Ung mor vs. "gammel" mor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. februar 2010

anna-jonas

Smiler lidt............for moderskabet sidder vel ikke i alderen.

Jeg kan dele min erfaring med jer...............for jeg har både prøvet at blive mor i en "ung" alder....(sådan da), og som ældre.

Jeg vil sige, at jeg har nydt at blive mor, til mine to piger, i en sen alder, mere end da jeg fik min søn for snart 14 år siden. Jeg har ikke en karriere at tænke på...........den er på plads, og økonomien er sund. Så på mange områder, er der større ro over mit liv i dag, og det kommer mine børn til gode..........både den store og de små. Men som mor, er jeg vist stadig den samme................det falder mig naturligt, og det ville det også have gjort, da jeg var 18 år.

Mette ( Metusalem)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2010

MorTilSnartFire <3

Anna-jonas skriver:

Smiler lidt............for moderskabet sidder vel ikke i alderen.

Anmeld

6. februar 2010

helora

Godt skrevet og jeg tror du har helt ret!

Jeg er den yngste ud af 5, hvor der fra den ældste til mig er 14 år! Min mor var kun knap 22, da hun fik den ældste og 35 da hun fik mig.. Mine ældste søskende, 3 af dem (Hvor min mor var 22, 25 og 30) har NYDT at have hende som mor med alle deres udflugter, legetimer, godnatlæsning og senere med skolearbejde..

Min yngste bror og jeg (Hvor min mor var 32 og 35) har ikke rigtigt fået noget af de der udflugter, legetimer eller lign. Jeg kan huske jeg næsten altid fik beskeden : Jeg gider ikke, spørg dine brødre! Jeg kan ikke huske jeg fik godnathistorier, men det kan de 3 ældste? Og jeg kan ved gud heller ikke huske jeg fik hjælp med mine lektier, selvom jeg havde brug for det, men det kan de ældste også...

Jeg har konfronteret min mor med dette og hendes svar var rent faktisk, at hun nok ikke havde så meget energi som hun havde med de første, da hun jo var noget yngre med dem..

Og da jeg fortalte min mor vi ventede os, blev hun overlykkelig og syntes det var alletiders vi begyndte så tidligt, da hun ved jeg også gerne vil have mange børn - inden jeg bliver "for gammel" ...

Jeg siger ikke at alle er/får det sådan, men det er af egen erfaring og min mor tilstår endda

UNDSKYLD det blev så langt og rodet!

Tror du ikke nærmere, at det at din mor ikke havde så meget energi tilbage til dig og din bror, handlede om, at hun havde 3 børn i forvejen? Jeg tror simpelthen ikke på det med, at 'ældre' mødre har mindre energi til deres børn end yngre, så det synes jeg ikke er et holdbart argument.

Når det er sagt, så er jeg overbevist om, at det ikke handler om alder men om modenhed, om man bliver en god mor eller ej. Og hvornår man er moden nok er jo meget meget individuelt. Set i bakspejlet var jeg i hvert fald ikke moden nok til at blive mor i 20'erne og er lykkelig for, at jeg ventede til jeg var 32. Og jeg har en masse energi og overskud til mine to børn, selvom jeg er 'gammel'

Anmeld

6. februar 2010

Mum33

Anonym skriver:

Hej piger!

Nu har jeg flere gange set at der er flere af jer der mener at man bliver en "bedre" mor jo ældre man er.. Og så er det bare at jeg tænker "Hvorfor dog det?"

Kan en 18 årig ikke være lige så god og give sit barn lige så meget som en 40 årig mor kan?

Jeg er selv ung mor og jeg VED at jeg giver mit barn ALT hvad han har brug for!! Kærlighed, tryghed, stabilitet og alt andet et lille barn har brug for! Sikkert også MEGET bedre end mange ældre mødre! Har hørt mange sige at man ikke har livserfaring som en ældre kvinde.. Og nej, jeg har ikke lige så meget erfaring på mange områder som en kvinde på 40, men behøves det virkelig for at opfostre et barn?

Hvad er jeres begrundelse for at ældre mødre er bedre en unge?

Kh

Jeg tror det er meget individuelt. Nogle er klar som 18-årige og andre er over 30. Der hvor min "tvivl" på "unge mødre" kommer ind i billedet, er at jeg tror mange unge piger gerne vil være mor af helt forkerte årsager, og så syntes jeg mange af dem (læs - ikke alle) virker meget "umodne" i deres udtalelser og holdning til det at være mor. Nogle mener at "nu er de færdig med at drikke og gå i byen" og så skal de da til at have nogle børn.

Jeg tror mange klarer jobbet som ung mor godt, men vil nu alligevel anbefale at man venter. Tiden uden børn kommer ikke igen og liverfaring er en god ting at kunne give sit barn.

Mvh Lisbeth - som var 24 og dermed hverken ung el gammel mor 

Anmeld

6. februar 2010

MorTilSnartFire <3

helora skriver:

Tror du ikke nærmere, at det at din mor ikke havde så meget energi tilbage til dig og din bror, handlede om, at hun havde 3 børn i forvejen? Jeg tror simpelthen ikke på det med, at 'ældre' mødre har mindre energi til deres børn end yngre, så det synes jeg ikke er et holdbart argument.

Når det er sagt, så er jeg overbevist om, at det ikke handler om alder men om modenhed, om man bliver en god mor eller ej. Og hvornår man er moden nok er jo meget meget individuelt. Set i bakspejlet var jeg i hvert fald ikke moden nok til at blive mor i 20'erne og er lykkelig for, at jeg ventede til jeg var 32. Og jeg har en masse energi og overskud til mine to børn, selvom jeg er 'gammel'

Nej, jeg tror ikke det var fordi hun havde 3 børn i forvejen Tildels fordi hun selv siger det ikke er grunden og fordi de 3 store ikke behøvede vanvittig meget opmærksomhed (Kræver en længere forklaring og det hører ikke hjemme herinde ) Som "de små" gjorde...

Men jeg siger heller ikke at det er sådan for alle, overhovedet ikke Jeg tror et eller andet sted at jeg gør mig klogt i at få børn så tidligt... At det er en god idé alle gør det? nej, det vil jeg ikke mene... Man skal helt klart vide hvad man går ind til og jeg er selv nogle gange chokeret over nogle af de unge mødre, men andre hvor jeg tænker: Godt klaret!!

Hver en kvinde/forældre er forskellige og tak for det

Sabrina..

Anmeld

6. februar 2010

helora

Sabrina17 skriver:

Nej, jeg tror ikke det var fordi hun havde 3 børn i forvejen Tildels fordi hun selv siger det ikke er grunden og fordi de 3 store ikke behøvede vanvittig meget opmærksomhed (Kræver en længere forklaring og det hører ikke hjemme herinde ) Som "de små" gjorde...

Men jeg siger heller ikke at det er sådan for alle, overhovedet ikke Jeg tror et eller andet sted at jeg gør mig klogt i at få børn så tidligt... At det er en god idé alle gør det? nej, det vil jeg ikke mene... Man skal helt klart vide hvad man går ind til og jeg er selv nogle gange chokeret over nogle af de unge mødre, men andre hvor jeg tænker: Godt klaret!!

Hver en kvinde/forældre er forskellige og tak for det

Sabrina..

Det er selvfølgelig svært at vide, hvad man går ind til, når man skal have det første barn, uanset om man er 20 eller 30. Men jeg tror nu som oftest (ikke altid, I know), at en kvinde på 30+ har nogle ressourcer og noget ballast ift. det at blive mor, som en ung pige på 17-18 år ikke har.

Jeg er dog overbevist om, at hvis viljen til at blive en god mor er til stede, så bliver man det, uanset alder .

Anmeld

6. februar 2010

Risen

Rent biologisk er unge kvinder bedre til at få børn .. forstået på den måde at risikoen for sygdomme , handicap osv er mindre.. Men er selv snart ung mor og kunne da forstille mig at rent mentalt og livserfaring mæssigt er det godt at have nogle år bag sig og havde oplevet noget.. Men kan nok ikke rigtig udtale mig om det, når jeg hverkan har prøvet at blive ung mor endnu eller en ældre mor..

Anmeld

6. februar 2010

BetonSlotsPrinsesserne

Anonym skriver:

Hej piger!

Nu har jeg flere gange set at der er flere af jer der mener at man bliver en "bedre" mor jo ældre man er.. Og så er det bare at jeg tænker "Hvorfor dog det?"

Kan en 18 årig ikke være lige så god og give sit barn lige så meget som en 40 årig mor kan?

Jeg er selv ung mor og jeg VED at jeg giver mit barn ALT hvad han har brug for!! Kærlighed, tryghed, stabilitet og alt andet et lille barn har brug for! Sikkert også MEGET bedre end mange ældre mødre! Har hørt mange sige at man ikke har livserfaring som en ældre kvinde.. Og nej, jeg har ikke lige så meget erfaring på mange områder som en kvinde på 40, men behøves det virkelig for at opfostre et barn?

Hvad er jeres begrundelse for at ældre mødre er bedre en unge?

Kh

har ikke læst alle indlæg...

Jeg tror ikke der er forskel på om du er ung eller 'gammel' andet end økonomieen måske kan være bedre.
Og hov, en vigtig ting mellem unge og 'ældre' mødre, synes tit jeg hører de ældre er mere bekymret end os unge er.
Kan selv mærke forskellen på min mor og jeg. Mor var 28 da jeg som den første af 3 kom. Og jeg var 18- nu 19 men mit første barn på 10mdr

I alle aldre vokser vi med opgaven som mor. Så kan vi have forberedt os så godt på andres børn, og når vores eget så er kommet er det slet ikke det samme!

Jeg ved med sikkerhed min pige ikke mangler noget som helst. Hun har det så skønt og godt og har alt den kærlighed og omsorg hun skal have.
Så ingen skal komme her og fortælle mig at jeg gør ting forkert, eller pege fingre af min alder..

knus fra verdens lykkeligste unge alene mor Louise Vous -Astrid 25.marts'09

Anmeld

6. februar 2010

lunde

helora skriver:

tror faktisk ikke, man kan sige det bedre...

jeg var 31 da jeg fik min datter...  og jeg er måske ikke færdig med at få børn..

Anmeld

6. februar 2010

CamillaT89

lunde skriver:

ha ha....  

der er bare mange som syndes man er gammel, når man for børn, når man er over 30...

ville da godt selv ha været yngre, men sådan gik det nu engang ikk for os..  

Der vil altid være fordomme, og kan se, at du selv skriver, du gerne ville ha' været yngre, da du blev mor. Der er jo både fordomme mod dét at være unge mødre, men så sandelig også mod ældre mødre. Jeg kan forsikre jer alle om, at hvis et barn står mellem valget økonomi eller omsorg, så vil alle børn vælge omsorg. Det er helt individuelt, om man kan give sit barn det - om man er ung eller gammel. Der er jo set eksempler på begge dele. Så kan du formidle den rigtige omsorg for dit barn, se og forstå det, så er dét det alleraller-vigtigste. Ergo, mener jeg, at alderen bare er et tal. Selvfølgelig er livserfaringen et kæmpe plus, men det skal jo så også siges, at det er forskelligt hvornår den bliver udviklet. Som en anden også har skrevet, har nogen unge mennesker oplevet at formidle modgang til medgang adskilligt flere gange end ældre mennesker. Det er jo helt individuelt! Så længe man har overskud til de ovenstående ting, så vil jeg mene, at dette er det vigtigste - ung eller ældre!

Som sagt, der er så mange fordomme, og disse bunder oftest i manglende forståelse og uvidenhed. Det gælder som regel de fleste generaliseringer

God weekend, alle..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.