Min far og jeg (og lidt min lillesøster) har dyrket slægtsforskning rigtig rigtig meget. Vi er kommet tilbage til 1500-tallet på både mors og fars side. Og vi har fundet alle bryllupper, fødsler, konfirmationer, døde, dødfødte, folk der er flyttet osv., rigtig spændende faktisk.
I en lang årerække tilbragte vi stort set hver lørdag på landsarkivet i Viborg, hvor vi terpede de gamle kirkebøger og folketællinger. Nu er meget af det kommet på nettet at ligge, men ikke det hele endnu. Og det er altså også lidt noget andet at sidde der med det. Men noget af det har vi dog også fundet på nettet.
På min mors side er jeg dansk helt tilbage til 1500-tallet i hvert fald, de var alle nordjyder.
På min fars side var jeg dansk tilbage til 1500-tallet hvor min tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-oldefar kom til Danmark fra Tyskland af. Og deraf stammer mit efternavn (Reimers) fra. Så LANGT tilbage har jeg tyske aner på min fars side, men ellers er jeg altså superduperdansk. Og alle på min fars side og næsten alle på min mors side har også blå øjne og mange af os har lyst hår, så vi er vist også typisk danske.
Min halvstoresøster har dog aner tilbage til Polen for bare få generationer siden (på hendes mors side).
Jens er jo halv dansk og halv norsk, og han kender ikke ret meget til hans familie tilbage i tiden, da hans far næsten aldrig har haft noget med sin familie at gøre. Og hans mor (som er norsk) ved nærmest heller intet, da hendes far (Jens' morfar) vist var hittebarn.
Anmeld