Hjemmegående, deltid eller fuldtid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. oktober 2010

MariaJ

Bayze skriver:

Det der udtryk "hænge i skørter" er også slidt, fortærsket og i øvrigt misvisende, hvert fald i forhold til hvad jeg mener. Så det fortryder jeg egtnlig at jeg brugte.

Jeg er meget enig med dig i at hvis begge forældre arbejder fuld tid så kan de få timer der er til samvær med børnene let blive til sådan noget krampagtigt "kvalitetstid" hvor man med vold og magt skal hygge og relatere helt vildt. Og der er alt for lidt tid til bare at være sammen eller i nærheden som du ganske rigtigt siger...

Men jeg vil fastholde at hvis jeg havde muligheden for at gå på deltid, så ville jeg synes det var optimalt hvis mit barn var i en god institution fx halvdags. Jeg har altså svært ved at se hvordan det ellers er at mit barn skulle få socialt samvær med andre børn. Og helt at blive hjemmegående, sådan for en længere periode, det er nok alligevel heller ikke helt mig. Og jeg tror altså på den der med at det også er vigtigt at holde mor glad. Men pt er jeg sgu ikke glad for udsigterne til fuld tid og et barn i institution hele dagen, SLET ikke - jeg er grædefærdig..

Pyha, jeg kan godt forstå det slet ikke er til at bære at skulle tilbage på fuld tid, hvis du har helt almindelige "stive" arbejdstider og transport og det hele. 

Familie og venner har altid syntes at vi har haft et vildt underligt arbejdsliv med mange rejser, og så ellers lange perioder med meget fleksible arbejdsvilkår, men nu skal vi virkelig høste gevinsten af de utraditionelle arbejdsforhold. Den største kamel at sluge bliver at være væk hjemmefra i længere perioder, men det er heldigvis ikke aktuelt endnu for mig, og når det kommer er jeg jo helt sikker på at Rupert vil være en tryg base for Johanna og kan have god tid til hende mens jeg er væk.

Hvornår skal du begynde på arbejde igen? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2010

Bayze

MariaJ skriver:

Pyha, jeg kan godt forstå det slet ikke er til at bære at skulle tilbage på fuld tid, hvis du har helt almindelige "stive" arbejdstider og transport og det hele. 

Familie og venner har altid syntes at vi har haft et vildt underligt arbejdsliv med mange rejser, og så ellers lange perioder med meget fleksible arbejdsvilkår, men nu skal vi virkelig høste gevinsten af de utraditionelle arbejdsforhold. Den største kamel at sluge bliver at være væk hjemmefra i længere perioder, men det er heldigvis ikke aktuelt endnu for mig, og når det kommer er jeg jo helt sikker på at Rupert vil være en tryg base for Johanna og kan have god tid til hende mens jeg er væk.

Hvornår skal du begynde på arbejde igen? 

Jeg starter 1. februar og så tager Rasmus en måneds ferie. Så Antho skal ud 1. marts, ja vel, midt februar med indkøring.

Mine arbejdstider er ikke super stive. Indenfor sådan nogenlunder almindelige kontortider, så bestemmer vi selv hvornår vi kommer og går, men i praksis er det jo ikke helt som vinden blæser. Jeg har også mulighed for hjemmearbejde og Rasmus endnu mere, så vi kan jo arbejde hjemme hele dage, men også gøre brug af at hente Anthom tidligere nogle dage og så arbejde om aftenen.. Men stadig indenfor visse grænser ellers vil der blive set skævt til det. Så det er ikke sådan helt "fri som fuglen" men absolut heller ikke stift. Jeg har en halv time til arbejde hver vej - 25 km. Det er jo egentlig noget. Men omvendt, skulle jeg id til Århus med bus eller for den sags skyld i bil, så gik der hurtigt 20 min - en halv time alligevel. Jeg tror ikke det kan gøres meget bedre. men en time om dagen er pludselig blevet værdifuld

Anmeld

8. oktober 2010

Bayze

Jbk skriver:

Jeg ved ikke om jeg kunne gå hjemme fuldtid, eller jo, i en periode midt mellem job eller uddannelse, der kunne jeg sagtens...jeg tror ikke man går i stå hverken mere eller mindre af at gå hjemme eller af at arbejde, det handler nok mest om hvem man er.

Vil så sige at jeg med tre unger bestemt ikke keder mig og da ville nyde at kunne bruge tid til at lave det jeg kan lide også...det er jo ofte det man ubevidst vælger fra når man har børn.

Lige nu er min den lille i bh maks 4 timer og det er perfekt. I dag og i går havde han brug for at holde fri og det gjorde vi så, og det synes jeg er luksus at kunne. Min den mellemste har perioder med sfo to timer, andre med en time og andre hvor han bare vil hjem, igen er det jo fantastisk at det samvær han får med andre er noget han vælger og ikke påduttes, når han er der er det det han vil og har overskud til, når ikke. så leger han med brødrene eller hygger med mig.

Den store er jo bare hjemme efter skole, sådan er det jo når man er teenager...der er ikke et samlings socialt tilbud, omend det måske er der de virkelig har brug for og lyst til at dyrke hinanden, spejle sig og finde sig selv i gruppen af andre ligestillede.

Men igen, så er det jo simpelthen så forskelligt hvad og hvordan man ønsker at leve sit liv med og for børnene....omend den her afstemning godt nok er ret entydig i forhold til at arbejde fuld og halvtid.

Jeg synes det lyder helt fantastisk med de muligheder du har. Men man kan jo ikke blive ved med at studere - altså jeg mener, min tid som studerende er hvert fald forbi, der er kun arbejdsmarkedet tilbage

Anmeld

8. oktober 2010

sbs78

Jeg arbejder kun 31 timer om ugen og hver 3 uge kun 27 timer. I den uge hvor jeg arbejder 27 timer har jeg fri lørdag. Jeg har fri hver Mandag og Tirsdag

Anmeld

8. oktober 2010

Svei

Jeg synes det lyder helt fantastisk med de muligheder du har. Men man kan jo ikke blive ved med at studere - altså jeg mener, min tid som studerende er hvert fald forbi, der er kun arbejdsmarkedet tilbage

Jeg er i praktik, så jeg mærker skam virkeligheden og det med 32 timer som er meget mere end jeg vil arbejde bagefter. Men ja, studietiden der er jeg ikek så afhængig af mit netværk.  Men skal jo nok læse videre bagefter... pædagog kunne jeg ikke arbejde som.

Anmeld

8. oktober 2010

MariaJ

Bayze skriver:

Jeg starter 1. februar og så tager Rasmus en måneds ferie. Så Antho skal ud 1. marts, ja vel, midt februar med indkøring.

Mine arbejdstider er ikke super stive. Indenfor sådan nogenlunder almindelige kontortider, så bestemmer vi selv hvornår vi kommer og går, men i praksis er det jo ikke helt som vinden blæser. Jeg har også mulighed for hjemmearbejde og Rasmus endnu mere, så vi kan jo arbejde hjemme hele dage, men også gøre brug af at hente Anthom tidligere nogle dage og så arbejde om aftenen.. Men stadig indenfor visse grænser ellers vil der blive set skævt til det. Så det er ikke sådan helt "fri som fuglen" men absolut heller ikke stift. Jeg har en halv time til arbejde hver vej - 25 km. Det er jo egentlig noget. Men omvendt, skulle jeg id til Århus med bus eller for den sags skyld i bil, så gik der hurtigt 20 min - en halv time alligevel. Jeg tror ikke det kan gøres meget bedre. men en time om dagen er pludselig blevet værdifuld

Ja, en time ekstra om dagen betyder meget lige pludselig. Jeg ved jo heller ikke hvor idyllisk det bliver her, måske er intentionerne bedre end virkeligheden. Det er heller ikke helt så tæt på her, så alt er stadig forholdsvis abstrakt. Jeg skal godt nok tilbage på arbejde efter jul, men i første omgang kun på halv tid og Rupert skal være hjemme en stor del af foråret. Vi håber vi kan trække den med pasning ude til september, men får brug for lidt hjælp herhjemme i noget af tiden indtil da.

Anmeld

8. oktober 2010

VIPpigen

Jeg har stemt fuldtid. Men ved så også for mit vedkommende det ikke er en mulighed længere. Jeg kan rigtig godt li at arbejde, og at der er brug for mig. Men pga min skade ser det på arbejdsområde mere og mere sort ud, og ja så vil jeg helst være hjemmegående. Men havde jeg muligheden ville jeg bestemt arbejde, også selvom vi havde råd til jeg kunne gå hjemme....

Anmeld

8. oktober 2010

Bayze

MariaJ skriver:

Ja, en time ekstra om dagen betyder meget lige pludselig. Jeg ved jo heller ikke hvor idyllisk det bliver her, måske er intentionerne bedre end virkeligheden. Det er heller ikke helt så tæt på her, så alt er stadig forholdsvis abstrakt. Jeg skal godt nok tilbage på arbejde efter jul, men i første omgang kun på halv tid og Rupert skal være hjemme en stor del af foråret. Vi håber vi kan trække den med pasning ude til september, men får brug for lidt hjælp herhjemme i noget af tiden indtil da.

Hvor dejligt hvis I kan trække den så længe!!

Jeg starter op på 29½ timer, dvs jeg genoptager arbejdet delvist og afvikler fortsat orlov de reterende timer om ugen. Jeg har 10 fulde ugers orlov tilbage når jeg starter og brugt på den beskrevne måde, så rækker de faktisk til et helt år. Men det med at genoptage arbejdet delvist og afvikle noget af orloven på den måde, det er aftalebaseret. Min arbejdsplads gik kun med til i første omgang at aftale 3 måneder på den ordning og så en gendrøftelse. Og jeg har bare næsten svært ved at se hvordan min chef skule kunne gå med til at fortsætte ordningen da der lige er gennemført mærkbare fyringer og opgavepresset forventeligt vil være uændret. Og han bliver jo ikke kompenseret for de timer jeg ikke er der.... Men vi må se, på 29½ timer om ugen kan jeg enten holde en ugentlig fridag eller gå ved 14.30 tiden. Med hjemmearbejdsdage derudover, synes jeg det ser nogenlunde tåleligt ud...

Anmeld

8. oktober 2010

Bayze

Jbk skriver:

Jeg er i praktik, så jeg mærker skam virkeligheden og det med 32 timer som er meget mere end jeg vil arbejde bagefter. Men ja, studietiden der er jeg ikek så afhængig af mit netværk.  Men skal jo nok læse videre bagefter... pædagog kunne jeg ikke arbejde som.

32 timer! Nå, jeg synes bare jeg læste et helt andet tal et andet sted

Anmeld

8. oktober 2010

Svei

Bayze skriver:

32 timer! Nå, jeg synes bare jeg læste et helt andet tal et andet sted

Ok, har aldrig hørt om pæd.studerende i praktik som har under 32 timer..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.