Hjemme-tider

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. oktober 2022

Kastanje

Meheju skriver:

Øh ja det mener jeg seriøst jeg har. Man har det jo forskelligt med sådan noget.  Lejrtur har han været på og for øvrigt sovet hos bedsteforældre og det var okay.

Var bare overrasket - som du kan læse dig til er det noget der sker tidligere i en del andre familier. Hvad er svært for dig?

Hvad tænker du kan ske?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. oktober 2022

Mor11

Profilbillede for Mor11

Min søn fylder 11 om nogen dage. 

han må gerne være hos venner til efter aftensmad på hverdage. Venner må også gerne være her og spise med. 
i weekender må han også gerne sove hos venner. Det har han måtte i mange år. Jeg kan faktisk slet ikke finde et argument for at sige nej. Jeg har aldrig oplevet problemer med hjemve eller andet hos hverken bedsteforældre, venner eller overnatning på skolen.  

her bliver der ikke leget på kryds og tværs af vejen, vennerne bor noget mere spredt. Men hvis vennerne boede lige om hjørnet, ville grænsen for at løbe rundt udenfor, nok være mørkets frembrud. Og ja det er tidligere om vinteren.  

Anmeld Citér

22. oktober 2022

Alonebreak

Profilbillede for Alonebreak
Kastanje skriver:

Øh hvad..? Mener du seriøst, at du har det stramt med soveaftaler ude for er barn på 11?

Mine børn har haft soveaftaler siden børnehaven og elsker det. De “sene” børn mht. soveaftaler i mine sønners klasser var i slutningen af 1. klasse. Det er virkelig en bjørnetjeneste du gør dit barn hvis du ikke lære Hamar kumme sove andre steder end hjemme. Hvad med lejrture osv..? Hvad gør at du ikke er klar til det? Hvis min mor havde sagt nej til det, ville jeg bestemt også have kategoriseret hende som nederen

Mht hjemmetid synes jeg efter aftensmad når det er mørkt virker rimeligt. 

Woow slap lige lidt af… 

soveaftaler er noget familien bestemmer sammen, og skal være trygt for alle. Bare fordi det er noget du går ind for er det nødvendigvis ikke det rigtige for alle andre??? 

jeg har det også stramt med at mit barn sover hos fremmede mennesker jeg ikke har relation til. Hos familie og tætte venner er det altid et hit. Men sådan er det i MIN familie og det “rigtige” for os. Det behøver ikke at være det rigtige for andre.. 

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Kastanje

Alonebreak skriver:

Woow slap lige lidt af… 

soveaftaler er noget familien bestemmer sammen, og skal være trygt for alle. Bare fordi det er noget du går ind for er det nødvendigvis ikke det rigtige for alle andre??? 

jeg har det også stramt med at mit barn sover hos fremmede mennesker jeg ikke har relation til. Hos familie og tætte venner er det altid et hit. Men sådan er det i MIN familie og det “rigtige” for os. Det behøver ikke at være det rigtige for andre.. 

Vi taler om er barn på 11 år. Som skrevet har jeg bare aldrig oplevet forældre,der havde problemer med det på dette tidspunkt. Selvfølgelig er det noget man bestemmer selv. Men standard er det ikke i min optik. 

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Carina:-)

Alonebreak skriver:

Woow slap lige lidt af… 

Man skal bare passe på med , at ens egne " stramheder:" ikke sætter begrænsninger for ens barns sociale liv.

Det er jo ikke fremmede for dit barn- men tætte venner.

Og især når ts barn selv spørger efter / ønsker at have soveaftaler- er det da synd at udelukke ham . 

Anmeld Citér

23. oktober 2022

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Meheju skriver:

Hej alle sammen 

Herhjemme har vi en pre-teenager dreng på 11 år, der virkelig syntes mor her er total nederen. 
Han vil rigtig gerne hænge ud med hans kammerater her i vores lille by, om aftenen. 
Men efter mørket nu indfinder sig tidligt, siger jeg han SKAL være hjemme til spisetid som er kl 18 og så ikke flere aftaler med kammerater. Efter mad er det altså "hjemmetid"

Han syntes jeg er totalt uretfærdig og forstår ikke han ikke må, når alle andre (tilsyneladende) må.

Hvad siger I med-mødre? Er jeg total nederen eller hvad mener I en 11 årig må og hvordan skal jeg forklare ham det? 
Endvidere er soveaftaler også kommet på banen og dette har jeg det lidt stramt med, da sidst han skulle sove sammen med en, fortrød han alligevel. Plus at mor her slet ikke er klar til sove aftaler ude. 

nå hvad tænker I andre om hele smøren 

god lørdag 

Uh jeg synes, du er meget streng…
Min søn på 10 år må fx gerne spille bold på gaden med sine venner efter aftensmaden. De går typisk ind ved 19.30-tiden. Senere om sommeren/ i weekenderne. 
Soveaftaler har han også haft i flere år. 
Jeg tror, du skal passe på at dine behov ikke begrænser din søn socialt - det tænker jeg, at du er nødt til at arbejde med. 

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Kastanje

SØS skriver:

Uh jeg synes, du er meget streng…
Min søn på 10 år må fx gerne spille bold på gaden med sine venner efter aftensmaden. De går typisk ind ved 19.30-tiden. Senere om sommeren/ i weekenderne. 
Soveaftaler har han også haft i flere år. 
Jeg tror, du skal passe på at dine behov ikke begrænser din søn socialt - det tænker jeg, at du er nødt til at arbejde med. 

Præcis!

Anmeld Citér

23. oktober 2022

lineog4

Min søn er godt nok lige fyldt 12 år. 

Han går til fodbold 3 gange om ugen til lidt over 6, så skal de bad, have det sjovt og cykle hjem, så den bliver tit lidt i 7 før han er hjemme. Sidste år gik han til aftenklub en gang om ugen (nu har han fodbold den dag) og var hjemme lidt i 8. 

Han må gerne have legeaftaler i hverdagene og er det med spisning så skal han være hjemme senest 20 og så på hovedet i seng. I weekenderne kan den kan være 20.30. 

Soveaftaler er det så som så med, det var mere en ting da de var yngre, hvor mange weekender enten var med et barn mindre eller et barn mere her hjemme. Spørger han nu må han i weekenderne, hvis vi ikke har andre planer.

Jeg kan sagtens forstå man kan være bekymret og vil passe på sit barn på alle mulige og umulige måder. Men det er også vigtigt at have for øje, at vennerne bliver mere og mere vigtige og vis skal give plads til, at vennerne kan fylde. Bedre end nej er at guide til en fornuftig måde fx hvis I skal være sammen efter 18 så vær indenfor og leg eller i en privat have. 

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Alonebreak skriver:

Woow slap lige lidt af… 

Hm. Det kommer vel lidt an på, hvad årsagen er, og om det reelt handler om  familien eller udelukkende om moren. Hvis barnet gerne vil, og mor ikke vil have det, udelukkende grundet egne følelser, er det jo ikke dét, der er rigtigt for familien - men for mor. 
Noget andet er, hvis hun har rationelle og velbegrundede årsager til at sige nej - men hvis det kun handler om, at hun generelt er utryg ved tanken, er det ikke fair eller hensigtsmæssigt, at hun forhindrer sit barn i at gøre noget absolut alderssvarende og godt. 

Anmeld Citér

23. oktober 2022

Meheju

Profilbillede for Meheju
Alonebreak skriver:

Woow slap lige lidt af… 

Lige præcis

jeg har ikke noget problem med at han sover ved familie men hos venner hvor der ikke er nogen relation til forældre er det også for mig noget andet 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.