Roe v Wade omstødt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juni 2022

Maximus4

Scanningsdamen til den lykkelige mor i uge 12

"Se en lille fin baby derinde med dens lille krop"

Lægen der udfører abort på moren som ikke ønsker barnet. 

"Det bare en klump celler" 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2022

Maricella

Profilbillede for Maricella
KoFy skriver:

Det er bare et super svært emne, og for mig er det ikke lige til, at abort bare skal være tilladt i alle tilfælde.

Så sent som i dag så jeg et opslag på LinkedIn, der trendede, hvor en kvinde fortalte hun havde fået foretaget en abort for noget tid siden. Det skyldtes, at hendes partner ikke ønskede det.

Hun skrev så, at ‘af kærlighed til os alle tre’ valgte hun at få aborten og i stedet glæde sig til at prøve gravid på et senere tidspunkt.

Det synes jeg faktisk er rigtig ubehageligt at have været med til at finansiere via skatten.

Sådanne aborter forstår jeg heller ikke. Men jeg kender heller ikke deres situation og skal derfor ikke kunne gøre mig til dommer for om det er "okay"

Jeg sagde selv til min mand dengang vores forhold var helt nyt, at skulle vi opleve prævensionssvigt og uønsket graviditet, ville jeg ikke få barnet fjernet. Så var der ligesom helt rene linjer. Her 11 år efter har vi oplevet prævensionssvigt 3 gange. Heldigvis første ingen af dem til uønsket graviditet -vi er velsignede kun at have fået børn når vi følte tidspunktet var godt.

Men uanset hvordan jeg personligt har det med abort i forhold til MIN krop og MIN overbevisning, giver det mig ikke ret til at trække en beslutning ned over hovedet på alle andre kvinder. Jeg tror fuldt og fast på retten til at bestemme over egen krop. Og JA det går forud for en baby/potentielt barn/celleklump eller hvad end man anskuer en graviditet som. Kvinder har gennem historien haft så lidt at skulle sige i egne forhold-vi skal ikke mere end lidt over 100 år tilbage før vi ikke engang havde en stemme i demokratiet for pokker.. Det MÅ OG SKAL være op til en kvinde alene om hun ønsker at gennemføre en graviditet -og så kan det godt være man betaler for noget man aldrig selv ville bruge eller som man mener er uetisk. Det findes der nok mange eksempler på inden for sundhedsvæsenet.. 

Men en graviditet er altså ikke bare "hov jeg er gravid.. puf.. 9 mdr senere er der en baby" en graviditet i sig selv sætter fysiske og psykiske mærker. For slet ikke at tale om hvad afskillelse efter fødslen gør ved både mor og barn. Og derfor er abort så vigtig en mulighed -for et fåtal kan det være som at trække på skuldrene. Men for langt de fleste er det ikke et nemt valg. Men det er bedre end alternativet: at agere ufrivillig rugemor indtil man kan bortadoptere (som oftest bliver nævnt som "bare"-alternativet til abort) der er intet "bare" over det. Jeg har gennem mit job mødt mange unge mødre der har bortadopteret, fordi de opdagede en graviditet sent. Og de er knust.. men samtidig vil de ikke være i stand til at give barnet et godt liv. Og helt ærligt. Så er det sgu bedre at en baby bliver suget ud på et tidspunkt hvor det er mindre smertefuldt for både mor og barn end at det skal påvirke dem begge i flere måneder for derefter at give ar på sjælen for livet.

Anmeld Citér

26. juni 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart

Hvad skulle de da ellers sige?

I uge 12 - "Din klump celler ser fine ud - fortsæt bare"?

Ved aborten "Jeg fjerner lige den fine lille baby fra din mave"?

Deres syn på barnet kan da være fuldstændig det samme, men selvfølgelig bruger man et sprogbrug som passer til situationen.

Anmeld Citér

26. juni 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Maximus4 skriver:

Ja - synes du, nogen af dem burde sige det modsatte? Jeg tænker ikke, at den lykkelige gravide ville tage pænt imod den sidste besked, og lægen, der udfører aborten, opfatter næppe embryoet som en baby, hvilket det jo heller ikke er i medicinsk forstand. Det ved scanningsdamen også godt - men hun ved også, hvad de kommende forældre “ser” og tænker. 

Der er da intet suspekt i, at forskellige professioner i vidt forskellige situationer ytrer sig forskelligt. Det hedder situationsfornemmelse, modtagerbevidsthed eller bare almindelig pli. 

Anmeld Citér

26. juni 2022

Mor og meget mere

KoFy skriver:

Mon ikke hun ville tænke sig lidt mere om, hvis ikke staten bare diskede op med den ene abort efter den anden ‘free of charge’?

Som nævnt flere gange tidligere - nej, det tror jeg langt fra, at alle ville gøre. Til gengæld tror jeg, at der ville blive født flere børn af kvinder, som ikke har ressourcer hverken økonomisk eller, vigtigst, menneskeligt, til at opfylde et barns behov. 
Jeg antager, at du er stødt på mennesker, der ikke handler gennemtænkt og ansvarligt - som smider regninger ud, fordi de tror, at problemet derved forsvinder, som brænder hele lønnen af på to dage i en virkelighedsfornægtende tro på, at de nok finder en løsning, som kører sprit- eller vanvidskørsel, selv om de ved, det koster dem kørekortet, hvis de bliver snuppet - etc. etc. Men lige akkurat risikoen for at skulle betale for en abort ville virke holdningskorrigerende, tror du? 

Bortset fra det: Jeg er ret overbevist om, at de offentlige instanser nok skulle finansiere en abort, såfremt en tydeligt ressourcesvag gravid fortalte, at hun ikke ønskede at få barnet. 

Anmeld Citér

26. juni 2022

KoFy

Mor og meget mere skriver:

Som nævnt flere gange tidligere - nej, det tror jeg langt fra, at alle ville gøre. Til gengæld tror jeg, at der ville blive født flere børn af kvinder, som ikke har ressourcer hverken økonomisk eller, vigtigst, menneskeligt, til at opfylde et barns behov. 
Jeg antager, at du er stødt på mennesker, der ikke handler gennemtænkt og ansvarligt - som smider regninger ud, fordi de tror, at problemet derved forsvinder, som brænder hele lønnen af på to dage i en virkelighedsfornægtende tro på, at de nok finder en løsning, som kører sprit- eller vanvidskørsel, selv om de ved, det koster dem kørekortet, hvis de bliver snuppet - etc. etc. Men lige akkurat risikoen for at skulle betale for en abort ville virke holdningskorrigerende, tror du? 

Bortset fra det: Jeg er ret overbevist om, at de offentlige instanser nok skulle finansiere en abort, såfremt en tydeligt ressourcesvag gravid fortalte, at hun ikke ønskede at få barnet. 

Det skulle staten jo kun, hvis vi danskere havde stemt for det.

Men jeg får også malet mig selv mere op i et hjørne, fordi der ikke har været en klar pro-life-holdning herinde.

Jeg er ikke imod abort. Men jeg er imod, at staten betaler for, at fostre bliver slået ihjel i tilfælde såsom at det lige passede dårligt eller i stedet for prævention.

Og så er jeg meget uforstående over for, at der åbenbart er så mange, der ikke mener, at mænds mening vedrørende dette betyder noget.

Anmeld Citér

26. juni 2022

lineog4

KoFy skriver:

Men jeg får også malet mig selv mere op i et hjørne, fordi der ikke har været en klar pro-life-holdning herinde.

Jeg er ikke imod abort. Men jeg er imod, at staten betaler for, at fostre bliver slået ihjel i tilfælde såsom at det lige passede dårligt eller i stedet for prævention.

Og så er jeg meget uforstående over for, at der åbenbart er så mange, der ikke mener, at mænds mening vedrørende dette betyder noget.

Igen bliver jeg forvirret over om modstanden mod abort alene er fordi det skal staten ikke betale for, eller om det er fordi du reelt mener det er at slå et menneske ihjel.

Jeg respekterer som sådan begge holdninger (også selvom du er en mand ), men for mig er de yderst forskellige.

Hvis det er det økonomiske, så skal vi vel have en grundlæggende debat om, hvad vores skattepenge skal gå til. Hvis vi ikke vil betale for abort, vil vi så betale for rygerlunger, fertilitetsbehandling, kønssygdomme, stress behandling eller.... og hvordan skal vi lave kriterierne for, hvad der er selvforskyldt fx et brækket ben på en skitur versus diabetes 2 pga overvægt. Møg spændende debat som virkelig kan trække noget etik og ikke mindst en værdisætning af vores valg i livet, for ikke at tale om, hvorvidt vi har det frie valg eller om vi er determineret af fx familie, gener, opvækst osv. Vildt interessant.

Pro life der har jeg allerede svaret dig, at der er vores tos synspunkter forskellige, men det gør ikke det ene mere forkert eller meningsløst end det andet. Jeg er så bare den heldige af os, for vi har heldigvis (i min optik) fri abort I Danmark, så jeg skal ikke ud og stå på barrikaderne og forsvare min ret til abort. 

Anmeld Citér

26. juni 2022

Mor og meget mere

KoFy skriver:

Har du haft mulighed for at stemme for eller imod samtlige ydelser, det offentlige tilbyder?? 

Anmeld Citér

27. juni 2022

KoFy

lineog4 skriver:

Igen bliver jeg forvirret over om modstanden mod abort alene er fordi det skal staten ikke betale for, eller om det er fordi du reelt mener det er at slå et menneske ihjel.

Jeg respekterer som sådan begge holdninger (også selvom du er en mand ), men for mig er de yderst forskellige.

Hvis det er det økonomiske, så skal vi vel have en grundlæggende debat om, hvad vores skattepenge skal gå til. Hvis vi ikke vil betale for abort, vil vi så betale for rygerlunger, fertilitetsbehandling, kønssygdomme, stress behandling eller.... og hvordan skal vi lave kriterierne for, hvad der er selvforskyldt fx et brækket ben på en skitur versus diabetes 2 pga overvægt. Møg spændende debat som virkelig kan trække noget etik og ikke mindst en værdisætning af vores valg i livet, for ikke at tale om, hvorvidt vi har det frie valg eller om vi er determineret af fx familie, gener, opvækst osv. Vildt interessant.

Pro life der har jeg allerede svaret dig, at der er vores tos synspunkter forskellige, men det gør ikke det ene mere forkert eller meningsløst end det andet. Jeg er så bare den heldige af os, for vi har heldigvis (i min optik) fri abort I Danmark, så jeg skal ikke ud og stå på barrikaderne og forsvare min ret til abort. 

Det er godt, der er plads til forskellige holdninger, og at vi kan holde en god tone

Jeg nævner det med at staten betaler, fordi det er et udtryk for, at vi som land støtter abort fuldstændig ukritisk. Så det er ikke den økonomiske del, jeg går op i - men den accept det udtrykker.

Hvis vi går et spadestik dybere, så er jeg lidt i tvivl om, hvad min holdning er - den er jeg ikke blevet helt klar ift endnu. For hvis vi nu sagde, at abort fremover kun blev betalt af staten i særlige tilfælde, så vil næste skridt jo være at kigge på, om vi som land vil tillade, at man så ‘bare’ får det gjort privat.

Og dét har jeg ikke en helt færdig mening om.

Anmeld Citér

27. juni 2022

KoFy

lineog4 skriver:

… og lige ift din problemstilling vedrørende om vi skal betale for rygerlunger, fertilitetsbehandling osv., så handler det for mig ikke om, om noget er selvforskyldt.

Selvfølgelig er det træls at betale mange millioner årligt for behandling af rygerlunger. Men alternativet var, at de borgere skulle lide - og så vil jeg hellere betale for deres behandling.

Ift abort er der bare et ekstra parameter - barnet!

Så igen, det handler ikke om økonomen, men om hvad vi som samfund vil støtte.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.