ADHD pga manglende voksenkontakt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.315 visninger
58 svar
0 synes godt om
29. oktober 2009

qp

Min lærer sagde meget kort i dag noget om, at man havde fundet frem til, at ADHD opstår hos børn der ikke har fået den voksne kontakt de skal have i løbet af de første leveår.

ADHD er altså ikke noget man fødes med men som udvikles i løbet af de første leveår.

Hun hævdede, at hvis barnets hjernestammer og nerveceller ikke bliver stimuleret og udviklet via den voksne kontakt i form af omsorg og anerkendelse så skete der en kognitiv forvrængning i hjernen der kunne udvikle ADHD.

Som sagt var det meget kort og jeg har derfor slet ikke fået spurgt ind til det - men er dette forskningsresultater i ander kender noget til????

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2009

memuffin

hold kæft en gang lort at lukke ud (undskyld mit sprog ) min store dreng har lige fået konstateret adhd og han har altid fået masser af anerkendelse og ros osv..... har selfølgelig studeret meget om emnet siden min søn har fået sin dianose og selvom jeg er stødt på den teori før har jeg ingen som helst grund til at tro den er rigtig...

Anmeld

29. oktober 2009

Ni-ko-li-ne

qp skriver:

Min lærer sagde meget kort i dag noget om, at man havde fundet frem til, at ADHD opstår hos børn der ikke har fået den voksne kontakt de skal have i løbet af de første leveår.

ADHD er altså ikke noget man fødes med men som udvikles i løbet af de første leveår.

Hun hævdede, at hvis barnets hjernestammer og nerveceller ikke bliver stimuleret og udviklet via den voksne kontakt i form af omsorg og anerkendelse så skete der en kognitiv forvrængning i hjernen der kunne udvikle ADHD.

Som sagt var det meget kort og jeg har derfor slet ikke fået spurgt ind til det - men er dette forskningsresultater i ander kender noget til????

det lyder meget logisk.... men kan der ikke være nogen som er mere disponerede end andre, rent fysisk?

Anmeld

29. oktober 2009

Ni-ko-li-ne

memuffin skriver:

hold kæft en gang lort at lukke ud (undskyld mit sprog ) min store dreng har lige fået konstateret adhd og han har altid fået masser af anerkendelse og ros osv..... har selfølgelig studeret meget om emnet siden min søn har fået sin dianose og selvom jeg er stødt på den teori før har jeg ingen som helst grund til at tro den er rigtig...

måske i nogen tilfælde, men jeg tror heller ikke i alle.....

Anmeld

29. oktober 2009

memuffin

ka-ri-na skriver:

måske i nogen tilfælde, men jeg tror heller ikke i alle.....

heller ikke jeg.. men du hører den desværre nogen gange... som forældrer peger du altid først på dig selv... og så få sådan en gang l... i hovedet bagefter hjælper i hvertilfælle ikke noget... i mine øjne er den teori lige så langt ude som teorien om at ens barn blir autist fordi det føler sig afvist af moderen og at man bliver dement af at spise for meget rødt kød( sidst nevnte er sagt af en vikar på mit arbejde.. må tilstå at jeg flækkede af grin)

Anmeld

29. oktober 2009

Nemesis

Sikken en gang bræk! ADHD er en hjernedefekt!

ADHD er en hjerneskade og er uhelbredelig. Mange tror, at barnet er dårligt opdraget eller uartigt. Skældud og nådesløse drillerier i skolen er hverdagen for næsten alle ADHD børn, der reagerer med hyperaktivitet, aggression og vold mod de andre børn. Hvad meget få lærere og pædagoger ved, er at der findes løsninger på de ustandselige konflikter og den asociale adfærd.

Mon ikke din lærer blander det sammen med "Tidlig Skadede"
Lidelsen ligner til forveksling ADHD , men er en langt sværere psykisk sygdom. Tidlig skade er en påført, psykisk lidelse, der rammer 4% af alle i Danmark. I hver eneste klasse er der 1-2 tidligt skadede børn. Deres sygdom er normalt ikke arvelig, men skyldes omsorgssvigt i den helt tidlige barndom med en fraværende, voldelig far og en mor, der ikke magter barnet. Moren ignorerer babyens gråd og glemmer at give den mad, hun låser barnet inde på værelset og går i biografen eller på druk. Efter 3 års omsorgssvigt er barnet skadet for livstid.

Med hst. forskningsresultater viser de (hørt på ADHD konferencen) at 80 % er arveligt og 20 % er påført endten under fosterstadiet(alkoholmisbrug, stoffer osv) eller pga hård fødsel (fx. iltmangel)

:-) Sisse

Anmeld

29. oktober 2009

frk andreasen

jeg kender en som har adhd. hans mor,lillesøster, lillebror har det også. så det ikke noget man bare får hvis man ikke får nok kontakt. det er arveligt. hvis man selv har det, så er der stor sansynlighed for at ens børn arver det...

kram tanja 19+4

Anmeld

29. oktober 2009

Miamaja

memuffin skriver:

ja, det taenkte  jeg ogsaa. at skyde skylden paa alle foraeldre hvis born har denne diagnose, er smagslost og sikke en laerer der giver denne viden videre til studerende...

Anmeld

29. oktober 2009

NaFe

Det da noget værre fis..det tror jeg simpelhen ik på.. kender mange med det og det har bare ikke en skid a gøre med forældrene.

Anmeld

29. oktober 2009

Lone Jakobsen

ladydan1 skriver:

Sikken en gang bræk! ADHD er en hjernedefekt!

ADHD er en hjerneskade og er uhelbredelig. Mange tror, at barnet er dårligt opdraget eller uartigt. Skældud og nådesløse drillerier i skolen er hverdagen for næsten alle ADHD børn, der reagerer med hyperaktivitet, aggression og vold mod de andre børn. Hvad meget få lærere og pædagoger ved, er at der findes løsninger på de ustandselige konflikter og den asociale adfærd.

Mon ikke din lærer blander det sammen med "Tidlig Skadede"
Lidelsen ligner til forveksling ADHD , men er en langt sværere psykisk sygdom. Tidlig skade er en påført, psykisk lidelse, der rammer 4% af alle i Danmark. I hver eneste klasse er der 1-2 tidligt skadede børn. Deres sygdom er normalt ikke arvelig, men skyldes omsorgssvigt i den helt tidlige barndom med en fraværende, voldelig far og en mor, der ikke magter barnet. Moren ignorerer babyens gråd og glemmer at give den mad, hun låser barnet inde på værelset og går i biografen eller på druk. Efter 3 års omsorgssvigt er barnet skadet for livstid.

Med hst. forskningsresultater viser de (hørt på ADHD konferencen) at 80 % er arveligt og 20 % er påført endten under fosterstadiet(alkoholmisbrug, stoffer osv) eller pga hård fødsel (fx. iltmangel)

:-) Sisse

bliver nød til at citere din tekst.

især den sidste del som bare passer så godt på min bonus søn. hans mor har nemlig adhd, og så blev han født ved akut kejsersnit fordi hans hjertelyd pludselig styrtdykkede så han kom til at mangle ilt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.