giver I jeres hund det rigtige at spise??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. april 2010

L-Mortil3

Jeg har hørt rigtig godt om BARF, som du selv nævner, har dog ikke forsøgt mig med det til Casie, han får så foder på anbefaling af dyrlægen + forskellige tilskud for at hjælpe hans dårlige hofte.

Men ja, det vidste jeg godt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2010

Ansemusen

Sisley skriver:

Det er ikke nødvendigvis rent og ubehandlet - der findes BARF foder i forskellige former. Det meste er behandlet på en eller anden måde (hvordan skulle det ellers kunne holde sig) - fx kan man købe noget på frost. Dertil kommer, at mange tilsætter fx vitaminer og olier.

I øvrigt har jeg i en periode benyttet BARF fodring og er udmærket bekendt med fordele og ulemper ved BARF metoden samt fodring med almindelig tørfoder, som i mit tilfælde kommer fra dyrlægen.

Tandsten opstår ikke fordi en hund ikke fodres med råt foder, men fordi plak på tænderne ikke fjernes, så der dannes kalk i plakken = tandsten. Plak kan fjernes og holdes nede på mange måder, fx ved tandbørstning, tygge kødben eller på pinde osv.

Jeg er ikke fortaler for hverken det ene eller andet - som anført tidligere mener jeg, at man må prøve sig frem og finde den løsning der fungerer bedst. Hvis nogle har lyst til at fodre råt, so be it, men min holdning er at man ikke kan begrunde det med, at "så fodrer man som hvis hunden/ulven levede i naturen" - min overbevisning er, at "det vilde" til dels er avlet ud af hunde i dag (måske lidt afhængig af hvilken race vi taler)

Kød og ben hjælper med at fjerne tandsten eller helt forebygge det. Hos vores kommer det nærmest ikke mere, hvorimod de havde meget da de fik tørfoder, også den gode af slagsen!

Det jeg fodrer med er kun frosset, ingen vitaminer, olier eller andet er tilsat. Frysning er ikke en tilsætning og ikke noget som gør foderet dårligere end hvis det ikke havde været frosset, ligsom med grøntsager. De holder rigtig godt på vitaminerne når de bliver frosset ned!

Anmeld

28. april 2010

Ansemusen

Line&Liam skriver:

Jeg har hørt rigtig godt om BARF, som du selv nævner, har dog ikke forsøgt mig med det til Casie, han får så foder på anbefaling af dyrlægen + forskellige tilskud for at hjælpe hans dårlige hofte.

Men ja, det vidste jeg godt

Jeg vil bare lige sige, hvis du ikke ved det, at dyrlægens tørfoder ikke skulle være bedre end alt muligt andet, bare dyrere. Kan virkelig varmt anbefale Orijens eller Acana, når ikke du vil barfe. Det har jeg selv gode erfaringer med, selvom det aldrig kommer på højde med rigtigt kød med ben!
Til at starte med brugte jeg også Hills Science Plan og Royal Canin Kitten, som jo sælges hos mange dyrlæger. Men det indeholder også gluten, ris mm. samt andre ting som ikke er nødvendige/ gode for din hund (kat, ilder). Ofte lader man sig desværre narre af autoriteter og betaler i dyre domme, fordi det fås hos eksempelvis en dyrlæge!

Anmeld

28. april 2010

L-Mortil3

Ansemusen skriver:

Jeg vil bare lige sige, hvis du ikke ved det, at dyrlægens tørfoder ikke skulle være bedre end alt muligt andet, bare dyrere. Kan virkelig varmt anbefale Orijens eller Acana, når ikke du vil barfe. Det har jeg selv gode erfaringer med, selvom det aldrig kommer på højde med rigtigt kød med ben!
Til at starte med brugte jeg også Hills Science Plan og Royal Canin Kitten, som jo sælges hos mange dyrlæger. Men det indeholder også gluten, ris mm. samt andre ting som ikke er nødvendige/ gode for din hund (kat, ilder). Ofte lader man sig desværre narre af autoriteter og betaler i dyre domme, fordi det fås hos eksempelvis en dyrlæge!

Jeg har godt set lidt , var det Basta eller Praxis, omkring de er ens Den eneste grund, er at Casie får "Joint Support" foder, der er udvalget desværre småt, mener der er 3 mærker at vælge imellem

Jeg ved ikke hvorvidt jeg kan barfe med Casie og så måske få suplement til hoften ved siden af, det har jeg da faktisk aldrig undersøgt.. Måske det var en mulighed, prisen er jo godt det samme - Så hvorfor ikke gøre lidt godt for vovsen

Anmeld

28. april 2010

Miamaja

BARF er ikke et foder mærke, men står for Bone And Raw Food eller Biological Appropriate Raw Food. Det er en metode.

jamen saa kan du jo heller ikke sammeligne at kobe raadt paa samme financielle maade som torfoder er paa verdensplan.

Anmeld

28. april 2010

Miamaja

Se lige... Jeg maa lige dele dette billede af min cocker spaniels taender som er snart 11 aar gammel. han har altid haft tandsten og blodende tandkod trods kvalitets torfoder men efter 2 maaneder med raadt fodring er det HELT vaek.  (han har iovrigt aldrig faaet renset taender hos dyrelaegen i sit liv).

Ja, jeg synes det er en FANTASTISK forandring paa kun et par maaneder og jeg er hooked med at fodre raadt nu.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

28. april 2010

Ansemusen

Miamaja skriver:

Se lige... Jeg maa lige dele dette billede af min cocker spaniels taender som er snart 11 aar gammel. han har altid haft tandsten og blodende tandkod trods kvalitets torfoder men efter 2 maaneder med raadt fodring er det HELT vaek.  (han har iovrigt aldrig faaet renset taender hos dyrelaegen i sit liv).

Ja, jeg synes det er en FANTASTISK forandring paa kun et par maaneder og jeg er hooked med at fodre raadt nu.

En barf-fanatist som mig bliver bare rigtig glad når jeg hører den slags  Hvor er hans tænder fine  Jeg startede også ud som dig med at supplere med tørfoder. Men gik hurtigt helt over til barf. Mange tror at de ikke vil have det, fordi de afviser det i starten. Men det vil de gerne, hvis man er hård nok! Vores ildere ville simpelthen ikke røre barf med en ildtang, men jeg var stædig og lod det være og de fik ikke andet, så når den omgang kød var blevet for gammel fik de en ny. Og indimellem gav jeg så lidt tørfoder (men ikke for meget) så de ikke skulle sulte. De fandt ret hurtigt ud af at kød alligevel var sagen. I starten var der nogle favoritprudukter, så som hest, og det fik de så mere af end andet i starten for at de skulle få et godt forhold til det at spise kød. Nogle ting ville de slet ikke røre, fx. rensdyr. Men nu efter at de har fået udelukkende kød i snart to år, kan de spise det meste. Man skal virkelig ikke give op, fordi de ikke lige gider et produkt eller tre, der findes rigtig meget forskelligt! Svinehjeter er også ofte en god start, i hvert fald er det meget populært hos mange ildere!

Og så skal man selvfølgelig lige sætte sig lidt ind i hvor meget de skal have om dagen og hvor meget der skal bestå af ben og hvor meget indmad osv. Men det er altså slet ikke så svært som det lyder  Vi køber vores i 500 g pakker som vi lige lader tø op kort på køkkenbordet hvorefter vi deler hver pakke i 4 dele af 125 g (vores 4 ildere får 125 g kød til deling to gange dagligt) og skriver en forkortelse på fryseposen så vi ved hvad der er i. Sådan gør vi ca. en måned forud, så vi ikke hele tiden skal ud og købe barf og stå og skære.

Anmeld

28. april 2010

Sisley

Miamaja skriver:

jamen saa kan du jo heller ikke sammeligne at kobe raadt paa samme financielle maade som torfoder er paa verdensplan.

Ikke at jeg mener jeg har gjort det - men hvorfor kan man egentlig ikke det?

Anmeld

28. april 2010

Sisley

Ansemusen skriver:

Kød og ben hjælper med at fjerne tandsten eller helt forebygge det. Hos vores kommer det nærmest ikke mere, hvorimod de havde meget da de fik tørfoder, også den gode af slagsen!

Det jeg fodrer med er kun frosset, ingen vitaminer, olier eller andet er tilsat. Frysning er ikke en tilsætning og ikke noget som gør foderet dårligere end hvis det ikke havde været frosset, ligsom med grøntsager. De holder rigtig godt på vitaminerne når de bliver frosset ned!

Så fodrer du ikke "ægte" råt, hvis man skal være meget firkantet. Hvis det er frosset, er det behandlet for at forlænge holdbarheden.

Som jeg skrev i et tidligere indlæg, er jeg enig i, at kødben (eller pinde som mange hunde ynder at tygge i) holder tænderne i orden - men det er jo ikke ensbetydende med at man fodrer efter BARF, at man holder tænderne rene med ben.

Nogle er mere udsatte for tandsten end andre pga. et bestemt enzym som er tilstede i spyt - og det enzym har nogle mere af end andre (bl.a. mig desværre).

Under alle omstændigheder er det jo dejligt, hvis dyrene slipper af med gener som tandsten, allergi, hudproblemer osv. Og om det er maden  eller noget helt andet der virker, er jo underordnet så længe det virker

Anmeld

28. april 2010

Miamaja

Sisley skriver:

Ikke at jeg mener jeg har gjort det - men hvorfor kan man egentlig ikke det?

fordi det er det slagteren jo skaerer fra og smider ud eller saelger ekstra billigt. torfoder er langt dyrere og der er mange mennesker der lever af eller er okonomisk forbundet til torfoderindustrien. det er en pengemaskine paa globalt plan.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.