Hvad er det helt konkret du er bange for?
Og som andre foreslår, hvad så med at række ud efter de forældre du ikke kender, invitere dem på kaffe eller lignende, så du måske kan se at de ikke er så “farlige.”
Mine børn har altid haft soveaftale, både her og der og de elsker det. Nu er de så store at jeg stoler på at de selv kan vurdere om det er et ok sted at overnatte, men jeg kender/ser jo også deres venner og har aldrig været bekymret for at deres venners forældre ikke behandler børn ordentligt.
Jeg synes virkelig du skulle prøve at favne din dreng og imødekomme hans ønske. I min optik kommer man længst med at møde og forstå sine børn og give dem “line” og stole på deres dømmekraft i stedet for et konsekvent nej.
Jeg havde veninder som barn, der altid fik nej, altid skulle tidligere hjem, aldrig måtte sove ude. Det endte med de bare gjorde det og tog skraldet med deres mor når de kom hjem.
Det ville jeg virkelig være ked af at mine børn gjorde i stedet for at vi kunne have en tillid til hinanden der var acceptabel for begge parter.
Jeg er ikke en “nej-mor.” Jeg siger så og sige aldrig nej. Men jeg lytter, interesserer mig og imødekommer. Og indtil det modsatte er bevist, kan jeg ikke sige nej til fx soveaftaler.
Mine børn overholder altid vores aftaler. Det samme gjorde jeg som barn.
Og ja, jeg kan som mor også have ondt i maven og være bekymret. Men det er jeg også når de cykler i skole om morgenen, når de skal fodbold, når de tager på weekend hos bedsteforældre osv. Men jeg kan også se hvad det gør ved mine børns selvstændighed og udvikling og jeg kan ALDRIG beskytte dem fra alt, omend jeg gerne vil.
Anmeld
Citér