Hjemme-tider

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. oktober 2022

Meheju

Profilbillede for Meheju
SØS skriver:

Uh jeg synes, du er meget streng…
Min søn på 10 år må fx gerne spille bold på gaden med sine venner efter aftensmaden. De går typisk ind ved 19.30-tiden. Senere om sommeren/ i weekenderne. 
Soveaftaler har han også haft i flere år. 
Jeg tror, du skal passe på at dine behov ikke begrænser din søn socialt - det tænker jeg, at du er nødt til at arbejde med. 

Okay så er jeg streng men når mørket falder tidligt på denne tid af året, syntes jeg egentlig ikke om han skal cykle rundt i byen for de er jo ikke hos en. Her cykler de rundt i byen.

om sommeren må han rigtig gerne være ude til senere 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2022

Meheju

Profilbillede for Meheju
Carina:-) skriver:

Man skal bare passe på med , at ens egne " stramheder:" ikke sætter begrænsninger for ens barns sociale liv.

Det er jo ikke fremmede for dit barn- men tætte venner.

Og især når ts barn selv spørger efter / ønsker at have soveaftaler- er det da synd at udelukke ham . 

Jeg har det stramt med det når der ingen relation er til kammeraters forældre 

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Meheju

Profilbillede for Meheju
CKJ skriver:

Soveaftaler synes jeg er vildt han ikke har haft endnu?! 
mine må lege ude på vejen med de andre til 19.30…. Og i sommerferien og i ferien nu må de lege ude til 20-21 stykker - det er da det fedeste med lommelygter  de er iøvrigt 9 og 12 mine to ældste

Hvornår laver han/hun så lektier? Her er jeg først hjemme 16.15 og der er han ude og lege indtil kl 18. Hvis man er ude efter aftensmad hvornår laves der så lektier 

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Kastanje

Jegz har det stramt med det når der ingen relation er til kammeraters forældre 

Men hvad tænker du der kan ske? Og det at tale om en soveaftale og aftale det, skaber jo også en kommunikation med de andre forældre???

At du har et barn på 11 år og ingen relationer til forældre (til barnets venners) siger noget om at du måske bør række hånden ud? Jeg kender da de fleste og er trygge ved børnene i min søns klasse og deres forældre og de går altså kun i 2.??? Laver i aldrig noget hvis I som forældregruppe lærer hinanden at kende??
man kan som sagt også tage ansvaret på sig og række ud selv. “Ok - du vil gerne sove hos Frederik. Måske kan jeg tage en kop kaffe med dem en dag hvor de henter fra en almindelig legeaftale.. så kan vi tale soveaftale bagefter”. Det er altså meget alderssvarende selv for børn i 2-4 klasse at have soveaftaler.

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Hck

Profilbillede for Hck
Meheju skriver:

Jeg har det stramt med det når der ingen relation er til kammeraters forældre 

Men hvordan skal dit barn så få tætte relationer “på en anden måde”, hvis dit barn f.eks kun må overnatte hos dem du drikker kaffe med (bare et eksempel) ?. Man kan som forældre sagtens have en uro og nervøsitet de første gange ens børn overnatter hos kammerater, men den må man nok gemme lidt væk og lade barnet prøve. Ens bedste ven i skolen eller en god legeaftale   er jo nødvendigvis ikke mors og fars omgangskreds.

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Meheju

Profilbillede for Meheju
Kastanje skriver:

Men hvad tænker du der kan ske? Og det at tale om en soveaftale og aftale det, skaber jo også en kommunikation med de andre forældre???

At du har et barn på 11 år og ingen relationer til forældre (til barnets venners) siger noget om at du måske bør række hånden ud? Jeg kender da de fleste og er trygge ved børnene i min søns klasse og deres forældre og de går altså kun i 2.??? Laver i aldrig noget hvis I som forældregruppe lærer hinanden at kende??
man kan som sagt også tage ansvaret på sig og række ud selv. “Ok - du vil gerne sove hos Frederik. Måske kan jeg tage en kop kaffe med dem en dag hvor de henter fra en almindelig legeaftale.. så kan vi tale soveaftale bagefter”. Det er altså meget alderssvarende selv for børn i 2-4 klasse at have soveaftaler.

Her snakkes der ikke om kammerater fra klassen 

Anmeld Citér

23. oktober 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Meheju skriver:

Men det er vel stadigvæk din drengs venner. 

Anmeld Citér

23. oktober 2022

lineog4

Meheju skriver:

Okay så er jeg streng men når mørket falder tidligt på denne tid af året, syntes jeg egentlig ikke om han skal cykle rundt i byen for de er jo ikke hos en. Her cykler de rundt i byen.

om sommeren må han rigtig gerne være ude til senere 

Jeg tror jeg ville være utrolig nysgerrig på, hvad det egentlig er de laver - cykle rundt, hvorfor med hvilket formål. Kunne de være sammen på andre måder - kunne de eventuelt komme hjem til ham og hygge.

Som jeg har skrevet tidligere, så cykler min dreng hjem fra fodbold 3 gange om ugen og det er efter 18 og det er mørkt. Cyklen er set efter, han ved han skal trække hvis enten for- eller baglygte løber tør for batteri og overvejer stærkt en refleksvest. Ville jeg lade ham køre rundt på og få på cykel bare fordi- formodentlig ikke eller rettere jeg ville høre, hvad pointen var, og jeg ville foreslå andre muligheder så han stadig kunne have sine venner og hygge, men på en anden måde. 

Du spørger til lektier - han har ikke nogen - han skal læse og det er det for nu og har han nogle jamen så finder vi ud af det. 

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Kastanje

Meheju skriver:

Men det er jo underordnet. Hvis det er så gode venner at de planlægger/ ytre ønske om overnatning hos hinanden, bør du i mine øjne interesseret dig for at underbygge venskabet og relationen. Hvis det kræver,  at du rækker hånden mere ud for at lære forældrene at kende (for at du er tryg) er set jo løsningen. At være forældre er også at bakke op om relationer og venskaber og skabe gode situationer til dette. 

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Hanspige

Her er han 10 år. 

Han må lege ude indtil 18, hvor vi spiser. Leg efter aftensmad forgår hjemme hos nogen og ikke udenfor, der skal han være hjemme kl 20.00 og sove 20.30. 

Han må gerne sove hos folk både hverdag og weekend, de må også gerne sove her

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.