Omsorgssvigt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. oktober 2010

Kamelia

SussieThyssen skriver:

Hmmm....hvad med alle de stakkels børn, der oplever en fuld mor eller far og bliver utrygge og usikre?
Hvad med alle trafikofrene?
Hvad med al den vold og psykisk tortur, det medfører?
Alkohol i dag er fyldt med tonsvis af affaldstoffer og kunstige tilsætningsstoffer som sætter sig i fedtlaget og skader fosteret.
Så set med mine øjne, er rygning under graviditet og alkohol lige galt.
Men igen.. alkohol i små mængder er sundt nok og det er rygning faktisk også. Det forbygger fx kræft i tyktarmen. Nogle mennesker bliver enormt tykke, hvis de ikke ryger, andre får dårligt selvværd.
Så sådan er der så meget.

Jeg ville fx gerne lade være med at ryge...hvis jeg kunne få nicotinen på anden vis, men da jeg er multiallergiker, kan jeg hverken tåle plastre eller tyggegummiet, så jeg ryger...også fordi jeg kan lide det.
Men igen..jeg har aldrig gjort det under graviditet eller amning.
Til gengæld så rører jeg ikke alkohol under nogen former.
Det er så mine valg.

Undskyld, men hvor har du hørt at rygning forebygger kræft i tyktarmen? Den har jeg ligegodt aldrig hørt før.

Røg og alkohol øger netop risikoen for kræft. Med røg gælder det mængden af røg gennem livet - hvis lidt røg skulle forebygge noget, så ville det jo være et plus at være passiv ryger og det er det bestemt ikke, her kendes jo også til flere og flere kræfttilfælde!

Med familiekendskab til 5 rygere med tyktarmskræft skulle jeg mene at de ikke har haft meget gavn af deres røg!

Kamelia

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2010

Bigmamma

Dinna88 skriver:

Jeg synes da bestemt rygning er et misbrug Men hvorfor er alkoholisme så at have et misbrug?

Jo, det er jo det. Der er dog grader af det omsorgssvigt.

At være alkoholikere er at være fuld hele tiden. Det er et misbrug og omsorgsvigt hvis man har barn, for man kan ikke være der for sit barn, hvis man hele tiden er fuld. Rygning er puha men man kan stadig stimulere sit barn og være der for det 100% Så derfor ser jeg ikke rygning som et misbrug og omsorgssigt for man kan stadig ha et barn der vokser sig stærkt mentalt. Det skal man ikke regne med at få hvis man drikker.

Anmeld

19. oktober 2010

Isabella_mor

tror ordet omsorgssvigt i den sammenhæng TS har haft om i skolen, hænger sammen med at hvis man har et misbrug af en slem slem kaliber som:

EKS hashrygning

eller alkohol eller stofmisbrug

og man indtager disse ting VELVIDENDE om at det kan gøre meget STOR skade på dit barn. både psykisk (social arv ) og fysisk som i fysiske lidelser som medfølger af at moderen har haft et misbrug under graviditeten..

at rygning så tæller med som et misbrug på lige fod med de andre misbrug jeg har nævnt kan jeg så ikke forstå..  men skaden er heller ikke SÅ fatal for et barn der kommer efter en mor der har røget et par cigaretter om dagen som hvis det kommer fra en mor der har taget junk eller der har drukket jævnt meget alkohol under graviditeten.. men det at man BEVIDST bliver ved med at ryge eller drikke eller sniffe eller stikke og sætter sig eget behov før sit barn, velvidende at barnet kan lide last af det. det er nok det som der omhandler og indgår som omsorgs svigt.. Dog der var engang hvor man ikke engang vidste at rygning var kræftfremkaldende.. men det ved man idag.. og man ved også hvilke gener rygning kan give ens børn hvis man ryger når barnet ligger inde i maven og kun lever af det som mor indtager iløbet af graviditeten...  så hvis man som mor under graviditeten vælger at være ligeglad med sit foster og kommende barns udvikling så skal hun da i min bog være velkommen til at ryge...  og også vælger næsten at sidde og puste røg ud i lokalet hvor barnet sidder så må man også regne med at folk vil kigge på en og folk der ved bedre vil pege fingre af en og kalde en en dårlig mor... selvom man måske ikke er en dårlig mor på alle andre punkter, så er man stadig dårlig nok en mor til at man ikke kan tilsidesætte sit eget behov før sit barn når det ligger inde i maven og bliver påtvunget røgpartikler og tjære og hvad der ellers er af farlige tilsætningsstoffer..

så kan man så snakke om dem der mener de ikke kan leve uden deres elskede cigaretter fordi at de er for stressede eller andet...  der kan en psykolog gå ind og hjælpe og man kan gå til alle mulige former for YOGA.. man kan gøre tilværelsen sundere for en selv og for ens barn. men vælger man at springe over der hvor gærdet er lavest kan der være langt ned på den anden side og det burde ikke komme som en overraskelse for folk at de syntes at det er ÜBER FAIL at ryge under graviditeten...!!

at kalde rygning under graviditeten for omsorgssvigt er måske ikke helt forkert... jeg kunne nu komme i tanke om flere ord der beskriver den slags... men det er så også min mening. og jeg VED at nogle folk er uenige med mig. sådan er verden skruet sammen.. det er også derfor vi har politiv og folketing og debatter i denne verden.. enten er man enige ellers er man ikke.. og der skal være plads til begge slags...

det skal lige siges at jeg syntes ikke man er et dårligt menneske eller en 100% dårlig mor hvis man ryger under graviditeten, men jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor det er så vigtigt at ryge når man er gravid...

Anmeld

19. oktober 2010

SussieThyssen

Kamelia skriver:

Undskyld, men hvor har du hørt at rygning forebygger kræft i tyktarmen? Den har jeg ligegodt aldrig hørt før.

Røg og alkohol øger netop risikoen for kræft. Med røg gælder det mængden af røg gennem livet - hvis lidt røg skulle forebygge noget, så ville det jo være et plus at være passiv ryger og det er det bestemt ikke, her kendes jo også til flere og flere kræfttilfælde!

Med familiekendskab til 5 rygere med tyktarmskræft skulle jeg mene at de ikke har haft meget gavn af deres røg!

Kamelia

Hmmm..læste det for et stykke tid siden et sted i nyhederne.
Prøv at google det
Men det lyder da godt nok ikke rart med den tilbøjelighed i familien. 
Stort knus fra mig til dig.

Anmeld

19. oktober 2010

mor-til-vanessa

FruRafn skriver:

Denne debat er ikke lige så langt ude i hampen som det at ryge når man er gravid:-) forstår ikke hvorfor jer der udsætter jeres ufødte børn for den slags, ikke kan være voksne nok til at sige "ja vi vælger at sætte vores lyst højere end vores barns helbred, velvidende om de pinsler vi udsætter dem for" i stedet for at betvivle hvor farligt i tror det IKKE er, og komme med alle mulige historier om folk der har fået normale børn.

var lidt det jeg skrev i debatten igår, men der blev jeg godt nok slået i hovedet.

men synes du har så ret.

rygning under graviditet er egoistisk. man kan ikke komme uden om det.

Anmeld

20. oktober 2010

Meliora

mor-til-vanessa skriver:

var lidt det jeg skrev i debatten igår, men der blev jeg godt nok slået i hovedet.

men synes du har så ret.

rygning under graviditet er egoistisk. man kan ikke komme uden om det.

Lige præcis, og der er ikke én eneste undersøgelse der kan modbevise dette. Forstår ikke hvorfor rygerne bliver så sure over at høre det, det er jo bare fakta. Jeg har selv røget i 10 år, men er stoppet nu, og kunne da aldrig i min vildeste fantasi finde på hverken at ryge, drikke eller gøre andre ting der kunne skade det barn man har i maven, når jeg engang blir gravid. Sådan tænkte jeg også den gang jeg røg 20 Prince om dagen.

Men godt at vi er nogle der kan tale for de ufødte børn det ligget i nogle navet hvor moren ikke tager hensyn.

Anmeld

20. oktober 2010

Meliora

FruRafn skriver:

Lige præcis, og der er ikke én eneste undersøgelse der kan modbevise dette. Forstår ikke hvorfor rygerne bliver så sure over at høre det, det er jo bare fakta. Jeg har selv røget i 10 år, men er stoppet nu, og kunne da aldrig i min vildeste fantasi finde på hverken at ryge, drikke eller gøre andre ting der kunne skade det barn man har i maven, når jeg engang blir gravid. Sådan tænkte jeg også den gang jeg røg 20 Prince om dagen.

Men godt at vi er nogle der kan tale for de ufødte børn det ligget i nogle navet hvor moren ikke tager hensyn.

Hov, der sku stå " de børn der ligger i en maven på en mor der ikke tager hensyn."

Anmeld

20. oktober 2010

Diana...

FruRafn skriver:

Nemlig det er nemlig bare fakta! 

Og super flot du er stoppet med at ryge efter 10 år  det sgu sejt gået! 

Anmeld

20. oktober 2010

Barbamama

Stumpen skriver:

Jamen det er synd... Både for forældre og børn.. Min fætter lider af en psykisk sygdom (husker ikke lige hvilken) med et godt bagland og han har et barn med en pige der også har en psykisk sygdom og ikke et godt bagland.. De bor ikke sammen.. Deres søn er 2 dage i ugen hos sin mor og resten af tiden hos sin far, når han magter det og ellers er han hos min moster.... Drengen fungere fint i dag, men pædagoger osv er meget imponeret over ham, da han var udsat på omsorgssvigt i starten af sit liv..

Okay det lyder også lidt hårdt.... Men det er jo nok bedre end at deres søn bliver anbragt

Anmeld

20. oktober 2010

..

michella80 skriver:

Fuuuck det vidste jeg faktisk ikke det her: (er da pisse uhyggeligt!) 

Ja, hvis du ryger under en ultralydsundersøgelse,

kan man ligefrem

se, at fostrets åndedrætsøvelser

bliver svagere eller helt

stopper. En enkelt cigaret kan give

en svagere og mere uregelmæssig

rytme i helt op til halvanden time

efter, du har røget.

Ja, det er seriøst klamt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.