Hvad dømmer vi på

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. april 2022

lineog4

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Det er sjovt - jeg forbinder også synligt brug af mærketøj med usikkerhed og sådan lidt “krampagtigt” forsøg på at vise noget til omgivelserne. Jeg forbinder det også med lidt dårlig smag på én eller anden måde… selvom det ikke er fair.

Så kommer jeg også ofte til at dømme (nej, kategorisere!) forældre som klæder deres (især pigebørn) stereotypt på og kalder dem prinsesser. Dels synes jeg ikke det er pænt - men mest af alt kommer jeg til at tænke at forældrene er blinde overfor betydningen af de stærke kønsnormer, som de signalerer. Det er ikke spor retfærdigt af mig - men det er faktisk sådan jeg tænker.

Det er lidt en svær snak alt det her, for hvor lyder man dog hurtigt ulideligt fordomsfuld. Men sandheden er jo at vi alle gør det i det små - og at det vigtig er at vi ikke holder fast i fordommene men hele tiden lader os nuancere. 

Folk ville helt afgjort også kunne komme til at dømme mig og min indre-by livsstil med øko-to-go-kaffe, affaldssortering, genbrug, kønsneutralitet, venstreorienterede holdninger, hang til kunst og kultur, osv… mest af alt synes folk nok hurtigt, at det er pokkers politisk korrekt det hele … og det er det sgu nok også lidt til tider …  

Jeg ved, at jeg vækker fordomme - og folk glor helt vildt, når jeg fortæller alt vores brød absolut ikke er hjemmebagt og vi streamer Disney plus. Det passer ikke ind i folks billede af mig sjovt nok lidt ligesom de famøse fodboldbluser ikke passer ind i mit eget selvbillede (eller for den sags skyld at min anden søn spiller i en bygarde i uniform). 

Og det er jo det der er så skønt, at vi passer ind i stereotyper i det store billede, og så er der alt det som ikke passer ind. 

Jeg stemmer på det folk regner med, jeg har en uddannelse de regner med sådan cirka, jeg er storforbruger af teater og opera som også passer ind, syr og strikker og kører med offentlige og på cykel, men så hedder min ene dreng Liam og går i uniform hver onsdag, og den anden taler kun om manchester city og går i fodboldbluser, jeg selv elsker faxe kondi free og har set luksusfælden

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2022

Mom

Profilbillede for Mom

Jeg dømmer nok folk udfra om deres hår er uvasket, og hvis det er fedtet, så tænker jeg nok lidt "sjusk". Kvinder med rigtig meget filler i læberne, får mine tanker hen på "billigt". 

Hvis jeg ser folk der råber/skælder deres børn ud offentligt og samtidigt har udvasket tøj på, så kan jeg simpelthen ikke lade være med at tænke "ingen uddannelse og få midler".

Jeg tænker at alle mennesker har fordomme, det hele kommer jo an på, om man siger det højt eller lader det påvirke sin egen opførsel..

Anmeld Citér

23. april 2022

lineog4

Mom skriver:

Jeg dømmer nok folk udfra om deres hår er uvasket, og hvis det er fedtet, så tænker jeg nok lidt "sjusk". Kvinder med rigtig meget filler i læberne, får mine tanker hen på "billigt". 

Hvis jeg ser folk der råber/skælder deres børn ud offentligt og samtidigt har udvasket tøj på, så kan jeg simpelthen ikke lade være med at tænke "ingen uddannelse og få midler".

Jeg tænker at alle mennesker har fordomme, det hele kommer jo an på, om man siger det højt eller lader det påvirke sin egen opførsel..

Tror det er så vigtigt, at vi anerkende, at vi har fordomme eller kategoriseter som jeg hellere vil sige, og vi tør sige dem højt og dermed også grine lidt af dem selv. 

Og interessant at læse denne tråd for jeg kommer i tanke om alle mine egne fx prinsesse tingen, filler i læberne. Mens den med skæld ud den har jeg ikke eller for den sags skyld udvasket hår.  

Anmeld Citér

23. april 2022

Anonym

Jeg rammer mange menneskers fordomme

Jeg har store tatoveringer, tunge og næse piercinger. 

Jeg har stort hår, går altid med make up, høje hæle og en masse smykker 

Mine drenge er anden etnisk herkomst. 

Jeg er selv halvt fra et andet land. 

Min kæreste er 29 år ældre end mig. 

Jeg elsker sociale medier og bruger unødigt meget tid på det. 

Anmeld Citér

23. april 2022

Mom

Profilbillede for Mom
lineog4 skriver:

Tror det er så vigtigt, at vi anerkende, at vi har fordomme eller kategoriseter som jeg hellere vil sige, og vi tør sige dem højt og dermed også grine lidt af dem selv. 

Og interessant at læse denne tråd for jeg kommer i tanke om alle mine egne fx prinsesse tingen, filler i læberne. Mens den med skæld ud den har jeg ikke eller for den sags skyld udvasket hår.  

Min mand og jeg har vores "lukket rum" og det er når vi er bilen alene, så kan vi snakke om alle vores fordomme sammen, men det er ikke noget jeg hverken lufter overfor vores børn eller andre mennesker IRL, for det er i min optik ikke nødvendigt..

Anmeld Citér

23. april 2022

lineog4

Min mand og jeg har vores "lukket rum" og det er når vi er bilen alene, så kan vi snakke om alle vores fordomme sammen, men det er ikke noget jeg hverken lufter overfor vores børn eller andre mennesker IRL, for det er i min optik ikke nødvendigt..

Enig mine børn hører sørme heller ikke mine fordomme, men fx i et forum som det her er det okay, eller i mit lille lukkede rum med min mand. 

Jeg synes egentlig også det er vigtigt jeg italesættee dem fx på arbejdet (er lærer og selvsagt i det lukkede rum), men det er jo netop for at reflektere over dem. En hver fordom jeg fx ville skrive her er jo netop nogen jeg forsøger at ikke bare reflektere over, men også at gøre op med for de må kun være de første 7 sekunder som en skrev, derefter skal de smider væk og jeg skal møde det menneske der står over for mig som unikt og med en åben tilgang. 

Men igen jeg ser det egentlig også mere som en menneskelig tilgang til verden, hvor vi forsøger at skabe system og forstå og det gør vi med kategorier. Men vi skal også være bevidste om at de kategorier skaver blinde vinkler og gør at vi måske glemmer at se alt det vi ikke lige har i den kategori hvor vi placerede Bo. Taler også med elever om det - selvsagt ikke om mine fordomme, men om at vi nogen gange tror at Bo er sådan og sådan, men Bo er jo også meget mere end det. 

Anmeld Citér

23. april 2022

Anonym

Konklusionen er vel at vi alle kategoriserer og nogle gange i en negativ kasse. 
Jeg tænker, at det er væsenligt at være rummelig overfor andre, men falder selv i gang på gang.

Men man har vel også et “ansvar” selv på hvordan man gerne vil ses. Man har vel friheden til have tungepiercing, store tatoos og udvidede øreflipper - det er bare ikke det jeg forventer når jeg går til en øjenlæge eller en advokat. … 

Anmeld Citér

23. april 2022

ErDuHerIkkeSnart

lineog4 skriver:

Jeg ved, at jeg vækker fordomme - og folk glor helt vildt, når jeg fortæller alt vores brød absolut ikke er hjemmebagt og vi streamer Disney plus. Det passer ikke ind i folks billede af mig sjovt nok lidt ligesom de famøse fodboldbluser ikke passer ind i mit eget selvbillede (eller for den sags skyld at min anden søn spiller i en bygarde i uniform). 

Og det er jo det der er så skønt, at vi passer ind i stereotyper i det store billede, og så er der alt det som ikke passer ind. 

Jeg stemmer på det folk regner med, jeg har en uddannelse de regner med sådan cirka, jeg er storforbruger af teater og opera som også passer ind, syr og strikker og kører med offentlige og på cykel, men så hedder min ene dreng Liam og går i uniform hver onsdag, og den anden taler kun om manchester city og går i fodboldbluser, jeg selv elsker faxe kondi free og har set luksusfælden

Mit drug hedder Bagedysten  Og så var jeg storryger i mange år… ingen af delene passede helt ind i det store billede, har jeg flere gange hørt …

Anmeld Citér

23. april 2022

Sprit25

Jeg har to uddannelser, er politisk engageret  feminist og generelt ifølge mange: intens. 

Min pleasure, hvor folk stopper op er at jeg ELSKER ELSKER realhousewifes of.. jeg sluger de serier RÅT. De påstår det ikke passer sammen. 

Jeg har noget med fodboldfans. De er, for mig, dumme, kedelig, voldelig og idioter. Til trods for min bedste ven er fodboldfan

Anmeld Citér

23. april 2022

lineog4

Jeg har to uddannelser, er politisk engageret  feminist og generelt ifølge mange: intens. 

Min pleasure, hvor folk stopper op er at jeg ELSKER ELSKER realhousewifes of.. jeg sluger de serier RÅT. De påstår det ikke passer sammen. 

Jeg har noget med fodboldfans. De er, for mig, dumme, kedelig, voldelig og idioter. Til trods for min bedste ven er fodboldfan

Og ærgerligt der passer nephews DTAP - men mon vi ikke alle er komplekse og derfor ikke passer ind i kasserne. 

Jeg har som du 2 længere varende uddannelser,  snart 3, elsker opera især Wagner, kan name droppe diverse filosoffer og faktisk også vide lidt mere end navnet, bor i stor leje lejlighed i centrum, har kolinihavehus, syr og strikker, og så går jeg pokemon go med min dreng, har røget som en skorsten og så har jeg slugt vampire diaries.

Egentlig meget sjovere at finde alle de steder man ikke selv passer ind i de kasser man er blevet placeret i end at placere andre

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.