giver I jeres hund det rigtige at spise??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. april 2010

Alexis - i den virtuelle verden!

Er der slet ikke nogen forhandler i nærheden af dig?

privat forhandler eller noget?

Nej, det nærmeste ligger 5-6 km væk, og det er langt, når man ingen bil har og skal slæbe store sække

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2010

Miamaja

Alexis skriver:

Ville helt vildt gerne både barfe min hund, eller have ham på Arion som han fik med i hvalpepakken, og som vi synes er et virkelig godt foder. Men vi kan ikke få det i nærheden af os, og desværre har vi heller ikke plads til at barfe ham

Øv øv øv øv... hilsen en som synes hendes hundevaps fortjener det bedste.

jeg er sikker paa du kan kobe arion over nettet til ca samme pris.

Anmeld

27. april 2010

Alexis - i den virtuelle verden!

Miamaja skriver:

jeg er sikker paa du kan kobe arion over nettet til ca samme pris.

Jeg kan ikke finde det hos nogen som leverer i mit område. Der var engang men de stoppede med det, og nu kan jeg slet ikke finde noget... Må lede lidt igen...

Anmeld

27. april 2010

Miamaja

Sisley skriver:

Det er ikke korrekt, at det generelt er sundere og bedre for hunde at blive fodret efter BARF metoden - det virker godt for nogle og ikke for andre. Så vidt jeg ved, er der slet ikke den samme kontrol med BARF maden, som fx det man køber hos dyrlægen - dyrlægens foder kontrolleres i meget højere grad, bl.a. fordi dyrlægerne skal kunne stå inde for det. Hygiejnemæssigt tænker jeg også at det er nemmere at holde bakterier m.v. fra tørfoder...

Vi har selv fodret med BARF i en periode (i form af frosne pølseportioner, som faktisk er ret nemme at have i fryseren), men stoppede da vovse virkede konstant sulten.

Husk i øvrigt at hvis man fodrer med BARF må man ikke også give tørfoder, da BARF er 6-7 timer om at passere systemet mens tørfoder er 10-12 timer om at passere. Dvs. hunden kan nemt få forstoppelse hvis den også får tørfoder.

Rå ben er gode at give, da det holder tænderne rene, men det er den primære grund til, at man anbefaler det.

Jeg mener som udgangspunkt, at hunde i dag er så domesticerede, at det ikke helt giver mening at tale om hvad hunde og ulve ville spiser i naturen, men man kan selvfølgelig godt skelne til det.

ja, det er rigtigt men samtidig synes jeg at det er interessant, at for bare 40 aar siden eksisterede mange af de sygdomme slet ikke som f.eks diabetes, som man ser hunde udvikler idag. Det er jo ret vildt!

Torfoder er en pengeindustri paa verdensplan paa samme fod som kaffe og cigaretter. Jeg synes at det er vaerd at tage i betragtning at de dyrelaegere som vaelger at tage afstand for torfoder, faktisk taber penge, ved ikke at modtage procenter.

Ved at give sin hund et raadt ben hver uge kan man helt eliminere tandsten og derved skal man ikke betale sin dyrelaege mange penge for at rense dens taender under narkose. Hvorfor faar man ikke det at vide hos sin dyrelaege? Ja, undrer mig over disse sporgsmaal...

Anmeld

27. april 2010

Miamaja

Alexis skriver:

Jeg kan ikke finde det hos nogen som leverer i mit område. Der var engang men de stoppede med det, og nu kan jeg slet ikke finde noget... Må lede lidt igen...

ja, ellers suppler med at kobe raadt direkte hos slagteren. sporg slagteren om at faa de ben, de skaerer vaek og smider ud. det er tit til en fordelagtig pris og er jo af hoj kvalitet, da det allerede er testet til at vaere godt nok til menneskefode. det gor jeg og det er super billigt

Anmeld

27. april 2010

Sisley

Miamaja skriver:

ja, det er rigtigt men samtidig synes jeg at det er interessant, at for bare 40 aar siden eksisterede mange af de sygdomme slet ikke som f.eks diabetes, som man ser hunde udvikler idag. Det er jo ret vildt!

Torfoder er en pengeindustri paa verdensplan paa samme fod som kaffe og cigaretter. Jeg synes at det er vaerd at tage i betragtning at de dyrelaegere som vaelger at tage afstand for torfoder, faktisk taber penge, ved ikke at modtage procenter.

Ved at give sin hund et raadt ben hver uge kan man helt eliminere tandsten og derved skal man ikke betale sin dyrelaege mange penge for at rense dens taender under narkose. Hvorfor faar man ikke det at vide hos sin dyrelaege? Ja, undrer mig over disse sporgsmaal...

Jeg tror ikke du har ret i, at de forskellige sygdomme ikke eksisterede hos hunde for x antal år siden - jeg tror bare man nu er blevet mere opmærksom på og dygtigere til at diagnosticere hos fx hunde og katte. Fx er det også "nyt", at man behandler kræftsygdomme, skifter hofter osv., men disse sygdomme har jo også hele tiden eksisteret.

Det kræver ikke narkose at få renset tænder på vovse (min fik det gjort i går) med mindre det selvfølgelig er meget slemt - og så skulle man nok have haft en anden dyrlæge, som havde opdaget det begyndende problem i tide.

Det er muligt at dyrlægerne modtager procenter på de varer de sælger - håndværkere lægger også avance på deres varer, når de sælger til kunderne. Og returkommision er jo i øvrigt ulovligt, så det er nok ikke det der er tale om her...

Husk hvem det er der siger, at BARF er bedre for vovse - det er sjovt nok dem der sælger det.

I sidste ende må man nok prøve sig frem og vurdere hvad man selv mener er bedst.

Anmeld

27. april 2010

Miamaja

Sisley skriver:

Jeg tror ikke du har ret i, at de forskellige sygdomme ikke eksisterede hos hunde for x antal år siden - jeg tror bare man nu er blevet mere opmærksom på og dygtigere til at diagnosticere hos fx hunde og katte. Fx er det også "nyt", at man behandler kræftsygdomme, skifter hofter osv., men disse sygdomme har jo også hele tiden eksisteret.

Det kræver ikke narkose at få renset tænder på vovse (min fik det gjort i går) med mindre det selvfølgelig er meget slemt - og så skulle man nok have haft en anden dyrlæge, som havde opdaget det begyndende problem i tide.

Det er muligt at dyrlægerne modtager procenter på de varer de sælger - håndværkere lægger også avance på deres varer, når de sælger til kunderne. Og returkommision er jo i øvrigt ulovligt, så det er nok ikke det der er tale om her...

Husk hvem det er der siger, at BARF er bedre for vovse - det er sjovt nok dem der sælger det.

I sidste ende må man nok prøve sig frem og vurdere hvad man selv mener er bedst.

Det er en bog, 'raw meaty bones' der er skrevet af en dyrelaege, som jeg har citeret, som iovrigt ikke saelger BARF eller er financielt involveret i nogen foderorganisation, men henviser til kod og knogler der er til menneskefode (altsaa fra slagteren gaar jeg ud fra og iovrigt billigere end BARF). Saa det er ikke noget jeg selv har fundet paa. http://www.rawmeatybones.com/

det er rigtigt at dem der saelger BARF, maaske gor det af pengemaessige aarsager, men at fodre raadt er ikke det samme som at fodre BARF.

nej, det behover ikke at vaere slemt med tandsten foer dyrelaegere vaelger narkose ved tandrensing. de vaelger det ofte hvis hunden ikke vil sidde stille og modtage proceduren.

Ja, videnskaben bliver bedre med tiden og dyrelaegere bliver dygtigere med nyere viden. bare fordi man har valgt at gore en ting i mange aar behover det jo ikke betyde at det er det rigtige. vice versa. at der er en sammenhaeng mellem tandsten og at fodre med torkost fra videnskabens side, det synes jeg i den grad er vaerd at tage i betragtning.

Anmeld

28. april 2010

Sisley

Miamaja skriver:

Det er en bog, 'raw meaty bones' der er skrevet af en dyrelaege, som jeg har citeret, som iovrigt ikke saelger BARF eller er financielt involveret i nogen foderorganisation, men henviser til kod og knogler der er til menneskefode (altsaa fra slagteren gaar jeg ud fra og iovrigt billigere end BARF). Saa det er ikke noget jeg selv har fundet paa. http://www.rawmeatybones.com/

det er rigtigt at dem der saelger BARF, maaske gor det af pengemaessige aarsager, men at fodre raadt er ikke det samme som at fodre BARF.

nej, det behover ikke at vaere slemt med tandsten foer dyrelaegere vaelger narkose ved tandrensing. de vaelger det ofte hvis hunden ikke vil sidde stille og modtage proceduren.

Ja, videnskaben bliver bedre med tiden og dyrelaegere bliver dygtigere med nyere viden. bare fordi man har valgt at gore en ting i mange aar behover det jo ikke betyde at det er det rigtige. vice versa. at der er en sammenhaeng mellem tandsten og at fodre med torkost fra videnskabens side, det synes jeg i den grad er vaerd at tage i betragtning.

Jeg er ikke helt enig i det du skriver - at fodre efter BARF og at fodre råt er grundlæggende efter de samme principper, nemlig at hundene skal fodres som hvis de levede vildt. Jeg tror personligt mange af de "vilde" aspekter i vores hunde idag er avlet ud af dem - hvad foderet angår bl.a. fordi man i mange år (primært) har fodret med tørfoder. Det er selvfølgelig vigtigt at vælge tørfoder af høj kvalitet ellers er jeg bestemt enig i at man kan udsætte vovse for mange problemer, fx også tandsten.

Jeg forstod dit oprindelig debatindlæg (bl.a. ud fra overskriften) som om, at det var uomtvisteligt, at råt foder/BARF er bedre og det er der ingen beviser for - der er i hvert fald ligeså mange undersøgelser der viser det modsatte.

Anmeld

28. april 2010

Svane83

Der er lige så mange meninger om BARF og rå fodring som der er mennesker.

Jeg har to mopser, Bella og Henry som har fået BARF i 2 år nu. Vi startede på det fordi vores hun hund fik hudproblemer. Jeg synes hverken det er besværligt eller ulækkert. Vi køber fra Rigtighundmad i 2 kg. løsfrosne poser. Så det er lige til at hælde op og det fylder ikke meget. Vi har 1 skuffe i fryseren til det og vi køber som regel 20 kg. af gangen.

Jeg har en veninde der er uddannet dyrlæge og hun var meget skeptisk, for ikke at sige sur på mig over det i starten, men efter hun har set hvad de får, med vitaminer og olie osv. og hun har set forbedringen i Bellas hud så er hun omvendt.

Min mor som har en hyper allergi hund har også skiftet til BARF, (vi skiftede sammen) havde en hund der kløede så meget at man ikke måtte rører ham på kroppen for ellers kunne man sætte et anfald igang, men nu er han en helt anden hund, glad og har ingen gener af sin allergi.

MEN BARF er ikke løsningen for alle, men som sagt vi er glade for det og jeg elsker at se mine hunde spise for de elsker det.

Carina

Anmeld

28. april 2010

Ansemusen

Low skriver:

Jeg har hørt om folk der gør det. Jeg har været i praktik flere gange på flere forskellige steder og der har jeg prøvet flere gange at folk skal have deres hund passet og så har de selv mad med og mange giver deres hund fåremave hvilket jeg også synes er helt fint hvis den hund kan tåle det. Det er desværre mange hunde som har allergi overfor andet end hundemad. Jeg kender et gift par som har en hund som får udslet og klør sig hvis den får andet end hundemad og der sker desværre et par gange da de har en datter på 3 år som kommer til at tabe maden nogle gange.

Jeg har selv 2 hunde hvor den ene slet ikke kan tåle andet end hundemad, hun får dårlig mave og det synes jeg er synd for hende så de begge får bare tørfoder og har det helt fint med det.

Det er altså lige omvendt! Mange hunde får allergi af tørfoder (som IKKE er rigtig hundemad, som du skriver). Rigtig hundemad er kød med ben og brusk ligesom du ville spise i naturen, ligesom frugt, grønt, upolerede ris, korn, fisk osv. er bedst for os mennesker, fordi det er det mest naturlige!
Mange hunde er sluppet af med allergi efter at være skiftet til Barf (rådt kød)  og har fået en meget bedre liv!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.