lige kan det 
Dagplejebørn eller ej, så tror jeg altså at man skal respektere at din datter ikke gider rugbrød. Så lad hende spise bondebrød, eller en grovbolle i stedet, eller en rest kartoffel fra dagen før eller noget andet.
Jeg forstår godt at du ikke vil risikere at forskelsbehandle dit barn, men det ændrer ikke på at du er nødt til at tage udgangspunkt i det enkelte barn og handle derefter.
Jeg tænker lidt at hvis mit barn gik i DP, og jeg fik at vide at han ikke gad spise rugbrød, så ville jeg bede DP'en om at tilbyde ham noget andet i en periode. Og hvis dagplejen insisterede på at alle børnene skulle spise det samme, så ville jeg flytte mit barn til en DP der var villig til at tage udgangspunkt i det enkelte barn.
Det handler ikke om at du skal lave 4-5 forskellige slags mad, men om at sørge for at der er alternativer til rugbrød sådan så din datter ikke skal presses til at spise ting hun tydeligvis ikke bryder sig om.
Anmeld