Roe v Wade omstødt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.601 visninger
171 svar
287 synes godt om
24. juni 2022

Sprit25

Så skete det. Retten til fri abort er røget i USA... hvilket land følger trop nu

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2022

ErDuHerIkkeSnart

Det er så forstemmende. Jeg er faktisk virkelig bekymret - ikke mindst på vores døtres vegne. Der er lang vej til abortforbud i DK og ikke politisk/folkelig stemning herfor. Men stramninger måske. Udskamninger. Øget ulighed. Jeg gruer. Når jeg i forskellige sammenhænge snakker med amerikanerne, slås jeg af hvor skævvredet debatten er… nogenlunde som våbendiskussionen, er den ofte fuldkommen blottet for fornuft. Jeg mødte en mand, som er imod fri abort, fordi han “havde hørt at man i New York ville tillade abort op til en uge efter et fuldbårent spædbarn var født”. I kid you not. Det troede han på … så for at være på den sikre side og ikke støtte barnemord, gik han nu ind for abortforbud … suk! 

Anmeld Citér

25. juni 2022

Sprit25

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Det er så forstemmende. Jeg er faktisk virkelig bekymret - ikke mindst på vores døtres vegne. Der er lang vej til abortforbud i DK og ikke politisk/folkelig stemning herfor. Men stramninger måske. Udskamninger. Øget ulighed. Jeg gruer. Når jeg i forskellige sammenhænge snakker med amerikanerne, slås jeg af hvor skævvredet debatten er… nogenlunde som våbendiskussionen, er den ofte fuldkommen blottet for fornuft. Jeg mødte en mand, som er imod fri abort, fordi han “havde hørt at man i New York ville tillade abort op til en uge efter et fuldbårent spædbarn var født”. I kid you not. Det troede han på … så for at være på den sikre side og ikke støtte barnemord, gik han nu ind for abortforbud … suk! 

Jeg er også oprigtig bekymret... 

Anmeld Citér

25. juni 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart

Man skal ikke langt væk for at finde tilsvarende. I Polen blev abort gjort forbudt forrige år. På Færøerne har situationen åbenbart været ret svær i lang tid. Og herhjemme er der desværre en masse mennesker som synes det er vigtig vi "tager debatten" om fri abort. For mig er der ingen debat at tage. Retten til fri abort burde være en menneskeret som ingen kan fjerne. Hvis man ikke er tilhænger, så fint. Så lader man bare være med at benytte muligheden. Det andet er bare kontrol. 

Anmeld Citér

25. juni 2022

Girafmor

Jeg synes debatten generelt er blevet meget polariseret på alle områder de senere år.

"hvis du ikke er enig med mig, så får du en verbal sviner". Man lytter meget mindre til andre synspunkter, og hvis folk er uenige om noget, er respekten nærmest ikke-eksisterende.

Det kan man  jo også se herinde, og det er klart at det breder sig til større og vigtige områder også.
Jeg kan godt være bekymret for den demokratiske samtale helt generelt, og det her er bare et symptom på det. Ligesom stormen på Kongressen var det, og der er utallige andre eksempler.

Vi er nødt til at få respekten for hinanden tilbage, og retten til uenighed - frem for som nu, at gøre modpartens synspunkt ulovligt..

Anmeld Citér

25. juni 2022

Panther

Profilbillede for Panther
Sprit25 skriver:

Så skete det. Retten til fri abort er røget i USA... hvilket land følger trop nu

Ej, det er den jo ikke - men den er ikke garanteret af Højesteret mere (og det er jo pba. en forfatningspræmis). 
Men jeg synes også, at udviklingen er meget sørgelig. Som en anden nævner har vi dog selv forbud mod abort i vores eget Rigsfællesskab, så så langt har vi nu aldrig skullet skue.

Anmeld Citér

25. juni 2022

Sprit25

Panther skriver:

Ej, det er den jo ikke - men den er ikke garanteret af Højesteret mere (og det er jo pba. en forfatningspræmis). 
Men jeg synes også, at udviklingen er meget sørgelig. Som en anden nævner har vi dog selv forbud mod abort i vores eget Rigsfællesskab, så så langt har vi nu aldrig skullet skue.

I 6 stater er der indført total forbud siden igår. 7 regner med at følge idag

Anmeld Citér

25. juni 2022

Panther

Profilbillede for Panther
Sprit25 skriver:

I 6 stater er der indført total forbud siden igår. 7 regner med at følge idag

Ja, det er jeg klar over. Det er netop disse staters præmature lovgivning, der har sendt spørgsmålet i SCOTUS (igen). Men derfor er retten til fri abort stadig ikke røget i hele USA.

Anmeld Citér

25. juni 2022

drabo

Profilbillede for drabo
Panther skriver:

Ja, det er jeg klar over. Det er netop disse staters præmature lovgivning, der har sendt spørgsmålet i SCOTUS (igen). Men derfor er retten til fri abort stadig ikke røget i hele USA.

Retten til er vel netop røget i hele USA, men ikke adgangen til den.

Men hvordan skal man ellers sikre sig en underklassen, som er villig til at arbejde til mindste lønnen.

Har altid undret mig over at abortmodstandere oftest også er modstandere af de tiltag, som ville sænke abortantallet som god oplysning om og adgang til prævention. Og sociale reformer og pasningstilbud der ville gøre livet for enlige mødre mere tåleligt

Anmeld Citér

25. juni 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Girafmor skriver:

Jeg synes debatten generelt er blevet meget polariseret på alle områder de senere år.

"hvis du ikke er enig med mig, så får du en verbal sviner". Man lytter meget mindre til andre synspunkter, og hvis folk er uenige om noget, er respekten nærmest ikke-eksisterende.

Det kan man  jo også se herinde, og det er klart at det breder sig til større og vigtige områder også.
Jeg kan godt være bekymret for den demokratiske samtale helt generelt, og det her er bare et symptom på det. Ligesom stormen på Kongressen var det, og der er utallige andre eksempler.

Vi er nødt til at få respekten for hinanden tilbage, og retten til uenighed - frem for som nu, at gøre modpartens synspunkt ulovligt..

Hm, jeg mener nu ikke, dette omhandler ret til uenighed eller at gøre modstanderes synspunkter ulovlige. Det er dog ikke gjort forbudt at være for abort - tankekontrol har aldrig fungeret i praksis, og aborttilhængere har fortsat ytringsfrihed. 
Rystet og harm over afgørelsen fra højesteret, som jeg er, frygter jeg ikke - for indeværende - for ytringsfriheden over there. At debatten er uskøn, er da rigtigt nok - men kan en debat for og imod abort være helt ren for polarisering, når nogle mener, abort er drab, og andre, at det er en fundamental menneskerettighed?

Der ER jo også, ligesom her, nuancerede og respektfulde debatter - de trækker bare ikke overskrifter. Og så tror jeg altså slet ikke, debatten er mere polariseret nu end tidligere. Jeg tror ikke, at debatten mellem hhv. tilhængere og modstandere af slaveri var mindre polariseret! - og da abort blev lovligt i DK i 1973, var det heller ikke efter et kønt og velafbalanceret forløb. 

I min overbevisning er den store forskel på før og nu, at vi hører og læser flere komme til orde, end dengang man kun kunne følge den trykte presses og enkelte TV-kanalers dækning af en sag - og derudover tog debatten med sit netværk. For at få sit synspunkt ud til offentligheden, skulle man skrive et læserbrev og håbe på, det blev godkendt og publiceret. Nu kan vi på godt og ondt følge gud og hvermands synspunkter. Herunder ekstreme af slagsen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.