Monica skriver:
På den ene side er jeg enig her... Jeg har selv "betalt" for mine 2 børn. Har været i det private fordi det var en piv ringe behandling vi fik i det offentlige. Så jeg havde ikke fået barn/børn hvis vi ikke havde priorteret at det SKULLE der være penge til...
Men som I skriver, så er det sgu vigtigt for samfundet at vi får børn. Hvorfor skal dem der har rygerlunger (selvforskyldt) hjælpes og dem der er UFRIVILLIGT barnløse selv betale????
Monica
Synes det er en vældig glidebane at komme ud i den der med skyld. Vores sundhedsvæsen bygger på, at alle uanset køn, status, religiøs overbevisning osv. skal kunne få hjælp til sygdom og behandling. Jeg mener det er meget forkert at begynde at gradinddele mennesker i selvforskyldte eller ikke-selvforskyldte lidelser. (Samt en note til det med rygerlunger: Lungesygdomme er mange ting og jeg ser også patienter, der får KOL selvom de aldrig har røget, bare for en god ordens skyld).
Skal vi så ikke betale til idrætsudøveren, der fladt under træning? Eller den overvægtige diabetiker? Eller den psykisk syge, der har misbrugt stoffer? Eller arbejdsmanden med arbejdsskaden, han kunne jo bare have sig et andet job?
Hvor er solidariteten henne? Når krisen kradser er man sig selv nærmest, jeg synes ikke det er en god værdi at føre samfundet videre på.
For ngle år siden boede jeg i USA, før de fik deres sundhedsreform jo. Dette åh så liberale Guds eget land... Ja tak, det kan godt være de ikke havde en offentlig sundhedsforsikring, men de brugte stadig en større del af BNP på sundhedsvæsenet end DK gør, vel at mærke med en endnu ringere kvalitet end vores. Jeg synes ikke det er noget at stræbe efter.
Nu må vi stå sammen og sørge for at satse på vores råmateriale, dvs. lave nogle gode store børneårgange og satse på uddannelse og forskning, så vi kan blive ved med at have et godt samfund.
Fortsat god aften
Anmeld