Er det ok at forskelsbehandle?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. marts 2010

Honningblomst

Muffi . skriver:

Det kunne jeg så aldrig finde på . Syntes næsten det er lidt usmageligt på en el. andet måde og lidt fedterøvsagtigt   Skulle man give giver man en fælles ting til hele stuen , Påskeæg til kaffen el . lign .  Hvis reglerne er ligesom der hvor jeg arbejder må hun ikke engang tage påskeægget med hjem men skal dele med stuen .  Man tager ikke i mod personlige gaver ..  Jeg ville føle det lidt væmmeligt at skulle stå og tage i mod en personlig gave fra et barn fra børnehaven når ingen andre fik noget .. Havde det været en afskedsgave er der ok ..

Nu var hun der alene og sådan opfattede hun det bestemt ikke....men det er som nok også fordi hun ved hvad der ligger bag og hvilken kæmpe indsats hun har gjort og hvilken forskel det har været. Så får man et specielt forhold.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2010

Honningblomst

tinpou skriver:

Jeg synes bestemt også det er ok men tænker egentlig ikke over det som forskelsbehandling. Altså det er jo meget naturligt at vi ikke alle kommer lige godt ud af det med alle og at man som forælder vel heller ikke har lige meget at gøre med alle medarbejdere i barnets institution. Jeg synes ikke det er så interessant det der med at give eller modtage gaver pr. automatik fordi "det gør man" eller "det bør man". Altså det er da lidt "hult" at give en gave til en ansat i ens barns institution som man måske grundlæggende finder usympatisk og måske ikke engang har så meget at gøre med. Derimod er det da super dejligt at give en ting til den medarbejder der har en særlig betydning for en selv og ens barn, og som man man oprigtigt gerne vil vise at man værdsætter.  

Ja, det tænker jeg også..der var jo en tanke og mening bag...altså ægget som sådan var jo ikke vigtigt, men det var vigtigt for mig at fortælle hende at hun virkelig gør en forskel for os og ikke bare er en i mængden. At værdsætte lige netop hende frem for bare at regne hende som en i mængden. Det er jo et menneske og hun behøver ikke gøre mere end de andre pædagoger gør, men det gør hun...fordi hun er noget særligt, for os i hvert fald

Anmeld

28. marts 2010

qp

Eva skriver:

Det synes jeg nu ikke.. jeg har altid givet hele sfoen eller børnehavens personale og har aldrig fornemmet det var negativt, tværtimod.

Men havde jeg dig som pædagog til mine unger, så tror jeg heller ikke jeg ville have det forhold til dig som til hende her...sådan noget fornemmer man jo.

Hun blev i hvert fald meget glad og rørt.

Du spørger om min mening og jeg giver dig den. Hvorfor bliver du så personlig? - Du kender ikke en skid til mit arbejde som pædagog og jeg synes simpelthen dit svar er så uforskammet!

Anmeld

28. marts 2010

Honningblomst

qp skriver:

Du spørger om min mening og jeg giver dig den. Hvorfor bliver du så personlig? - Du kender ikke en skid til mit arbejde som pædagog og jeg synes simpelthen dit svar er så uforskammet!

Nej nej..du misforstår...det jeg mente var at du ikke ville bryde dig om den måde.. og jeg tror på jeg har en menneskelig indsigt der gør at jeg ikke ville give noget til en pædagog som ville finde denne adfærd forkert eog grænseoverskridende. Så jeg forholder mig nu kun til dit udsagn og det faktum at vi alle er forskellige og disse forskelligheder håber og tror jeg på at man kan fornemme. Ville da være så ked af hvis jeg ved min handlemåde gjorde en pædagog skidt tilpas.

Så det var altså slet ikke negativt, på ingen måde... synd du misforstod.

Knus til dig..:9

Anmeld

28. marts 2010

Bayze

Eva skriver:

Ja, det tænker jeg også..der var jo en tanke og mening bag...altså ægget som sådan var jo ikke vigtigt, men det var vigtigt for mig at fortælle hende at hun virkelig gør en forskel for os og ikke bare er en i mængden. At værdsætte lige netop hende frem for bare at regne hende som en i mængden. Det er jo et menneske og hun behøver ikke gøre mere end de andre pædagoger gør, men det gør hun...fordi hun er noget særligt, for os i hvert fald

Og så er der sikkert andre medarbejdere der er noget særligt for nogle andre, ikke... Altså det handler jo om personlige relationer og kemi, og derfor synes jeg ikke man skal forfladige betydningen af at give gaver ved at give gaver efter princippet "éns for alle". man kan jo bare lade være med at give gaven under stor bevågenhed og is tedet på den lidt diskrete måde:-)

I øvrigt tror jeg at det har kæmpe betydning for alle de mennesker der så at sige arbejder med deres personlighed i personlige relationer at de oplever at blive værdsat på den måde. Jeg forestiller mig at det må være det der gør at de bliver bekræftet i at deres indsats er noget værd, at de kan mærke at de gør en forskel i andre menneksers liv, det må være guleroden:-)

Anmeld

28. marts 2010

Honningblomst

tinpou skriver:

Og så er der sikkert andre medarbejdere der er noget særligt for nogle andre, ikke... Altså det handler jo om personlige relationer og kemi, og derfor synes jeg ikke man skal forfladige betydningen af at give gaver ved at give gaver efter princippet "éns for alle". man kan jo bare lade være med at give gaven under stor bevågenhed og is tedet på den lidt diskrete måde:-)

I øvrigt tror jeg at det har kæmpe betydning for alle de mennesker der så at sige arbejder med deres personlighed i personlige relationer at de oplever at blive værdsat på den måde. Jeg forestiller mig at det må være det der gør at de bliver bekræftet i at deres indsats er noget værd, at de kan mærke at de gør en forskel i andre menneksers liv, det må være guleroden:-)

Lige netop...det tror jeg nemlig også det gør. Det at man som menneske og alt man giver for en tilkendegivelse og føler man virkelig gør en forskel. Selvom man nok ved det, så det at få det af vide, må da være rart. Synes tit mennesker er gode til at brokke sig når tingene ikke er gode nok, den andne vej rundt er også vigtig, ikke..

Hun fik den i sfo hvor det kun var hende der var inde, så ingen så det eller hørte noget....det var kun for hendes skyld og ikke for noget andet..

Knus..

Anmeld

28. marts 2010

Trolde_mor

Eva skriver:

Ja, lige præcis...det er nemlig sådan det er. Hun er der altid og hun ser Bertram som den han er og gør en kæmpe forskel for ham og jo også for mig så

Hun blev rigtig rørt og meget glad og fortalte mig at det var netop det at blive værdsat for det man gør der gjorde at hun måske kunne holde ud lidt mere eller længere end hun ellers ville...Hun er skøn og gør så meget og jeg kan nemlig heller ikke se der bare skal gives for at give, når det vitterlig ikke er hele sfoens personale som gør noget positivt eller nogen forskel.

Det er jo ikke bare en ensartet masse af mennesker der passer vores børn...det er forskellige mennesker og nogle gør bare mere..sådan er det og det synes jeg de skal vide...om det er med en lille ting eller bare et ord en kedelig tirsdag når ungerne hentes..

Nemlig! Og at blive værdsat gør også at hun forsøger at fortsætte med netop lige det hun gør

Hvor dejligt hun blev så rørt - man kan heller ikke blive andet, når man bliver værdsat på den måde - du har gjort en forskel for hende som hun har gjort for Bertram, hvilket jo er helt fantastisk

Man kan også sige at det måske gør at andre forsøger at forbedre sig, når de ser en kollega blive værdsat med ord / god kem Dermed bliver sfo'en jo også bedre

Anmeld

28. marts 2010

Honningblomst

Senia skriver:

Nemlig! Og at blive værdsat gør også at hun forsøger at fortsætte med netop lige det hun gør

Hvor dejligt hun blev så rørt - man kan heller ikke blive andet, når man bliver værdsat på den måde - du har gjort en forskel for hende som hun har gjort for Bertram, hvilket jo er helt fantastisk

Man kan også sige at det måske gør at andre forsøger at forbedre sig, når de ser en kollega blive værdsat med ord / god kem Dermed bliver sfo'en jo også bedre

Ja, det at være positiv, det er altså bedre end alt det negative...jeg kunne jo vælge at brokke mig over de efter min mening ikke særlig engagerede gogger der er dernede, men det vil jo bare skabe endnu mere tryk og intet godt gøre for hverken Bertram eller dem...

Men ja, hende den pædagog hun skaber bare en god stemning og håber da det kan påvirke de andre positivt men frygter virkelig det er hende der ender med at søge et andet sted hen..

Anmeld

28. marts 2010

qp

Eva skriver:

Nej nej..du misforstår...det jeg mente var at du ikke ville bryde dig om den måde.. og jeg tror på jeg har en menneskelig indsigt der gør at jeg ikke ville give noget til en pædagog som ville finde denne adfærd forkert eog grænseoverskridende. Så jeg forholder mig nu kun til dit udsagn og det faktum at vi alle er forskellige og disse forskelligheder håber og tror jeg på at man kan fornemme. Ville da være så ked af hvis jeg ved min handlemåde gjorde en pædagog skidt tilpas.

Så det var altså slet ikke negativt, på ingen måde... synd du misforstod.

Knus til dig..:9

Nå jamen du skriver :" Men havde jeg dig som pædagog til mine unger, så tror jeg heller ikke jeg ville have det forhold til dig som til hende her...sådan noget fornemmer man jo"

Jeg tror da enhver ville have forstået den på samme måde som jeg! Og jeg kan da fortælle dig, at pædagoger/ lærere som bliver overrasket af en forælder FØLGELIG bliver rørte og overvældede over den tanke, men det gør det da ikke mindre grænseoverskridende.

Jeg har da modtaget en gave i mit virke som pædagog, det var vildt sødt og betænksomt men jeg ville da ønske jeg aldrig havde fået den idet jeg da sagtens kunne mærke en ændring på mine kollegaer.

Og ja... jeg synes ikke man skal købe fagfolk, er men istedet anvende sine talegaver da ord betyder så meget mere end materielle ting.

Anmeld

28. marts 2010

Trolde_mor

Ja, det at være positiv, det er altså bedre end alt det negative...jeg kunne jo vælge at brokke mig over de efter min mening ikke særlig engagerede gogger der er dernede, men det vil jo bare skabe endnu mere tryk og intet godt gøre for hverken Bertram eller dem...

Men ja, hende den pædagog hun skaber bare en god stemning og håber da det kan påvirke de andre positivt men frygter virkelig det er hende der ender med at søge et andet sted hen..

Hvor er det bare trist, hvis hun ikke har det godt der og overvejer at søge et andet sted hen

Alle de andre burde lære af hende i stedet og hjælpe hende med at dyrke den gode stemning!!

Men ja, det er jo super at du vil dyrke den gode stemning, ved at vise at du værdsætter hende den gode pædagog frem for at brokke dig over de "dumme" pædagoger.

Er der ikke nogle sfo-møder hvor forældre kan komme og være med, hvor man evt. kunne gøre blidt opmærksom på "problemet" med de "dumme" pædagoger? Eller en leder man kunne nævne det for, for at bakke lidt op omkring den gode pædagog?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.