Girafmor skriver:
Jeg synes debatten generelt er blevet meget polariseret på alle områder de senere år.
"hvis du ikke er enig med mig, så får du en verbal sviner". Man lytter meget mindre til andre synspunkter, og hvis folk er uenige om noget, er respekten nærmest ikke-eksisterende.
Det kan man jo også se herinde, og det er klart at det breder sig til større og vigtige områder også.
Jeg kan godt være bekymret for den demokratiske samtale helt generelt, og det her er bare et symptom på det. Ligesom stormen på Kongressen var det, og der er utallige andre eksempler.
Vi er nødt til at få respekten for hinanden tilbage, og retten til uenighed - frem for som nu, at gøre modpartens synspunkt ulovligt..
Hm, jeg mener nu ikke, dette omhandler ret til uenighed eller at gøre modstanderes synspunkter ulovlige. Det er dog ikke gjort forbudt at være for abort - tankekontrol har aldrig fungeret i praksis, og aborttilhængere har fortsat ytringsfrihed.
Rystet og harm over afgørelsen fra højesteret, som jeg er, frygter jeg ikke - for indeværende - for ytringsfriheden over there. At debatten er uskøn, er da rigtigt nok - men kan en debat for og imod abort være helt ren for polarisering, når nogle mener, abort er drab, og andre, at det er en fundamental menneskerettighed?
Der ER jo også, ligesom her, nuancerede og respektfulde debatter - de trækker bare ikke overskrifter. Og så tror jeg altså slet ikke, debatten er mere polariseret nu end tidligere. Jeg tror ikke, at debatten mellem hhv. tilhængere og modstandere af slaveri var mindre polariseret! - og da abort blev lovligt i DK i 1973, var det heller ikke efter et kønt og velafbalanceret forløb.
I min overbevisning er den store forskel på før og nu, at vi hører og læser flere komme til orde, end dengang man kun kunne følge den trykte presses og enkelte TV-kanalers dækning af en sag - og derudover tog debatten med sit netværk. For at få sit synspunkt ud til offentligheden, skulle man skrive et læserbrev og håbe på, det blev godkendt og publiceret. Nu kan vi på godt og ondt følge gud og hvermands synspunkter. Herunder ekstreme af slagsen.