Er det en menneskeret at få børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.300 visninger
55 svar
0 synes godt om
27. maj 2010

Barbamama

Ja jeg håber ikke jeg starter en giftig diskussion nu og opfordrer allerede til at holde tonen selvom vi måske bliver DYBT uenige! Jeg kom op at diskutere med en jeg ikke kendte på facebook i går. Hun syntes det var helt i orden at barnløse nu selv skal til at betale for behandling. Jeg er dybt uenig og sagde til hende at det var nemt at sidde og sige når man selv har et barn. Jeg har fulgt en god veninde i hendes kamp for at blive gravid og hun venter sig fordi hun har fået behandling. Jeg er SÅ glad på deres vegne og de har virkelig fortjent det. Jeg tænker bare at hvis de SELV havde skulle betale tror måske ikke det havde kunne lade sig gøre. 25.000kr pr forsøg er sgu mange penge og jeg synes det er SÅ synd for dem der bliver tabt i dette system nu.... Hvad mener I?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2010

trine3112

Jeg forstår ikke, at man skærer i det, når der mangler (børn) arbejdskraft i DK. Tror der er mange, der vælger børn fra, hvis de selv skal betale for insemination/kunstig befrugtning. Og det er jo ikke blevet billigere at adoptere

Tror at skyder os selv i foden ved dette lovforslag på lang sigt.

Anmeld

27. maj 2010

klmf

Jeg ved ikke, om jeg synes det er en menneskeRET at få børn, men det er i hvert fald et kæmpe privilegium, som jeg værdsætter utrolig højt hver dag og som jeg godt kan unde, dem der gerne vil have det. Det BURDE være en menneskeret at få gode kærlige forældre, men det er en helt anden diskussion....

Diskussionen går vel på, om det er det offentliges ansvar at tage regningen, når nogen skal have hjælp til at få børn. Det mener jeg helt klart vi skal. Jeg vil gerne bruge mine skattepenge på at hjælpe andre til at få børn. Vi har brug for nogle større årgange, hvis vi skal sikre kvalificeret arbejdskraft og skatteydere mange år frem, derfor synes jeg det giver god mening at hjælpe folk til at få børn. Derudover kan jeg ikke se, hvorfor vi ikke skulle hjælpe med at opfylde andre menneskers drømme om en familie, det er jo faktisk den struktur, vores samfund bygger på. Jeg ved godt, man kan adoptere (det ville jeg måske selv have gjort, hvis ikke Oliver var kommet af sig selv), men det er måske ikke en løsning, der er god for alle.

Vi kunne jo starte med at skære ministerlønningerne - og pensionerne ned til det halve og se, hvor mange bebser, der kunne komme ud af det Samt tage nationalbankdirektørens og forsvarschefernes rejse- og repræsentationskonti, så begynder det snart at ligne noget!

Anmeld

27. maj 2010

tb

nu er jeg så én af dem som bærer en lille reagensglas pige i mavsen  så kan selvfølgelig ikke forholde mig neutralt til dette emne.. synes det er det mest mærkelige område at spare på!!! jeg har så godt nok en datter fra et tidligere forhold, som jeg fik uden hjælp.. men hvis min nuværende kæreste og jeg ikke havde fået hjælp, kunne jeg ikke have givet ham den datter som han glæder sig så sindssygt meget til at se om ikke ret længe.. mine æg er bare blevet enormt dårlige på de 9 år siden jeg fik min store pige.. anden forklaring kan de ikke give..

kh tina

Anmeld

27. maj 2010

Barbamama

Ja alle børn har ret til kærlige forældre. Jeg synes også helt klart der kunne spares andre steder. Hver gang der skal spares går det ud over de bløde værdier. Jeg gik gerne op i skat for at vi kan beholde vores velfærd og ja jeg støtter også gerne folk der ikke selv kan få børn. Jeg tænker da hvis det nu var mig selv der stod i den situation. Vi ville da ikke have pengene til at få et barn....

Anmeld

27. maj 2010

Tut

Jeg har fået 2 børn - helt normalt og jeg kender ikke nogen der har været igennem behandling for at blive gravide.

Men jeg mener dog alligevel at alle skal have muligheden for at få børn, om de skal have hjælp eller ej.

Og jeg synes at det offentlige skal betale - dog skal der sættes en grænse.

Måske kan man sige at efter 3-4 forsøg, så er det for egen lomme.

Jeg aner ikke hvordan det er nu.

Men helt klart synes jeg at folk skal tilbydes gratis hjælp til at få børn.

Anmeld

27. maj 2010

Barbamama

Tut skriver:

Jeg har fået 2 børn - helt normalt og jeg kender ikke nogen der har været igennem behandling for at blive gravide.

Men jeg mener dog alligevel at alle skal have muligheden for at få børn, om de skal have hjælp eller ej.

Og jeg synes at det offentlige skal betale - dog skal der sættes en grænse.

Måske kan man sige at efter 3-4 forsøg, så er det for egen lomme.

Jeg aner ikke hvordan det er nu.

Men helt klart synes jeg at folk skal tilbydes gratis hjælp til at få børn.

Ja det synes jeg også. Man har 3gratis forsøg som det er i dag. Og det er sådan at du får taget æg ud. De bliver befrugtede og sat op et eller to ad gangen. Hvis du får taget 10æg ud og de 8 er befrugtede så kan du få alle de æg sat op ad flere omgange og det tæller som ET forsøg. Hver gang der er ægudtagning gælder det som et forsøg. Så hvis man laver mange æg har man bedre chancer inden for de tre forsøg man får nu.

Anmeld

27. maj 2010

tascia

michella80 skriver:

Ja det synes jeg også. Man har 3gratis forsøg som det er i dag. Og det er sådan at du får taget æg ud. De bliver befrugtede og sat op et eller to ad gangen. Hvis du får taget 10æg ud og de 8 er befrugtede så kan du få alle de æg sat op ad flere omgange og det tæller som ET forsøg. Hver gang der er ægudtagning gælder det som et forsøg. Så hvis man laver mange æg har man bedre chancer inden for de tre forsøg man får nu.

om det er en menneskeret ved jeg ikke rigtig, men de par som inderligt ønsker sig et barn og ikke selv kan, får da min medfølelse.

synes måske også det er en voldsom nedskæring at sige fra 3-0, de kunne måske have nøjes med at sige 1 forsøg gratis.

Anmeld

27. maj 2010

N&J

lotchen skriver:

Jeg ved ikke, om jeg synes det er en menneskeRET at få børn, men det er i hvert fald et kæmpe privilegium, som jeg værdsætter utrolig højt hver dag og som jeg godt kan unde, dem der gerne vil have det. Det BURDE være en menneskeret at få gode kærlige forældre, men det er en helt anden diskussion....

Diskussionen går vel på, om det er det offentliges ansvar at tage regningen, når nogen skal have hjælp til at få børn. Det mener jeg helt klart vi skal. Jeg vil gerne bruge mine skattepenge på at hjælpe andre til at få børn. Vi har brug for nogle større årgange, hvis vi skal sikre kvalificeret arbejdskraft og skatteydere mange år frem, derfor synes jeg det giver god mening at hjælpe folk til at få børn. Derudover kan jeg ikke se, hvorfor vi ikke skulle hjælpe med at opfylde andre menneskers drømme om en familie, det er jo faktisk den struktur, vores samfund bygger på. Jeg ved godt, man kan adoptere (det ville jeg måske selv have gjort, hvis ikke Oliver var kommet af sig selv), men det er måske ikke en løsning, der er god for alle.

Vi kunne jo starte med at skære ministerlønningerne - og pensionerne ned til det halve og se, hvor mange bebser, der kunne komme ud af det Samt tage nationalbankdirektørens og forsvarschefernes rejse- og repræsentationskonti, så begynder det snart at ligne noget!

Jeg hopper med på denne her.. helt enig.. 

Anmeld

27. maj 2010

oo

det groteske er, at det rent faktisk har været på tegnebrættet længe, at fertilitetsbehandling skulle gøres helt gratis, altså også ved flere end 1 barn, netop fordi vi har et massivt behov for befolkningsvækst og det er en relativt høj procent af årgangene der idag er lavet med fertilitetsbehandling.

Desuden handler dette jo også om, at der er nogle mennesker der lider af en sygdom der gør dem ude af stand til at lave børn uden hjælp. ved at fratage den offentlige støtte til fertilitetsbehandlinger siger vi samtidig ja til, at nogle sygdomme må stå for egen regning og så er det blot et spørgsmål om tid før det danske sundhedssystem udvikler sig til regulært betalingssystem. og det synes jeg er meget foruroligende!

nej, jeg synes ikke det er en menneskeret at få børn. og jeg synes heller ikke spørgsmålet er så simpelt (og det ved jeg også godt du ikke mener, Michella).

Der er rigtig mange steder hvor der kan spares uden folk kommer til at mangle noget, der er både ministerlønninger (de har i al stilhed givet dem selv en lønforhøjelse der gør nedgangen på 5% som lovet, fuldkommen latterlig), ministerpensioner, bankverdenens enorme lønninger og pensioner, for ikke at nævne tilskud fra staten, et kongehus der bruger grotesk mange penge., Mærsk som også modtager kæmpestøtte fra staten og alligevel får lov at lukke fx Lindøværftet og rykke det til Asien fordi man der har mulighed for at udnytte arbejdskraften og betale meget lavere lønninger, store internationale firmaer der ikke betaler skat i Danmark osv osv. for at tage et godt eksempel, så får alle der sidder i europaparlamentet udover en god løn også en kæmpe bonus for at skulle rejse frem og tilbage. en af europaparlamentarikerne er enhedslistens Søren Søndergaard og han giver hvert år hele sin bonus til foreninger og mennesker der trænger. Som han siger, så dækker lønnen alene alle udgifter i forbindelse med rejser og hvad der ellers hører til deres job, og bonussen er reelt set blot en kæmpe pengebonus som stort set alle europaparlamentarikere lever fedt på, men som ingen har noget som helst økonomisk behov for at få.

Der er altså MASSERE af steder der kan spares uden nogen lider nød, i forhold til de besparelser regeringen har fundet frem til idag, hvor mange mennesker rent faktisk vil til at lide nød. Det er desuden et klart brud på valgløfte, idet der for fire år siden blev lovet ikke at pille ved dagpengene. Dagpenge er jo penge som folk selv har optjent og det er derfor grotesk at nedsætte perioden. det svarer til at man betaler til sin bilforsikring, men når ulykken sker, så nægter forsikringen at udbetale pengene. Når regeringen samtidig absolut ingen tiltag gør i forhold til at skabe arbejdspladser er der simpelthen ting der ikke går op rent logisk.

nu fratager de så også befolkningen muligheden for at øge befolkningstallet og dermed skabe økonomisk vækst ved at fratage stort set al støtte til fertilitetsbehandling.

jeg synes det er grotesk og uhyggeligt og jeg håber folket husker hvem der lagde lorten når den for alvor begynder at lugte!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.