Nej, det link så jeg ikke. Skal læse det her bagefter, men ved egentlig ikke helt om jeg kan tåle det, for kan mærke, at den her debat bare får halvfjerdserrødstrømpen indeni mig helt op i det røde felt. Der er bare så meget i "tilbage til naturen" tankegangen, der strider imod alle rettigheder som kvinder endelig langt om længe har opnået og en idyllisering af fortiden, der slet ikke harmonerer med hvordan det reelt var at være kvinde for 50 eller 100 år siden.
Det kan godt være børnene må bringe en del af offeret for kvinders ligestilling ved at være i institution, men så må man saftsusemig slås for nogle bedre institutioner/alternative pasningsmuligheder eller sikre de kvinder, der vælger at gå hjemme ordentligt økonomisk. Nej, jeg har ikke lyst til at sende Johanna i en vuggestue hvor hun kun får et minuts opmærksomhed om dagen, men jeg har godt nok heller ikke lyst til at gemme kontanter bag billederne i stuen for at få lidt af husholdningspengene til mig selv, som min farmor, der var hjemmegående husmor i de idylliske 1950'ere, gjorde eller stå uden pension, som min mor, der var hjemmegående husmor i 1970'erne og 1980'erne.
Nå, igen et sidespring. Johanna har heldigvis en far der er enig med mig i de her spørgsmål og som også har lyst til at være sammen med sit barn.
RETTIGHEDER!!! Der fik du mig op i det røde felt. Hvor er kvindens rettigheder i forhold til at vælge børnene til, at vælge at ville passe og opdrage dem selv, uden at store dele af samfundet herunder mødre ser ned på en, mener man nasser på samfundet, ikke yder sit til fællesskabet.
Det er utrolig så meget viden om hvad det er for en magtposition kvinden står i, når hun vælger at gå hjemme. Hun har fingeren på pulsen og sætter dagordene med hensynt til stort set alt! Det er jo familiens top-post man indtager som husmor, og alligevel ses det bare ned på som det væreste af det væreste.
Jeg er bestemt glad for den kamp kvindersagen kæmpede i 70erne, ikke nogen tvivl om det!!! Det var en hård og sej kamp og den er ikke slut endnu, men vi har fanden skudt os selv i foden, og fået konstueret et samfunde hvor der ikke er plads til at være på fuld tid. Boligmarkedet er skruet op i et niveau at det næsten forudsætter af der er to indtægter. Tænk hvsi vi havde et samfund hvor det var almindelig at mange (ikke alle) gik hjemme og boligmarkedet derfor var indrettet efter det. Det ville da være super fedt for alle de enlig mødre og fædre, der har børnene og skal leve af en indkomst! Så ville de jo være sidestillet med kernefamilien, rent økonomisk. Men uha nej, vi må endelig ikke få nogen som helst kvinder hjem til kødgryderne, så heller leve af fastfood mad.....(i overført betydning!)
(men jeg vil meget gerne medgive at der bestemt også er problem forbundet emd at gå hjemme!!!! F.eks. som du selv nævner, med at det kun er manden der få pensionsordningen, men så må man jo dele den pension der er, også selvom man bliver skilt (altså lave en ægtepagt, sådan som man også bør gøre selvom begge er udearbejdernee).
-og jeg mener ikke at alting var bedre i 50erne!!!! og jeg mener ikke vi skal bombes tilbage!!!! jeg er bare skide irritereet over at blive mødt med holdningen AT DET ER SYND for børn der går hjemme (de bliver nemlig ikke passet!!!), fordi børn har bedst af at komme i instituion som jo er den fremherskene holdning. Jeg kan godt høre at du er lidt mere nuanceret og du skriver at du gerne vil bruge tid sammen emd dit barn. Godt for dit barn siger jeg bare!!! Men der er fanden folk der sender deres børn i institution selvom de har ferie, ofte med den begundelse af børnene savner deres børnehave, og det er jo meget sjovere at have en masse børn at lege med end at gå og ked sig derhjemme, og det synes jeg er skræmmende. Min helt personlige og helt igennem UDOKUMENTEREDE menig!!!)