tror ordet omsorgssvigt i den sammenhæng TS har haft om i skolen, hænger sammen med at hvis man har et misbrug af en slem slem kaliber som:
EKS hashrygning
eller alkohol eller stofmisbrug
og man indtager disse ting VELVIDENDE om at det kan gøre meget STOR skade på dit barn. både psykisk (social arv ) og fysisk som i fysiske lidelser som medfølger af at moderen har haft et misbrug under graviditeten..
at rygning så tæller med som et misbrug på lige fod med de andre misbrug jeg har nævnt kan jeg så ikke forstå.. men skaden er heller ikke SÅ fatal for et barn der kommer efter en mor der har røget et par cigaretter om dagen som hvis det kommer fra en mor der har taget junk eller der har drukket jævnt meget alkohol under graviditeten.. men det at man BEVIDST bliver ved med at ryge eller drikke eller sniffe eller stikke og sætter sig eget behov før sit barn, velvidende at barnet kan lide last af det. det er nok det som der omhandler og indgår som omsorgs svigt.. Dog der var engang hvor man ikke engang vidste at rygning var kræftfremkaldende.. men det ved man idag.. og man ved også hvilke gener rygning kan give ens børn hvis man ryger når barnet ligger inde i maven og kun lever af det som mor indtager iløbet af graviditeten... så hvis man som mor under graviditeten vælger at være ligeglad med sit foster og kommende barns udvikling så skal hun da i min bog være velkommen til at ryge... og også vælger næsten at sidde og puste røg ud i lokalet hvor barnet sidder så må man også regne med at folk vil kigge på en og folk der ved bedre vil pege fingre af en og kalde en en dårlig mor... selvom man måske ikke er en dårlig mor på alle andre punkter, så er man stadig dårlig nok en mor til at man ikke kan tilsidesætte sit eget behov før sit barn når det ligger inde i maven og bliver påtvunget røgpartikler og tjære og hvad der ellers er af farlige tilsætningsstoffer..
så kan man så snakke om dem der mener de ikke kan leve uden deres elskede cigaretter fordi at de er for stressede eller andet... der kan en psykolog gå ind og hjælpe og man kan gå til alle mulige former for YOGA.. man kan gøre tilværelsen sundere for en selv og for ens barn. men vælger man at springe over der hvor gærdet er lavest kan der være langt ned på den anden side og det burde ikke komme som en overraskelse for folk at de syntes at det er ÜBER FAIL at ryge under graviditeten...!!
at kalde rygning under graviditeten for omsorgssvigt er måske ikke helt forkert... jeg kunne nu komme i tanke om flere ord der beskriver den slags... men det er så også min mening. og jeg VED at nogle folk er uenige med mig. sådan er verden skruet sammen.. det er også derfor vi har politiv og folketing og debatter i denne verden.. enten er man enige ellers er man ikke.. og der skal være plads til begge slags...
det skal lige siges at jeg syntes ikke man er et dårligt menneske eller en 100% dårlig mor hvis man ryger under graviditeten, men jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor det er så vigtigt at ryge når man er gravid...
Anmeld