Tjuhl skriver:
det groteske er, at det rent faktisk har været på tegnebrættet længe, at fertilitetsbehandling skulle gøres helt gratis, altså også ved flere end 1 barn, netop fordi vi har et massivt behov for befolkningsvækst og det er en relativt høj procent af årgangene der idag er lavet med fertilitetsbehandling.
Desuden handler dette jo også om, at der er nogle mennesker der lider af en sygdom der gør dem ude af stand til at lave børn uden hjælp. ved at fratage den offentlige støtte til fertilitetsbehandlinger siger vi samtidig ja til, at nogle sygdomme må stå for egen regning og så er det blot et spørgsmål om tid før det danske sundhedssystem udvikler sig til regulært betalingssystem. og det synes jeg er meget foruroligende!
nej, jeg synes ikke det er en menneskeret at få børn. og jeg synes heller ikke spørgsmålet er så simpelt (og det ved jeg også godt du ikke mener, Michella).
Der er rigtig mange steder hvor der kan spares uden folk kommer til at mangle noget, der er både ministerlønninger (de har i al stilhed givet dem selv en lønforhøjelse der gør nedgangen på 5% som lovet, fuldkommen latterlig), ministerpensioner, bankverdenens enorme lønninger og pensioner, for ikke at nævne tilskud fra staten, et kongehus der bruger grotesk mange penge., Mærsk som også modtager kæmpestøtte fra staten og alligevel får lov at lukke fx Lindøværftet og rykke det til Asien fordi man der har mulighed for at udnytte arbejdskraften og betale meget lavere lønninger, store internationale firmaer der ikke betaler skat i Danmark osv osv. for at tage et godt eksempel, så får alle der sidder i europaparlamentet udover en god løn også en kæmpe bonus for at skulle rejse frem og tilbage. en af europaparlamentarikerne er enhedslistens Søren Søndergaard og han giver hvert år hele sin bonus til foreninger og mennesker der trænger. Som han siger, så dækker lønnen alene alle udgifter i forbindelse med rejser og hvad der ellers hører til deres job, og bonussen er reelt set blot en kæmpe pengebonus som stort set alle europaparlamentarikere lever fedt på, men som ingen har noget som helst økonomisk behov for at få.
Der er altså MASSERE af steder der kan spares uden nogen lider nød, i forhold til de besparelser regeringen har fundet frem til idag, hvor mange mennesker rent faktisk vil til at lide nød. Det er desuden et klart brud på valgløfte, idet der for fire år siden blev lovet ikke at pille ved dagpengene. Dagpenge er jo penge som folk selv har optjent og det er derfor grotesk at nedsætte perioden. det svarer til at man betaler til sin bilforsikring, men når ulykken sker, så nægter forsikringen at udbetale pengene. Når regeringen samtidig absolut ingen tiltag gør i forhold til at skabe arbejdspladser er der simpelthen ting der ikke går op rent logisk.
nu fratager de så også befolkningen muligheden for at øge befolkningstallet og dermed skabe økonomisk vækst ved at fratage stort set al støtte til fertilitetsbehandling.
jeg synes det er grotesk og uhyggeligt og jeg håber folket husker hvem der lagde lorten når den for alvor begynder at lugte!