Stepmom87 skriver:
Det var ihvert fald hvad der blev offentliggjort for knap et år siden..
Ok, ja det var måske værd at undersøge så, hvad man egentlig får for pengene med øko-varer.
Men det er heller ikke så afgørende, at det er ØKO varer som sådan. Det jeg mener med øko er bare, at jeg gerne vil forsøge at købe fx tøj uden kemiske farvestoffer, fordi man jo mener, at det påvirker huden og kroppen. Jeg går selv i alm. tøj, men sådan en lille baby er jo nok specielt følsom. Ingen grund til at belaste den lille mere end hvad man ikke kan undgå i denne kunstige verden. Mange børn blir jo født med allergier overfor det ene og andet idag.
Plastikvarer ved jeg, også fra min udd., kan indeholde stoffer, som ikke er gode. Fx i bløde plastik-produkter, såsom de drikkeflasker man køber kildevand i eller drikkedunke. Så det er nok værd at vælge glas i stedet. Silikone ved jeg ikke så meget om...tænker her på selve sutterne.
Der var en udsendelse sidste år om par, der forsøgte at blive gravide. Der målte man på forældrene, hvilke kemiske stoffer de havde i deres krop, og det var simpelthen chokerende, hvad de indeholdt af forskellige fremmedstoffer. De eksperter, der var med i programmet, frarådede fx også, at man malede og satte i stand op til fødslen, fordi tekstiler (gardiner, møbler osv.) indeholder specielt mange stoffer i starten, som de afgiver til omgivelserne, ligesom maling naturligvis gør. Så man skal passe på med at købe nyt til den lille og til hjemmet. Hvis man skal købe nyt, så er det måske en god ide at gøre det allerede ved graviditetens begyndelse, så det kan "afdampe" lidt. Måske kan det også hjælpe, at lade det lufte udenfor i starten.
Ved ikke, om der er nogle konkrete anbefalinger til det nogen steder ? Altså hvad man konkret kan gøre ?
Man kan selvfølgelig købe brugt, det er klart, men ikke alting kan jo fåes brugt.