ADHD pga manglende voksenkontakt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. oktober 2009

dorthemus

Mor.sander skriver:

ADHD er en neuropsykiatrisk lidelse som man er født med og i op til 80% af tilfældene er det arveligt, hvilket er tilfældet i min famile...

Min yngste bror har det, min anden bror er uder udredning for det, jeg skal selv starte i udredning i feb. 2010 og min søn er lige blevet udredt med samme resultat.

Nyere undersøgelser viser også at hvis den ene af forældrene har ADHD er der 40% chance for at et kommene barn også har ADHD.

ADHD har intet med svigt i de første måneder af et barns liv at gøre, men symptomerne ligner meget hinanden. Og det var det man mente var grundet til at ADHD før i tiden, før man viste hvad man ved i dag, altså at det er en neuropsykiatrisk lidelse.
I kender formentlig dokumentaren "Er du mor lille dreng " (historien om Jørn), han blev masivt sviget både af forældrene men også af systemet, hvilket har gjort at han ikke har udviklet sig rigtigt og udviser de samme tegn som ved ADHD men her skyldes det omsogssvigt.

Mange i det offenlige system har desværre meget lidt eller ingen viden omkring ADHD og derfor forkommer det desværre alt alt for tit, at ADHD tegn bliver set på som omsogsvigt fra forældrnes side.. Hvilket er meget meget trist.

Men heldigvis lære verden mere og mere omkring ADHD for hver dag der går! Men jeg syntes da helt klart at du skulle opfodre dig lære til at gå ind og læse om hvad der er på ADHD foreningens hjemmeside.. Så hun ikke lukker sådan engang bræk ud en anden gang!

Godt skrevet og jeg er helt enig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2009

qp

Karen Vibeke Mortensen, professor i klinisk børnepsykologi, mener, at børn med ADHD burde have anderledes hjælp end den, de får i dag. Foto: Claus Søndberg
Karen Vibeke Mortensen, professor i klinisk børnepsykologi, mener, at børn med ADHD burde have anderledes hjælp end den, de får i dag. Foto: Claus Søndberg

OMSORG: Diagnosen er et stempel, mener professor Karen Vibeke Mortensen

NORDJYLLAND: Alt for mange børn svigtes, når de får diagnosen ADHD.

Det mener adjungeret professor i klinisk børnepsykologi Karen Vibeke Mortensen.

Hun er underviser på Aalborg Universitet.

- Børnene får med diagnosen et stempel, og så åbnes der nogle døre til specialundervisning og andet. Men det er symptombehandling. Alt for ofte undersøger man ikke barnets forhold i hjemmet. Det er dér, man skal tage fat. For det er ofte dér, årsagen til symptomerne ligger, forklarer Karen Vibeke Mortensen.

ADHD-symptomerne ligner de symptomer, børn får, når de er udsat for omsorgssvigt af den ene eller anden art, forklarer hun.

Karen Vibeke Morgensen understreger, at der langt fra er tale om socialt belastede familier i alle tilfælde.

- Tværtimod. Det er ikke grove sociale svigt. Men der kan have være problemer med følelsesmæssig tilknytning til barnet i det første leveår. Det kan være en mangel hos forældrene. Forældrene selv kan have manglet omsorg, og så kan de have svært ved at forstå børns behov eller de kan blive alt for omklamrende. Disse forældre kan hjælpes rigtig meget.

Det er Tine Heede, ledende psykolog på Behandlingshjemmet Nebs Møllegård på Sjælland enig i.

- Når man alene fokuserer på den urolige adfærd, er det et problem. Urolig adfærd kan være et udslag af tidlig mangel på omsorg. Der er en klar underopmærksomhed på de miljømæssige forhold, siger Tine Heede.

- Men der findes også børn og unge, som har medfødt ADHD, påpeger hun.

Både Karen Vibeke Mortensen og Tine Heede er enige om, at der i kommunerne kan gøres langt mere for at hjælpe børn og unge med ADHD.

- En stor del af børnene får diagnosen, uden at kommunen undersøger forholdet i hjemmet. Og dermed svigtes børnene, påpeger Karen Vibeke Mortensen.

Familiebehandling

Tine Heede mener, at den gode løsning vil være at tilbyde familiebehandling.

- Min erfaring er, at de fleste forældre gerne vil have gode råd - når de gives med respekt, understreger Tine Heede.

Karen Vibeke Mortensen mener, at diagnosen ADHD blot er en diagnose.

- Det er en betegnelse for symptomer. Ikke andet, siger hun.

Karen Vibeke Mortensen peger på, at kommunerne bør undersøge ADHD-børns forhold i hjemmene.

- I øjeblikket fravælger kommunerne en dybere psykologigsk hjælp. Men der mangler behandlingssteder. Der mangler et beredskab af psykologer - ambulante psykologiske klinikker, siger hun.

- Det er ofte et for overfladisk arbejde, der foregår i øjeblikket. Kommunerne skal interessere sig meget mere for det. De sender ofte børnene til udredning på børnepsykiatrisk afdeling, hvor man så korrekt nok giver en diagnose. Her behandler man imidlertid sjældent børnene, siger Karen Vibe Mortensen og fortsætter:

- De bliver så sendt i specialklasser. Man tilbyder sjældent andet end pædagogisk behandling til børnene, når de har ADHD. Man giver medicin i stedet for, fordi opfattelsen er, at de ikke kan hjælpes med psykologisk behandling. At det er barnet, der er noget galt med. Dermed er forældrenes rolle udspillet. De tænker jo også, at de ikke har del i, at barnet får symptomerne.

Anmeld

29. oktober 2009

qp

qp skriver:

- Børnene får med diagnosen et stempel, og så åbnes der nogle døre til specialundervisning og andet. Men det er symptombehandling. Alt for ofte undersøger man ikke barnets forhold i hjemmet. Det er dér, man skal tage fat. For det er ofte dér, årsagen til symptomerne ligger, forklarer Karen Vibeke Mortensen.

ADHD-symptomerne ligner de symptomer, børn får, når de er udsat for omsorgssvigt af den ene eller anden art, forklarer hun.

Karen Vibeke Morgensen understreger, at der langt fra er tale om socialt belastede familier i alle tilfælde.

- Tværtimod. Det er ikke grove sociale svigt. Men der kan have være problemer med følelsesmæssig tilknytning til barnet i det første leveår. Det kan være en mangel hos forældrene. Forældrene selv kan have manglet omsorg, og så kan de have svært ved at forstå børns behov eller de kan blive alt for omklamrende. Disse forældre kan hjælpes rigtig meget.

Det er Tine Heede, ledende psykolog på Behandlingshjemmet Nebs Møllegård på Sjælland enig i.

- Når man alene fokuserer på den urolige adfærd, er det et problem. Urolig adfærd kan være et udslag af tidlig mangel på omsorg. Der er en klar underopmærksomhed på de miljømæssige forhold, siger Tine Heede.

Både Karen Vibeke Mortensen og Tine Heede er enige om, at der i kommunerne kan gøres langt mere for at hjælpe børn og unge med ADHD.

- En stor del af børnene får diagnosen, uden at kommunen undersøger forholdet i hjemmet. Og dermed svigtes børnene, påpeger Karen Vibeke Mortensen.

Familiebehandling

- Min erfaring er, at de fleste forældre gerne vil have gode råd - når de gives med respekt, understreger Tine Heede.

Karen Vibeke Mortensen peger på, at kommunerne bør undersøge ADHD-børns forhold i hjemmene.

- I øjeblikket fravælger kommunerne en dybere psykologigsk hjælp. Men der mangler behandlingssteder. Der mangler et beredskab af psykologer - ambulante psykologiske klinikker, siger hun.

- Det er ofte et for overfladisk arbejde, der foregår i øjeblikket. Kommunerne skal interessere sig meget mere for det. De sender ofte børnene til udredning på børnepsykiatrisk afdeling, hvor man så korrekt nok giver en diagnose. Her behandler man imidlertid sjældent børnene, siger Karen Vibe Mortensen og fortsætter:

- De bliver så sendt i specialklasser. Man tilbyder sjældent andet end pædagogisk behandling til børnene, når de har ADHD. Man giver medicin i stedet for, fordi opfattelsen er, at de ikke kan hjælpes med psykologisk behandling. At det er barnet, der er noget galt med. Dermed er forældrenes rolle udspillet. De tænker jo også, at de ikke har del i, at barnet får symptomerne.

Det MÅ jo næsten være det min lærer har ment..... !!

Anmeld

29. oktober 2009

N&J

qp skriver:

Det MÅ jo næsten være det min lærer har ment..... !!

Det lyder jo næsten sådan..

Anmeld

29. oktober 2009

qp

Mor.sander skriver:

ADHD er en neuropsykiatrisk lidelse som man er født med og i op til 80% af tilfældene er det arveligt, hvilket er tilfældet i min famile...

Min yngste bror har det, min anden bror er uder udredning for det, jeg skal selv starte i udredning i feb. 2010 og min søn er lige blevet udredt med samme resultat.

Nyere undersøgelser viser også at hvis den ene af forældrene har ADHD er der 40% chance for at et kommene barn også har ADHD.

ADHD har intet med svigt i de første måneder af et barns liv at gøre, men symptomerne ligner meget hinanden. Og det var det man mente var grundet til at ADHD før i tiden, før man viste hvad man ved i dag, altså at det er en neuropsykiatrisk lidelse.
I kender formentlig dokumentaren "Er du mor lille dreng " (historien om Jørn), han blev masivt sviget både af forældrene men også af systemet, hvilket har gjort at han ikke har udviklet sig rigtigt og udviser de samme tegn som ved ADHD men her skyldes det omsogssvigt.

Mange i det offenlige system har desværre meget lidt eller ingen viden omkring ADHD og derfor forkommer det desværre alt alt for tit, at ADHD tegn bliver set på som omsogsvigt fra forældrnes side.. Hvilket er meget meget trist.

Men heldigvis lære verden mere og mere omkring ADHD for hver dag der går! Men jeg syntes da helt klart at du skulle opfodre dig lære til at gå ind og læse om hvad der er på ADHD foreningens hjemmeside.. Så hun ikke lukker sådan engang bræk ud en anden gang!

Måske du skulle læse den artikel ....

Anmeld

29. oktober 2009

dorthemus

qp skriver:

Familiebehandling

Jamen nu giver det jo større mening  

Må give hende ret og jeg er også enig i, at det ikke giver mening KUN at symptombehandle. Det skal være en familieindsats hvis det skal batte og min erfaring er også, at familierne jo ønsker hjælpen sålænge de bliver mødt med respekt og forståelse.

Men ADHD-diagnosen er vanskelig og man skal som professionel fare med lempe og passe på, at man ikke prøver (med magt) at få barnet til at passe til diagnosen fremfor at diagnosen passer til barnet!

Anmeld

30. oktober 2009

Mor.sander

qp skriver:

Måske du skulle læse den artikel ....

Har læst den og som de ander giver det helt anden mening nu hvad din lære snakke om

Anmeld

30. oktober 2009

Mor.sander

Jeg kan kun give Karen Vibeke Mortensen, professor i klinisk børnepsykologi, ret i at man bør fokucsere på familiene og måske grave lidt dyber når diagnosen er stillet.

Min søn har jo lige fået stillet diagnosen, men snakket kom først hen på en udredning, da efter i ca. 1½ år havde haft støtte på i børnehaven med en fantastisk udvikling til følge... Hans støtte pædagog, lagde dog mærke til nogle af hans problematiker som hun hverken kunne hugge eller stikke i, påtrods af at hun prøvede forskellige metoder.. PPR var også inde over og efter at have gennemgået 2 psykolog teste med 1 års mellemrum, samt at flere tilfælde af ADHD i den nærmeste familie.. Blev der anbefalet en udredning... Men det er desværre ikke mange der har været så heldige at have fået så god hjælp som fik har fået gennem årene.

Anmeld

30. oktober 2009

Betina88

ladydan1 skriver:

Sikken en gang bræk! ADHD er en hjernedefekt!

ADHD er en hjerneskade og er uhelbredelig. Mange tror, at barnet er dårligt opdraget eller uartigt. Skældud og nådesløse drillerier i skolen er hverdagen for næsten alle ADHD børn, der reagerer med hyperaktivitet, aggression og vold mod de andre børn. Hvad meget få lærere og pædagoger ved, er at der findes løsninger på de ustandselige konflikter og den asociale adfærd.

Mon ikke din lærer blander det sammen med "Tidlig Skadede"
Lidelsen ligner til forveksling ADHD , men er en langt sværere psykisk sygdom. Tidlig skade er en påført, psykisk lidelse, der rammer 4% af alle i Danmark. I hver eneste klasse er der 1-2 tidligt skadede børn. Deres sygdom er normalt ikke arvelig, men skyldes omsorgssvigt i den helt tidlige barndom med en fraværende, voldelig far og en mor, der ikke magter barnet. Moren ignorerer babyens gråd og glemmer at give den mad, hun låser barnet inde på værelset og går i biografen eller på druk. Efter 3 års omsorgssvigt er barnet skadet for livstid.

Med hst. forskningsresultater viser de (hørt på ADHD konferencen) at 80 % er arveligt og 20 % er påført endten under fosterstadiet(alkoholmisbrug, stoffer osv) eller pga hård fødsel (fx. iltmangel)

:-) Sisse

Jeg er fuldstændig enig ..

Anmeld

30. oktober 2009

anna-jonas

qp skriver:

Min lærer sagde meget kort i dag noget om, at man havde fundet frem til, at ADHD opstår hos børn der ikke har fået den voksne kontakt de skal have i løbet af de første leveår.

ADHD er altså ikke noget man fødes med men som udvikles i løbet af de første leveår.

Hun hævdede, at hvis barnets hjernestammer og nerveceller ikke bliver stimuleret og udviklet via den voksne kontakt i form af omsorg og anerkendelse så skete der en kognitiv forvrængning i hjernen der kunne udvikle ADHD.

Som sagt var det meget kort og jeg har derfor slet ikke fået spurgt ind til det - men er dette forskningsresultater i ander kender noget til????

Det var da ellers lige en SUPER besked at få.............hva'?? Hvis ikke din lære har evidensbaseret grundlag for at sige som han/hun gør, så synes jeg godt nok at det er utilladeligt at sige det til en mor, der har problematikken så tæt inde på livet.

Der er lavet et engelsk studie i, at fostre der er blevet scannet under graviditeten, har højere risioko for at udvikle ADHD.................især drenge.

Lad være med at gi' dig selv skylden, for at din søn lider af ADHD..................lov mig det.

Knus Mette

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.