Stamtræ, hvad er jeres baggrund?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juli 2010

Muffinmus

tjøøø..min er vist bare en stor ang mix.

min oldemor er tysker, hendes mor franskmand og hendes far/eller mor var spanier.

Min far er delvist svensk også.....og min mor er vist bare dansk...tror jeg:-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli 2010

Sees

Jeg er vidst også så dansk jeg kan være, og mit efternavn siger også det hele - STRYHN (Ligesom i leverpostejen og frikadellerne )

Det startede på Strynø - Der hed alle Stryn til efternavn, men da nogle blev uvenner og flyttede fra øen, blev de enige om at få dette H ind i navnet, så det altså blev til Stryhn - Og det var så også dem der udvandrede fra Strynø, der startede Leverpostjen, hvilket var til stor utilfredshed for Stryn'erne (altså dem uden H) 

Anmeld

8. juli 2010

Sakris

Min mors side af familien kan spores tilbage til 1500-tallet i Italien, Schweiz og Østrig. mener det var i omkring 1600-noget vi fik adelstitel. Våbenskjoldet har vi endnu. Min morfars bror har lavet en masse research af familien, der idag er splittet i to grene. Min fars tror jeg bare er dansk? Min kæreste er vestjysk. De har en stambog, hvor alle slægtsled  står i! Det er ret vildt :-)

Anmeld

8. juli 2010

Sakris

MamaMis. skriver:

Jeg er vidst også så dansk jeg kan være, og mit efternavn siger også det hele - STRYHN (Ligesom i leverpostejen og frikadellerne )

Det startede på Strynø - Der hed alle Stryn til efternavn, men da nogle blev uvenner og flyttede fra øen, blev de enige om at få dette H ind i navnet, så det altså blev til Stryhn - Og det var så også dem der udvandrede fra Strynø, der startede Leverpostjen, hvilket var til stor utilfredshed for Stryn'erne (altså dem uden H) 

hehe, hvor sejt! det er rigtig god dansk historie

Anmeld

8. juli 2010

Sees

Sakris skriver:

hehe, hvor sejt! det er rigtig god dansk historie

Jep, mere dansk bliver det vidst ikke - Det er sådan jeg har fået den fortalt. Om det er rigtigt ved jeg ikke, men det går jeg da ud fra, eftersom jeg har fået historien fortalt af min faster, som har gjort meget i vores stamtræ

Anmeld

8. juli 2010

otlitrom

Min mor er færøsk, min far er dansk. Mit ene efternavn er en lille by på sjælland, det andet er en ødegaard i Finland... Så lidt multi-kulti er jeg da

Anmeld

8. juli 2010

Bare mig..

I min familie er der langt ude noget spansk, og min oldefar var tysker. Det er på min mors side.

På min fars side, er vi vidst også så danske som man næsten kan være..

Men det er lidt sjovt, at selv om det er meget langt ude at det spanske er, så er vi mange nu, som godt kunne gå som en spanioler. Både min morfar, onkel, moster, mor, søskende og kusiner og mig selv, er mørke i huden, meget mørk brune øjne og meget mørkt hår og blev født med mongolmærket som stammer fra syden af..

Sjovt at hører om jer andres

Anmeld

8. juli 2010

<3

Vi har nogle slægtforskere i min familie så ved faktisk en del.

På min fars side: tipoldefar var lavadel på fyn (har mit ene efternavn derfra) og blev forelsket i min tipoldemor som kom rejsende med cirkus (hun var sigøjner/afrikaner og ja jeg er blond med blå øjne ). Det ville hans familie ikke så de tog væk og nød hinanden - meget sød historie

Mit andet efternavn, Worm, kan væres i direkte linie tilbage til 1500tallet i DK, Ormssøn, og er originalt et vikingenavn. Det er enten en referent til midgårdsormen eller lindgårdsormen iflg. slægtsforskeren. Jeg synes nu det er mere sandsynligt at det "bare" er en skibsbygger og måske ekstra god til drager, galionsfiguren på vikingeskibe, som så fik navnet

Min mors side: der er svensk, engelsk og dansk og det er ikke specificeret

Anmeld

8. juli 2010

FrkT

Min far og jeg (og lidt min lillesøster) har dyrket slægtsforskning rigtig rigtig meget. Vi er kommet tilbage til 1500-tallet på både mors og fars side. Og vi har fundet alle bryllupper, fødsler, konfirmationer, døde, dødfødte, folk der er flyttet osv., rigtig spændende faktisk.

I en lang årerække tilbragte vi stort set hver lørdag på landsarkivet i Viborg, hvor vi terpede de gamle kirkebøger og folketællinger. Nu er meget af det kommet på nettet at ligge, men ikke det hele endnu. Og det er altså også lidt noget andet at sidde der med det. Men noget af det har vi dog også fundet på nettet.

På min mors side er jeg dansk helt tilbage til 1500-tallet i hvert fald, de var alle nordjyder.

På min fars side var jeg dansk tilbage til 1500-tallet hvor min tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-oldefar kom til Danmark fra Tyskland af. Og deraf stammer mit efternavn (Reimers) fra. Så LANGT tilbage har jeg tyske aner på min fars side, men ellers er jeg altså superduperdansk. Og alle på min fars side og næsten alle på min mors side har også blå øjne og mange af os har lyst hår, så vi er vist også typisk danske.

Min halvstoresøster har dog aner tilbage til Polen for bare få generationer siden (på hendes mors side).

Jens er jo halv dansk og halv norsk, og han kender ikke ret meget til hans familie tilbage i tiden, da hans far næsten aldrig har haft noget med sin familie at gøre. Og hans mor (som er norsk) ved nærmest heller intet, da hendes far (Jens' morfar) vist var hittebarn.

Anmeld

8. juli 2010

Pia.

Jamen jeg bliver vist ikke mere kedelig leverpostejs dansk end jeg er i forvejen.. Så langt tilbage min familie ved - (tilbage til tip tip osv.) er en god blanding af jysk og sjællandsk... og sådan er det også videre med mine bedste forældre - min fars side er jyder og min mors er fra sjælland så jeg er en god blanding... dog er min far og mor begge født på sjælland...

Så her ses en vaske ægte dansker...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.