Ranarupta skriver:
Åh gud!
Jeg er nok alt for hormonel til at læse denne tråd...
Sidder og vræler, for nu er jeg da sikker på, at det nok skal ende i stort følelsesmæssigt kaos, hvor jeg ingenting magter.
Jeg har hele tiden været klar over, at det bliver hårdt - MEGET hårdt.
Jeg er den ældste af fire børn og har altid hjulpet godt til i hjemmet. Men det er selvfølgelig aldrig det samme, som at være mor til den lille. Desuden har jeg været au pair, der blev pisket hårdt, men heller ikke dét er det samme.
Jeg må ærligt talt indrømme, at jeg oven på en ret strid graviditet og denne tråd nu er hamrende bange for, hvordan vores nye liv med et lille barn bliver.
Aldrig har jeg været så bange i hele mit liv. Og det er ellers mig, der hele tiden har tænkt, at det skal nok gå (hvis nu vi får et krævende barn), så længe kæresten og jeg snakker sammen og giver hinanden mulighed for at få pusterum og hviletid.
Jeg er slet ikke sikker længere.
Øv.
Jeg har ikke læst hele tråden, men lad være med at lade den skræmme dig. Det er sandt at det er hårdt, og det der nok i virkeligheden er værst er den flade fornemmelse af alle de lyserøde drømme der brister, og man sidder totalt udmattet i sofaen uden at have været i bad i flere dage og ikke kan huske hvornår man sidst har fået noget at spise og lytter med skræk efter lyde fra babyen fordi man ikke orker en vågen og krævende baby lige nu... og tænker: "Er det her virkelig det? - Er det sådan det er at blive mor?"
Svaret er at ja, det er en del af det, men det er ikke det hele. At være mor er også første gang babyen lyser op i et KÆMPE smil bare fordi du kommer, eller lægger sine små, buttede arme om din hals og bare putter sig ind til dig. Det er fantastisk at følge et spædbarns udvikling fra totalt hjælpeløs lille baby til selvstændigt lille barn - og ofte helt uforståeligt at tænke på at "det har VI lavet.."
Der er hårde perioder som forældre uden tvivl - dem kommer man igennem fordi man ikke har noget valg, og pludseligt opdager man at man er kommet ud på den andet side, og igen opvejer alle de gode stunder langt de negative.
Så tag denne tråd for hvad den er - en beskrivelse af hvordan det også er at blive forældre, og trøst dig med at alle andre med børn også har været igennem det, så når de fortæller dig at det går over, ved de hvad de taler om...