Hjemmegående, deltid eller fuldtid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. oktober 2010

Bayze

Jbk skriver:

Ok, har aldrig hørt om pæd.studerende i praktik som har under 32 timer..

Nåh, det var ikke det jeg mente! Jeg synes bare jeg havde læst andetsteds at du kun havde væsentligt færre timer om ugen, men jeg har nok bare blandet det sammen med en andens indlæg...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2010

Svei

Nåh, det var ikke det jeg mente! Jeg synes bare jeg havde læst andetsteds at du kun havde væsentligt færre timer om ugen, men jeg har nok bare blandet det sammen med en andens indlæg...

Men det kan man jo ikke vælge som studerende, der skal jeg have 32 timer, tilgengæld får jeg kun 7000kr udbetalt, så jeg kan da klare mig for lidt... Og ja, jeg kan klare mig for meget lidt, spænder da bare livremmen ind...

Anmeld

8. oktober 2010

Corn

Bayze skriver:

Jeg er akademisk ansat i en kommune. Jeg synes ikke der rigtig er praksis eller tradition for at folk i den type stillinger er på deltid. Desuden har der lige pt været en fyringsrunde der også ramte min afdeling hårdt. Så når jeg kommer tilbage fra barsel vil der være et hårdt arbejdspres med mærkbart færre medarbejdere. Hvis man forestillede sig at jeg gik på deltid, så ville min chef ikke få en ansat ind, der kunne dække de timer går ned, og han ville ikke blive kompenseret på anden vis. Så skulle jeg vælge at foreslå min arbejdsplads det, så kunne jeg nok ikke vælge et værre tidspunkt...

Synes ellers netop at det offentlige er rigtig gode til at lave deltidspladser, jeg gik også selv fra privat virksomhed til offentlig

Anmeld

8. oktober 2010

oerbaek

for mit vedkommende har jeg ikke svaret... jeg syns det kommer meget an på hvilket arbejde jeg har...

med mine første to børn arbejdede jeg i butik og jeg syns bestemt ikke det var sjovt at arbejde fuldtid med to meget små børn derhjemme... men jeg fik en arbejdsskade og sagde mit job op i butik og fandt mig et pædagog medhjælper job hvilket jeg er fantastisk glad for der ville jeg godt kunne arbejde fuldtid selvom jeg snart har 3 små børn...

syns det afhænger meget af arbejdstiderne.  

Anmeld

8. oktober 2010

Bayze

Macaab skriver:

Synes ellers netop at det offentlige er rigtig gode til at lave deltidspladser, jeg gik også selv fra privat virksomhed til offentlig

Det er rigtigt at det generelt for offentligt ansatte er nemmer med deltid og det ses mere. Men for akademikere er det altså ikke sindssygt udbredt. det skal da nok findes, men jeg har ikke selv set det 

Anmeld

8. oktober 2010

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Jbk skriver:

Jeg ved ikke om jeg kunne gå hjemme fuldtid, eller jo, i en periode midt mellem job eller uddannelse, der kunne jeg sagtens...jeg tror ikke man går i stå hverken mere eller mindre af at gå hjemme eller af at arbejde, det handler nok mest om hvem man er.

Vil så sige at jeg med tre unger bestemt ikke keder mig og da ville nyde at kunne bruge tid til at lave det jeg kan lide også...det er jo ofte det man ubevidst vælger fra når man har børn.

Lige nu er min den lille i bh maks 4 timer og det er perfekt. I dag og i går havde han brug for at holde fri og det gjorde vi så, og det synes jeg er luksus at kunne. Min den mellemste har perioder med sfo to timer, andre med en time og andre hvor han bare vil hjem, igen er det jo fantastisk at det samvær han får med andre er noget han vælger og ikke påduttes, når han er der er det det han vil og har overskud til, når ikke. så leger han med brødrene eller hygger med mig.

Den store er jo bare hjemme efter skole, sådan er det jo når man er teenager...der er ikke et samlings socialt tilbud, omend det måske er der de virkelig har brug for og lyst til at dyrke hinanden, spejle sig og finde sig selv i gruppen af andre ligestillede.

Men igen, så er det jo simpelthen så forskelligt hvad og hvordan man ønsker at leve sit liv med og for børnene....omend den her afstemning godt nok er ret entydig i forhold til at arbejde fuld og halvtid.

Mon ikke grunden til, at der ikke på samme måde er "pasningstilbud" (ved ikke lige hvad jeg skal kalde det) til teenagere er, at man forventer at de netop selv kan finde ud af at lave "legeaftaler" på kryds og tværs - og så selvfølgelig det faktum, at de jo ikke er "pasningskrævende"  ?? - Bare en tanke...

Anmeld

8. oktober 2010

Svei

SØS skriver:

Mon ikke grunden til, at der ikke på samme måde er "pasningstilbud" (ved ikke lige hvad jeg skal kalde det) til teenagere er, at man forventer at de netop selv kan finde ud af at lave "legeaftaler" på kryds og tværs - og så selvfølgelig det faktum, at de jo ikke er "pasningskrævende"  ?? - Bare en tanke...

Jo, selvfølgelig,,,og aner da heller ikke om min søn er mærkelig, men dem i hans klasse kan godt lide at være en stor gruppe sammen og det kan være lidt svært hjemme... men der er jo klub om aftenen..

Anmeld

8. oktober 2010

FruEllingsen

Har stemt deltid.

Kunne vildt godt tænke mig at kunne nøjes med at arbejde 15-20 timer i ugen. i hvert fald iméns børnene er små

Anmeld

9. oktober 2010

MariaJ

Bayze skriver:

Hvor dejligt hvis I kan trække den så længe!!

Jeg starter op på 29½ timer, dvs jeg genoptager arbejdet delvist og afvikler fortsat orlov de reterende timer om ugen. Jeg har 10 fulde ugers orlov tilbage når jeg starter og brugt på den beskrevne måde, så rækker de faktisk til et helt år. Men det med at genoptage arbejdet delvist og afvikle noget af orloven på den måde, det er aftalebaseret. Min arbejdsplads gik kun med til i første omgang at aftale 3 måneder på den ordning og så en gendrøftelse. Og jeg har bare næsten svært ved at se hvordan min chef skule kunne gå med til at fortsætte ordningen da der lige er gennemført mærkbare fyringer og opgavepresset forventeligt vil være uændret. Og han bliver jo ikke kompenseret for de timer jeg ikke er der.... Men vi må se, på 29½ timer om ugen kan jeg enten holde en ugentlig fridag eller gå ved 14.30 tiden. Med hjemmearbejdsdage derudover, synes jeg det ser nogenlunde tåleligt ud...

Det lyder da ellers som en god løsning I har fået strikket sammen, men synd selvfølgelig hvis det kun kan hænge sammen for arbejdspladsen i tre måneder. Jeg tror heller ikke deltidsarbejde er så udbredt for akademikere, og i mange jobs er det nok også vanskeligt, fordi man jo tit sidder på en specialkompetance, som det ikke er så nemt lige at skaffe en vikar ti timer om ugen til at overtage. Jeg kan i hvert fald ikke se, hvordan mit job over tid skulle kunne være et deltidsjob, uden at jeg så bare ville være nødt til at arbejde flere timer for den halve løn, for ikke at komme bagud.

I stedet bliver det nok de benhårde prioriteringers tid, der står for døren. Hvis jeg skal nå at passe en meningsfyldt del af mit arbejde på minimum tid er det i hvert fald ud til højre med overflødig administration, ævl og kævl og ineffektive arbejdsmetoder. Jeg plejer at være superrummelig i forhold til studerende, og tage mig tid til dem når som helst, men det er der nok nødt til at komme mere struktur på, så de ikke sluger al min tid. 

Anmeld

9. oktober 2010

Corn

Bayze skriver:

Det er rigtigt at det generelt for offentligt ansatte er nemmer med deltid og det ses mere. Men for akademikere er det altså ikke sindssygt udbredt. det skal da nok findes, men jeg har ikke selv set det 

Man har da lov til at håbe, hvis du har lyst til det. Evt. kunne det jo være at det kunne spare flere fyringer, hvis flere af jer gik ned i tid. Måske du kunne starte en trend

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.