Roe v Wade omstødt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juni 2022

KoFy

Mom skriver:

Nu er der i min optik, meget stort forskel på landbrug, landmænd, offentlige veje, ect og så at vi skal bestemme over hinandens kroppe. 

Når man taler om abort, så taler om retten til egen krop, ikke et erhverv eller en anden materiel ting. Det håber jeg da, du kan se.

Men udover det, så har jeg ikke mere at sige til dig, vi bliver ikke enige, og det er helt okay.

Og nej, det er ikke fordi jeg ikke kan agumenete, det kan jeg herfra og til dommedag, men jeg gider slet og ret ikke bruge mere tid på dig, da jeg igen mener at din mening om lige præcis dette emne ri gerne hult.

Du fokuserer alene på moderen, og jeg tænker på både mor og barn.

Men ærgerligt du stopper, før du kom med et ordentligt argument. Et ordentligt argument kunne jo være årsag til, jeg skiftede min mening og ligesom dig var ligeglad med barnet.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2022

ChesireKitty

Love Angel skriver:

Men bare fordi man ikke selv tag sig af et sygt barn. Så garder stadig ret til livet. Og der er dem der adoptere og de børn der er i børnehjem mm. Der er steder de kan være i stedet for at slå dem ihjel. Så vel heller føde barnet og giv det væk til nogen der måske vil give deres højere arm for et barn. 
og self os der ikke har handicappet børn aldrig kan 200% sætte sig i hvordan nogen forældre der har børn med handicap hvor hårdt det er. Vi kan kun forstille os. 
må jeg spørger om er det noget i opdaget senere i graviditet eller først da han bliv født?

Problemet med at give børn op til adoption er at det faktisk er virkelig svært i Danmark - både at "få lov" til at opgive barnet og at få lov at adoptere. For slet ikke at nævne de psykiske problemer der opstår ved både barn og mor ved bortadoption. Og de færreste ville nok vælge at adoptere de syge børn, frem for de raske og de børn ville dermed ende i en situation hvor staten ikke formår at varetage deres virkelig store og meget krævende behov.

Vi nåede som sådan ikke at opdage det. Min dreng er ekstremt præmatur - født allerede i uge 23, hvor en anden bruger skrev at de havde fået foretaget senabort og altså stadig i et stadie hvor man knapt nok kunne betegne ham som en baby. da han blev født så tidligt som han gjorde, fik vi valget om hvorvidt de skulle forsøge at redde ham, eller lade naturen gå sin gang og lade ham dø. Vi valgte at han skulle leve, hvilket tog 4 måneder indlagt på sygehuset, hvor han i størstedelen af tiden svævede mellem liv og død. Han er langt mindre medtaget end mange, senere fødte præmature, men det er opslidende for både mig, min mand og i særdeleshed hans storesøster, som er tvunget til altid at skulle være den rummelige (læs eventuelt noget om skyggebørn, for bedre at forstå).

Anmeld Citér

26. juni 2022

ChesireKitty

KoFy skriver:

Men ærgerligt du stopper, før du kom med et ordentligt argument. Et ordentligt argument kunne jo være årsag til, jeg skiftede min mening og ligesom dig var ligeglad med barnet.

Der er INGEN i denne tråd der er ligeglad med barnet/børnene! I nogen tilfælde er det bare bedre ikke at have levet, end at tilbringe resten af sit liv med at ønske at man aldrig var blevet født!

Anmeld Citér

26. juni 2022

KoFy

ChesireKitty skriver:

Der er INGEN i denne tråd der er ligeglad med barnet/børnene! I nogen tilfælde er det bare bedre ikke at have levet, end at tilbringe resten af sit liv med at ønske at man aldrig var blevet født!

Det er jeg glad for at høre. Nu kender jeg ikke dem alle, som du gør, så derfor var mit indtryk, at hun kun kærede sig om moderen.

Anmeld Citér

26. juni 2022

lineog4

Love Angel skriver:

En ting at man er gravid og man få at vide at barnet er så syg at når det kommer ud skal det ha mange operationer og måske nok ikke ville kunne klare det og ender med at dø. Det forstår jeg så godt at man så afbryder graviditet med kæmpe sår. Men hvorfor vil man afbryde en graviditet bare fordi barnet har en handicap som Down??? 
der er mange der har Down sygdom og lever et godt liv ligesom dem der sidder i kørestol eller multihandicappet men ja de har brug for meget hjælp men kan tænke og føle og leve livet alligvelet. 

og ked af dit tab af din datter. Det er simpelthen ubærlig sådan noget for forældre, det er det værste de kan blive udsat for. Og forstår godt at du vil ha afbrudt graviditet fordi dit barn er taget fra dig og du ikke kunne ha din datter mere end de 4 dage. 

Down kommer i mange afskygninger, nogle med alvorlige hjertefejl, andre som skal ende i en institution. Der er også mennesker med Down som lever et godt liv - men kan sagtens forstå man som familie kan lave en vurdering som ender i en abort/afbrudt graviditet, og de jeg har mødt har absolut ikke taget det let. Det vsr jo et ønskebarn og et umenneskeligt valg - vil vi ikke give valget skal vi ikke lave nakkefoldsscanningen (fik vi ikke med vores første datter, så vi havde slet ikke de tanker og overvejelser).

At få en abort tidligt fx fordi man er meget ung (har jeg fået som 15 årig og ja den var egoistisk og graviditeten var forresten lavet på p-piller lige som to af mine børn er) er forbundet med helt andre følelser end at afslutte en graviditet fx pga fx kromosonfejl. 

Anmeld Citér

26. juni 2022

ChesireKitty

KoFy skriver:

Det er jeg glad for at høre. Nu kender jeg ikke dem alle, som du gør, så derfor var mit indtryk, at hun kun kærede sig om moderen.

Det er fordi du tager udpluk og enkelte ting ud fra hvad der bliver skrevet og drejer dem til at passe til din egen agenda. Der er MANGE gange blevet skrevet at det mest af alt handler om at folk der ikke er et sted i deres liv hvor de vil kunne give et barn et godt liv, ikke skal tvinges til at få et barn som så bliver født til et ringe liv, med forældre der ikke ønskede dem og ikke er i stand til at varetage deres behov.

Anmeld Citér

26. juni 2022

KoFy

ChesireKitty skriver:

Det er fordi du tager udpluk og enkelte ting ud fra hvad der bliver skrevet og drejer dem til at passe til din egen agenda. Der er MANGE gange blevet skrevet at det mest af alt handler om at folk der ikke er et sted i deres liv hvor de vil kunne give et barn et godt liv, ikke skal tvinges til at få et barn som så bliver født til et ringe liv, med forældre der ikke ønskede dem og ikke er i stand til at varetage deres behov.

Hvad snakker du om? Nu er det vist dig, der plukker ting.

Jeg har selv nævnt ét eksempel, hvor tidspunktet ikke passede, og en anden har nævnt et eksempel hvor abort blev brugt som præventionsmiddel.

Så du er vist skyldig i det, du anklager mig for.

Anmeld Citér

26. juni 2022

ChesireKitty

KoFy skriver:

Hvad snakker du om? Nu er det vist dig, der plukker ting.

Jeg har selv nævnt ét eksempel, hvor tidspunktet ikke passede, og en anden har nævnt et eksempel hvor abort blev brugt som præventionsmiddel.

Så du er vist skyldig i det, du anklager mig for.

Og det jeg - og mange andre - prøver at forklare er at de mennesker der tænker sådan, fungerer sådan og har SÅ lidt respekt nok IKKE bliver gode forældre. Så simplet er det. Hvis man har så lidt konsekvensberegning, overskud og evne til at tænke på andre end sig selv, er det meget lidt sandsynligt at man er en god forælder.

Jeg har, som før skrevet i debatten, ikke tænkt mig at skulle have en abort. Jeg er personligt "modstander" af det i den forstand at jeg ikke ønsker at få en. Så derfor undgår jeg så vidt muligt graviditet. Skulle uheldet ske, jamen så skal jeg have et barn mere.

Men jeg kender mange mennesker som ikke ville være i stand til at varetage et barn. Jeg har en bekendt, som vitterligt lykkedes med næsten at slå sin 3 måneder gamle baby ihjel, fordi hun ikke kunne tage sig sammen til at være mor. Min lillebror og hans forlovede har skændes konstant og hader nærmest hinanden efter de fik barn, selvom de har været sammen i 10+ år. Primært fordi de fandt ud af at min svigerinde ikke er en god mor. Hun magter ikke opgaven.

Og hvad så med alle de børn, som bliver bortadopteret, i dette scenarie, hvor kvinder bliver tvunget til at føde disse børn? Vil du adoptere 10+ børn om året, for at de skal få et godt hjem?

Anmeld Citér

26. juni 2022

lineog4

KoFy skriver:

Et eller andet sted har du ret, for en som jeg der er pro fri abort tænker ikke på det lille bitte embryo som et barn, men som et potentielt barn. 

Når jeg er pro fri abort så handler det som sådan mest om moren og om også om det potentielle barn og de vilkår for opvækst det potentielle barn potentielt kan få. 

At få et barn bør være en livsomvæltning. Når jeg skriver bør, så er det fordi det ikke er alle som kan den omvæltning, ikke alle der kan opnå en forældreevne. Nogen ved det og vælger en abort, og der er forskellen på din tilgang og min synlig, for jeg tænker puha det var et godt valg før embryon blev til det potentielle barn. Du tænker men puha der fratog vi et barn livet eller retten til livet. Jeg tænker ikke vi kan give hinanden argumenter, der vil ændre vores opfattelse for det handler om, hvornår vi mener livet bliver til, hvornår går det fra at være celler til et menneske? 

Men det vi kan er at respektere hinanden, og forsøge at forstå de forskellige ståsteder. Du kan fx forstå at jo for pokker jeg tænker på børnene, men i uge 5 i graviditeten er det for mig kun et potentiale og ikke et barn - jeg ser det ikke som mord og gjorde jeg ville jeg såmænd også mene at en graviditet som resultat af en voldtægt skulle gennemføres, for et mord er et mord uafhængigt. 

Men ja jeg har kvinden på sinde som pro fri abort, og afledt af det også børn, for mit håb er da at alle børn er ønsket og elsket.

Anmeld Citér

26. juni 2022

ChesireKitty

lineog4 skriver:

Et eller andet sted har du ret, for en som jeg der er pro fri abort tænker ikke på det lille bitte embryo som et barn, men som et potentielt barn. 

Når jeg er pro fri abort så handler det som sådan mest om moren og om også om det potentielle barn og de vilkår for opvækst det potentielle barn potentielt kan få. 

At få et barn bør være en livsomvæltning. Når jeg skriver bør, så er det fordi det ikke er alle som kan den omvæltning, ikke alle der kan opnå en forældreevne. Nogen ved det og vælger en abort, og der er forskellen på din tilgang og min synlig, for jeg tænker puha det var et godt valg før embryon blev til det potentielle barn. Du tænker men puha der fratog vi et barn livet eller retten til livet. Jeg tænker ikke vi kan give hinanden argumenter, der vil ændre vores opfattelse for det handler om, hvornår vi mener livet bliver til, hvornår går det fra at være celler til et menneske? 

Men det vi kan er at respektere hinanden, og forsøge at forstå de forskellige ståsteder. Du kan fx forstå at jo for pokker jeg tænker på børnene, men i uge 5 i graviditeten er det for mig kun et potentiale og ikke et barn - jeg ser det ikke som mord og gjorde jeg ville jeg såmænd også mene at en graviditet som resultat af en voldtægt skulle gennemføres, for et mord er et mord uafhængigt. 

Men ja jeg har kvinden på sinde som pro fri abort, og afledt af det også børn, for mit håb er da at alle børn er ønsket og elsket.

Tak, Line, for at du lykkes med at formulere dig så sobert og fantastisk, og sige de ting jeg ikke lige kan få til at lyde rigtigt

Du er virkelig én af de få debattører herinde, hvor jeg nyder at læse dine indlæg, dine tanker og holdninger

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.