Dømme er for mig fyldt med negativ klang, men jeg kategoriser
Og det gør vi alle sammen om vi vil det eller ej. Når vi ser et menneske første gang eller tilfældigt på gaden, så ryger de ind i en af vores kasser og nogle gange giver vi så heldigvis tid til, at de kan vise, at de er langt mere komplekse og unikke end vores kasser giver rum til.
Vi sender jo også selv signaler (ubevidst) ved vores valg om bolig og indretning, tøj, mad vi spiser restauranter vi vælger at besøge, de ferie vi tager på osv. Et program som kender du typen (som jeg aldrig har set, for sådan en er jeg og det ville forvirre signalerne
) er jo netop muligt pga det.
Tog jeg en video rundt i vores hjem og lagde den på anonymt, så ville en del af jer formodentlig ramme rigtigt på de store linjer om job, politisk ståsted osv. Men de små linjer, det der gør netop vores familie unik, det ville I ikke ramme præcist for det er der, hvor vi bryder kassen.
Har jeg så nogle fordomme, åh jo dem har jeg da også - jeg ryger med i koret om baby "mærketøj. Når jeg ser en baby klædt i top til tå med æbler (er drt overhovedet stadig en ting?), sengetøjet, regnslaget osv. Så tænker jeg: de har virkelig brug for at vise omverdenen at de har tjek på det hele økonomi, uddannelse osv og måske er det fordi de oplever at de ikke helt har.
Så har jeg det også med logo tingene a la gucci tasker- hvorfor bruge sig selv som omvandrende reklamesøjle? Igen er det for at bevise: jeg har råd?
Så har jeg med drenge med fodboldbluser og det er vildt sjovt, for min yngste vil helst ikke gå med andet. Der har jeg en fordom om meget firkantede ideer om køn.
Ja egentlig er det sjove, at vi selv her hjemme modbeviser mine fordomme. Jeg er blevet for tyk, og går vist i lidt for kedeligt tøj for at dække det, jeg har en høj dreng der helst vil gå i for korte jogging bukser og ligner noget der er løgn, og den anden er total fodbold, sportstøj markeder. Så er det jo godt, at min datter sender de "rigtige" signaler med genbrugstøj, kjoler over bukser, grønlandske perler g hvad ved jeg
det er faktisk det værste ved, at jeg er blevet for tyk, at jeg ikke kan bruge det tøj som sender de signaler som jeg gerne vil sende, men jeg i stedet bliver lidt for mainstream.
Og så har jeg formodentlig langt flere fordomme, men nu fik denne tråd mig til at tænke på dem.