giver I jeres hund det rigtige at spise??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. april 2010

Miamaja

Sisley skriver:

Så fodrer du ikke "ægte" råt, hvis man skal være meget firkantet. Hvis det er frosset, er det behandlet for at forlænge holdbarheden.

Som jeg skrev i et tidligere indlæg, er jeg enig i, at kødben (eller pinde som mange hunde ynder at tygge i) holder tænderne i orden - men det er jo ikke ensbetydende med at man fodrer efter BARF, at man holder tænderne rene med ben.

Nogle er mere udsatte for tandsten end andre pga. et bestemt enzym som er tilstede i spyt - og det enzym har nogle mere af end andre (bl.a. mig desværre).

Under alle omstændigheder er det jo dejligt, hvis dyrene slipper af med gener som tandsten, allergi, hudproblemer osv. Og om det er maden  eller noget helt andet der virker, er jo underordnet så længe det virker

hvis man skal fodre aegte raadt ifolge dig, hvordan fodrer man saa - skal man slippe en kanin eller hone los og haabe ens hund aeder den levende?

kalder man det saa for uaegte raadt hvis man fodrer med frossen raadt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2010

Miamaja

Ansemusen skriver:

En barf-fanatist som mig bliver bare rigtig glad når jeg hører den slags  Hvor er hans tænder fine  Jeg startede også ud som dig med at supplere med tørfoder. Men gik hurtigt helt over til barf. Mange tror at de ikke vil have det, fordi de afviser det i starten. Men det vil de gerne, hvis man er hård nok! Vores ildere ville simpelthen ikke røre barf med en ildtang, men jeg var stædig og lod det være og de fik ikke andet, så når den omgang kød var blevet for gammel fik de en ny. Og indimellem gav jeg så lidt tørfoder (men ikke for meget) så de ikke skulle sulte. De fandt ret hurtigt ud af at kød alligevel var sagen. I starten var der nogle favoritprudukter, så som hest, og det fik de så mere af end andet i starten for at de skulle få et godt forhold til det at spise kød. Nogle ting ville de slet ikke røre, fx. rensdyr. Men nu efter at de har fået udelukkende kød i snart to år, kan de spise det meste. Man skal virkelig ikke give op, fordi de ikke lige gider et produkt eller tre, der findes rigtig meget forskelligt! Svinehjeter er også ofte en god start, i hvert fald er det meget populært hos mange ildere!

Og så skal man selvfølgelig lige sætte sig lidt ind i hvor meget de skal have om dagen og hvor meget der skal bestå af ben og hvor meget indmad osv. Men det er altså slet ikke så svært som det lyder  Vi køber vores i 500 g pakker som vi lige lader tø op kort på køkkenbordet hvorefter vi deler hver pakke i 4 dele af 125 g (vores 4 ildere får 125 g kød til deling to gange dagligt) og skriver en forkortelse på fryseposen så vi ved hvad der er i. Sådan gør vi ca. en måned forud, så vi ikke hele tiden skal ud og købe barf og stå og skære.

Jamen, det er helt fantastisk saa flotte hans taender er blevet. de var rigtige grimme og selvom jeg borstede dem med tandborste var der stadig tandsten.

jeg fandt denne artikel som jeg synes er rigtig informativ og skrevet af en dyrelaege, som er en af de faa som anbefaler raadt

http://www.barfworld.com/html/learn_more/processed.shtml

Anmeld

29. april 2010

Sisley

Miamaja skriver:

hvis man skal fodre aegte raadt ifolge dig, hvordan fodrer man saa - skal man slippe en kanin eller hone los og haabe ens hund aeder den levende?

kalder man det saa for uaegte raadt hvis man fodrer med frossen raadt

Google er din ven

Anmeld

29. april 2010

Sisley

Miamaja skriver:

fordi det er det slagteren jo skaerer fra og smider ud eller saelger ekstra billigt. torfoder er langt dyrere og der er mange mennesker der lever af eller er okonomisk forbundet til torfoderindustrien. det er en pengemaskine paa globalt plan.

Du er forkert på den - der er mange måder man kan fodre råt på og hvis du skal være sikker på, at din hund får de ting i maden den har brug for, er det dyrere end tørfoder - dertil kommer at det er mere plads- og tidskrævende.

- men som jeg flere gange nu har skrevet, er det jo lige meget om vi kalder det RAW, BARF, tørfodring eller noget andet. Hvis dine dyr trives bedre med råt foder, så skal du da fodre råt. Du skal selvfølgelig holde dig til overbevisning - jeg mener bare, at man ikke skal lade sig forblænde.

Anmeld

29. april 2010

Soap

Nu slipper man så ikke bare af med allergi og det´s symptomer fordi man går over til Barf om så det er en ene eller anden Barf metode syns jeg godt nok lige at jeg vil skyde ind her 

For nogle allergi hunde nærmest kurere det allergien men for andre gør det , det faktisk meget værre 

Og sådan en hund har jeg haft

Jeg syns yderligere at hvis man går i planer om at barfe så tag kontakt til nogen som ved hvad de laver feks Dansk Barf center og få gode tip og råd , det koster lidt ja men jeg mener at det er det værd 

Anmeld

29. april 2010

Miamaja

Sisley skriver:

Google er din ven

haha ok

Anmeld

29. april 2010

Ansemusen

Sisley skriver:

Så fodrer du ikke "ægte" råt, hvis man skal være meget firkantet. Hvis det er frosset, er det behandlet for at forlænge holdbarheden.

Som jeg skrev i et tidligere indlæg, er jeg enig i, at kødben (eller pinde som mange hunde ynder at tygge i) holder tænderne i orden - men det er jo ikke ensbetydende med at man fodrer efter BARF, at man holder tænderne rene med ben.

Nogle er mere udsatte for tandsten end andre pga. et bestemt enzym som er tilstede i spyt - og det enzym har nogle mere af end andre (bl.a. mig desværre).

Under alle omstændigheder er det jo dejligt, hvis dyrene slipper af med gener som tandsten, allergi, hudproblemer osv. Og om det er maden  eller noget helt andet der virker, er jo underordnet så længe det virker

I og med at foderet er det eneste vi har ændret, er det jo logik at det er det som har haft den positive effekt! At fryse noget ned gør bestemt ikke maden ringere, vi har også selv meget mad i fryseren og som sagt er det en fantastisk måde at bibeholde vitaminer/mineraler! Så når kødet er ubehandlet 8bortset fra frysning om du vil), så ER det jo så naturligt som det nu kan blive. Vores ildere får ikke køædben men kun det ben som er i deres kød, og så får de indimellem kyllingeskrog, for at de får ekstra ben uden så meget kød. Og ja deres tænder er rigtig fine. Tørfoder, uanset om du ikke vil tale allergi mm. så ER det bare noget som slider tænderne! En ilderguru fra USA har rejst rundt i det meste af verden og samlet DNA sammen fra ildere, bl.a. hos mig, hvor vi var mange ilderejere samlet. Han holdt et slags foredrag om tørfoders indvirkning på dyrenes tænder (og dette gælder ligeledes hunde og katte). Vi så billeder af nedslidte tænder, betændt tandkød, tandsten osv. Og vi så beviser på det på egne dyr (heldigvis var vores dyrs tænder endnu ikke nået dertil, så der kunne rettes op på det. Og den ældste på snart 5 år, har stadig næsten perfekte tænder

Men vi bliver vist aldrig helt enige om det her emne

Anmeld

30. april 2010

Sisley

Bare lige for at bøje det helt og aldeles i neon, har jeg aldrig skrevet at rå-fodring er noget skidt. Man skal bare ikke lade sig forblænde og overskriften i tråden antyder nærmest at man fodrer forkert, hvis man ikke fodrer råt.

Anmeld

30. april 2010

Ansemusen

Sisley skriver:

Bare lige for at bøje det helt og aldeles i neon, har jeg aldrig skrevet at rå-fodring er noget skidt. Man skal bare ikke lade sig forblænde og overskriften i tråden antyder nærmest at man fodrer forkert, hvis man ikke fodrer råt.

Det mener jeg også at man i de fleste tilfælde gør hvis man fodrer med tørfoder eller vådfoder. Men det er jo bare min mening og min erfaring. Ved godt der er undtagelser. Men tror de allerfleste hunde/katte/ildere vil have meget bedre af kød og ben end de har af tørfoder og vådfoder!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.