Love Angel skriver:
det er derfor jeg stod med spørgsmålstegn og spørger nyskerigt. Da hvad jeg læser og ser fra TV mm. Er at de kan ha et godt liv med Down sygdom. Viste intet om dem der lider af smerter.
men de har vel jo ret til at leve ligesom os andre hvis de virkelig selv siger hvorfor ingen vil have os. Fordi hvis de selv vil leve livet selvom de har udfordringer mm hvorfor skal forældrene så bestemme at nej du skal dø før du fødes? Er det så ikke bare fordi forældre ikke gider et handicappet barn?!
Det er ikke dem med Downs selv, der laver de der Facebook memes; det er folk der mener at de har mere ret end dem der har taget det absolut svære valg at afslutte en graviditet pga kromosonfejl i fosteret. Ja, nogle lever et godt liv med Downs, som er den mest hyppige kromosonfejl, men mange lever også størstedelen af deres alt for korte liv i konstant, ubærlig smerte, gentagne operationer, mental retardering til et punkt hvor man kan diskutere hvorvidt de rent faktisk er i stand til at tænke og mange andre, faktisk endnu mere alvorlige lidelser, som leukæmi.
Alle har vel ret til at leve, hvis det er sådan man ser på det. Som jeg har skrevet før i debatten, er jeg som sådan enig i den tankegang og har også fået min datter ud fra det præmis. Men der kan være mange årsager til at vælge både et sygt eller et raskt barn fra. Mange af de argumenter er allerede givet. Hvis man ikke har overskudet til at tage sig af et sygt barn, så vil det liv de kunne få være ENDNU værre, end blot den lidelse som deres reelle handicap ville medføre, da der også meget vel kan forekomme psykologisk skade. Og hvis man har børn i forvejen, vil disse sandsynligvis lide under altid at skulle "give plads" til deres syge lillesøskend.
Jeg har en søn med særlige hensyn. Vi valgte at give ham livet. Og han er da en vidunderlig dreng, men hvis jeg skulle have én mere som ham, så ville jeg ende på den lukkede, rablendes sindsyg og kørt helt i jorden, hvis jeg altså ikke tog livet af både dem og mig selv først.
Anmeld
Citér