Baby økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. august 2010

Stepmom87

Laulund87 skriver:

til det med vådservietterne.

De er også godkendt som de dyre mærker, bare meget billigere

Ja, det kan virkelig godt betale sig at kigge i føtex nogle gange..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2010

thilde-tusindfryd

Super !

Sig endelig til, hvis I har flere tips til, hvor man kan få svanemærkede/miljø varer til billige priser.

Hvad med øko-stofbleer ? Er der andre, der har bud på, hvor man kan købe dem ? (altså foruden Imsevimse). Med øko-bleer tænker jeg på stof uden farvestoffer og andre kemiske ting, så lidt som muligt ihf.

Anmeld

6. august 2010

Stepmom87

thilde-tusindfryd skriver:

Super !

Sig endelig til, hvis I har flere tips til, hvor man kan få svanemærkede/miljø varer til billige priser.

Hvad med øko-stofbleer ? Er der andre, der har bud på, hvor man kan købe dem ? (altså foruden Imsevimse). Med øko-bleer tænker jeg på stof uden farvestoffer og andre kemiske ting, så lidt som muligt ihf.

Husk på at når du køber ting der er svanemærket og astma-allergimærket så gælder det kun indholdet, dvs. at indpakningen stadig kan være fyldt med alle mulige skadelige stoffer..

Og ang. de økologiske ting f.eks. mad så skal det kun være én ingrediens der skal være økologisk før de må kalde det økologisk..

Bare lige lidt stof til eftertanke..

Forresten så de sutter der er kåret som de bedste uden ftalater osv. er NUK sutter med silikone..

Anmeld

6. august 2010

thilde-tusindfryd

Stepmom87 skriver:

Og ang. de økologiske ting f.eks. mad så skal det kun være én ingrediens der skal være økologisk før de må kalde det økologisk..

Er du sikker på det ?

Det mener jeg nemlig ikke, at det er sådan reglerne er. Mener det er noget med, at det slet ikke må indeholde nogen kunstige tilsætningsstoffer. Sådan er det ihf for fødevarer. Det er det, jeg ved mest om, da det er det område, jeg selv arbejder med. Det økologiske pålæg, du kan købe i supermarkederne, indeholder ingen E-numre fx. Det kan du se, hvis du læser ingrediens listen.

Men ved ikke, hvordan reglerne er for andre varer.

Anmeld

6. august 2010

Stepmom87

Er du sikker på det ?

Det mener jeg nemlig ikke, at det er sådan reglerne er. Mener det er noget med, at det slet ikke må indeholde nogen kunstige tilsætningsstoffer. Sådan er det ihf for fødevarer. Det er det, jeg ved mest om, da det er det område, jeg selv arbejder med. Det økologiske pålæg, du kan købe i supermarkederne, indeholder ingen E-numre fx. Det kan du se, hvis du læser ingrediens listen.

Men ved ikke, hvordan reglerne er for andre varer.

Det var ihvert fald hvad der blev offentliggjort for knap et år siden..

Anmeld

7. august 2010

thilde-tusindfryd

Stepmom87 skriver:

Det var ihvert fald hvad der blev offentliggjort for knap et år siden..

Ok, ja det var måske værd at undersøge så, hvad man egentlig får for pengene med øko-varer.

Men det er heller ikke så afgørende, at det er ØKO varer som sådan. Det jeg mener med øko er bare, at jeg gerne vil forsøge at købe fx tøj uden kemiske farvestoffer, fordi man jo mener, at det påvirker huden og kroppen. Jeg går selv i alm. tøj, men sådan en lille baby er jo nok specielt følsom. Ingen grund til at belaste den lille mere end hvad man ikke kan undgå i denne kunstige verden. Mange børn blir jo født med allergier overfor det ene og andet idag.

Plastikvarer ved jeg, også fra min udd., kan indeholde stoffer, som ikke er gode. Fx i bløde plastik-produkter, såsom de drikkeflasker man køber kildevand i eller drikkedunke. Så det er nok værd at vælge glas i stedet. Silikone ved jeg ikke så meget om...tænker her på selve sutterne.

Der var en udsendelse sidste år om par, der forsøgte at blive gravide. Der målte man på forældrene, hvilke kemiske stoffer de havde i deres krop, og det var simpelthen chokerende, hvad de indeholdt af forskellige fremmedstoffer. De eksperter, der var med i programmet, frarådede fx også, at man malede og satte i stand op til fødslen, fordi tekstiler (gardiner, møbler osv.) indeholder specielt mange stoffer i starten, som de afgiver til omgivelserne, ligesom maling naturligvis gør. Så man skal passe på med at købe nyt til den lille og til hjemmet. Hvis man skal købe nyt, så er det måske en god ide at gøre det allerede ved graviditetens begyndelse, så det kan "afdampe" lidt. Måske kan det også hjælpe, at lade det lufte udenfor i starten.

Ved ikke, om der er nogle konkrete anbefalinger til det nogen steder ? Altså hvad man konkret kan gøre ?

Man kan selvfølgelig købe brugt, det er klart, men ikke alting kan jo fåes brugt.

Anmeld

7. august 2010

Stepmom87

Ok, ja det var måske værd at undersøge så, hvad man egentlig får for pengene med øko-varer.

Men det er heller ikke så afgørende, at det er ØKO varer som sådan. Det jeg mener med øko er bare, at jeg gerne vil forsøge at købe fx tøj uden kemiske farvestoffer, fordi man jo mener, at det påvirker huden og kroppen. Jeg går selv i alm. tøj, men sådan en lille baby er jo nok specielt følsom. Ingen grund til at belaste den lille mere end hvad man ikke kan undgå i denne kunstige verden. Mange børn blir jo født med allergier overfor det ene og andet idag.

Plastikvarer ved jeg, også fra min udd., kan indeholde stoffer, som ikke er gode. Fx i bløde plastik-produkter, såsom de drikkeflasker man køber kildevand i eller drikkedunke. Så det er nok værd at vælge glas i stedet. Silikone ved jeg ikke så meget om...tænker her på selve sutterne.

Der var en udsendelse sidste år om par, der forsøgte at blive gravide. Der målte man på forældrene, hvilke kemiske stoffer de havde i deres krop, og det var simpelthen chokerende, hvad de indeholdt af forskellige fremmedstoffer. De eksperter, der var med i programmet, frarådede fx også, at man malede og satte i stand op til fødslen, fordi tekstiler (gardiner, møbler osv.) indeholder specielt mange stoffer i starten, som de afgiver til omgivelserne, ligesom maling naturligvis gør. Så man skal passe på med at købe nyt til den lille og til hjemmet. Hvis man skal købe nyt, så er det måske en god ide at gøre det allerede ved graviditetens begyndelse, så det kan "afdampe" lidt. Måske kan det også hjælpe, at lade det lufte udenfor i starten.

Ved ikke, om der er nogle konkrete anbefalinger til det nogen steder ? Altså hvad man konkret kan gøre ?

Man kan selvfølgelig købe brugt, det er klart, men ikke alting kan jo fåes brugt.

Silikonesutter er de bedste for børnene da både latexsutter og natursutterne indeholder en masse skadelige stoffer.. Plus at latexsutterne kan også fremprovokere allergi..

Jeg ved ikke lige om man kan finde noget konkret om det, ved bare at de anbefaler at man vasker ALT til babyen inden brug..

Anmeld

9. august 2010

thilde-tusindfryd

Jeg har ikke rigtig kunnet finde nogle glassutteflasker nogen steder i den by, hvor jeg bor. Så jeg må nok helt ind til Århus eller finde dem på nettet, hvis det skulle blive aktuelt med sutteflasker.

Men kommer man ikke til at bruge dem på et eller andet tidspunkt, uanset om man ammer eller ej ? Fx. når farmand skal passe baby alene

Anmeld

10. august 2010

Stepmom87

Jeg har ikke rigtig kunnet finde nogle glassutteflasker nogen steder i den by, hvor jeg bor. Så jeg må nok helt ind til Århus eller finde dem på nettet, hvis det skulle blive aktuelt med sutteflasker.

Men kommer man ikke til at bruge dem på et eller andet tidspunkt, uanset om man ammer eller ej ? Fx. når farmand skal passe baby alene

Du kan få dem i ønskebørn og babysam..

Hmm.. Ved ikke om du kommer til at bruge dem hvis du ammer hele vejen igennem..

Anmeld

10. august 2010

Silas&Mille

Jeg følger også lige lidt med her, da vores budget ikke så frygteligt stort og de fleste mærker osv, er jo de samme i både DK og Sverige.

En ting jeg ikke vil er at gå helt vildt meget op i om tingene jeg køber er økologiske eller sådan noget. De seneste 5-10 år har der været den ene ting efter den anden man skal holde sig fra under graviditeten og babyer må/skal ikke have diverse ting og sager med forskellige stoffer osv i.

Hvad gjorde vores forældre? Jeg er selv 26 og snakker en del med min mor om min graviditet og hun fortæller om de tre hun har været i gennem. Dengang hun ventede mig i 1983 var der ikke alle de her 'forbud' osv. De fik ikke afvide at man ikke skulle ryge (min mor var stor ryger da hun ventede mig), drikke alkohol og kaffe (min mor drak minimum 1½ kande kaffe om dagen da hun ventede mig), holde sig langt væk fra en rød bøf, bruge parfume osv osv osv. Godt nok er jeg holdt med at ryge i forbindelse med graviditeten, men det er også alt hvad jeg virkelig er gået fra. Jeg drikker stort set slet ikke, men kan altså godt finde på at nyde et enkelt glas rødvin til en god bøf i weekenden, jeg bruger både deo og parfyme, jeg spiser stort set hvad det passer mig, bare det ikke gør mig dårlig

Hvad angår alt det her økologi noget, så kan jeg ikke se hvorfor man skal gå så meget op idet. Hverken jeg eller nogle af mine brødre har taget skade af at få 'almindelige' frugter og grøntsager (altås IKKE økologisk) da vi var helt små, der er ingen af os der har nogen former for allegier eller astma. Min mor syede meget af vores tøj selv, af det billige stof hun kunne få i stof-forretninger og det var sikkert ikke helt gift frit og det har vi heller ikke taget skade af.

Al respekt for folks holdninger, men har bare lagt mærke til via en del af mine veninder som er blevet mødre inden for de seneste 2 år at de er gået helt i selvsving med økologi osv da de skulle have børn. Og jeg forstår det simpelthen ikke. På en måde irritere det mig en smule at det fx er svært at finde de små glas med mos (til hvis man skal i byen eller på udflugt med familien) i en ikke-økologisk udgave

Dette skal ikke opfattes som et angreb på de som gerne vil gøre det hele (eller dele) økologisk og giftfrit. Det er blot mine tanker omkring området. Vi kan jo ikke holde vores børn 100 % giftfri hele deres liv

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.