Sisley skriver:
Så fodrer du ikke "ægte" råt, hvis man skal være meget firkantet. Hvis det er frosset, er det behandlet for at forlænge holdbarheden.
Som jeg skrev i et tidligere indlæg, er jeg enig i, at kødben (eller pinde som mange hunde ynder at tygge i) holder tænderne i orden - men det er jo ikke ensbetydende med at man fodrer efter BARF, at man holder tænderne rene med ben.
Nogle er mere udsatte for tandsten end andre pga. et bestemt enzym som er tilstede i spyt - og det enzym har nogle mere af end andre (bl.a. mig desværre).
Under alle omstændigheder er det jo dejligt, hvis dyrene slipper af med gener som tandsten, allergi, hudproblemer osv. Og om det er maden eller noget helt andet der virker, er jo underordnet så længe det virker 
I og med at foderet er det eneste vi har ændret, er det jo logik at det er det som har haft den positive effekt! At fryse noget ned gør bestemt ikke maden ringere, vi har også selv meget mad i fryseren og som sagt er det en fantastisk måde at bibeholde vitaminer/mineraler! Så når kødet er ubehandlet 8bortset fra frysning om du vil), så ER det jo så naturligt som det nu kan blive. Vores ildere får ikke køædben men kun det ben som er i deres kød, og så får de indimellem kyllingeskrog, for at de får ekstra ben uden så meget kød. Og ja deres tænder er rigtig fine. Tørfoder, uanset om du ikke vil tale allergi mm. så ER det bare noget som slider tænderne! En ilderguru fra USA har rejst rundt i det meste af verden og samlet DNA sammen fra ildere, bl.a. hos mig, hvor vi var mange ilderejere samlet. Han holdt et slags foredrag om tørfoders indvirkning på dyrenes tænder (og dette gælder ligeledes hunde og katte). Vi så billeder af nedslidte tænder, betændt tandkød, tandsten osv. Og vi så beviser på det på egne dyr (heldigvis var vores dyrs tænder endnu ikke nået dertil, så der kunne rettes op på det. Og den ældste på snart 5 år, har stadig næsten perfekte tænder 
Men vi bliver vist aldrig helt enige om det her emne 
Anmeld