Kan ikke slippe det.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. marts 2022

My1234

ettol3 skriver:

Accepter at du ikke skal have flere og vær taknemmelig over dem du har. Og så overvej at få dig en hobby så du har noget andet at gå op i

Hold da op en kommentar  

Jeg forestiller mig, at det ikke er dig, man går til for at få medfølelse. Men måske hvis man lige skal have hjælp til at smækkes videre i livet. Det kan selvfølgelig også noget. Det virker nok bare bedre face-to-face, hvor man også lige kan få et velment klap på skulderen  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2022

Anonym trådstarter

My1234 skriver:

Hold da op en kommentar  

Jeg forestiller mig, at det ikke er dig, man går til for at få medfølelse. Men måske hvis man lige skal have hjælp til at smækkes videre i livet. Det kan selvfølgelig også noget. Det virker nok bare bedre face-to-face, hvor man også lige kan få et velment klap på skulderen  

Ja, jeg synes også det er temmelig ufølsom kommentar. 

Men jeg kan da trøste vedkommende med at jeg har flere hoppyer, det hjælper dog ikke på de svære tanker 

Anmeld Citér

21. marts 2022

Anonym

Kan du ikke få en sprial, nu når du VED du ikke skal have flere børn. Så behøver du ikke blive "skuffet" hver måned..

Anmeld Citér

21. marts 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Kan du ikke få en sprial, nu når du VED du ikke skal have flere børn. Så behøver du ikke blive "skuffet" hver måned..

Jeg kan ikke blive gravid. 

Anmeld Citér

21. marts 2022

Anonym

Ja, jeg synes også det er temmelig ufølsom kommentar. 

Men jeg kan da trøste vedkommende med at jeg har flere hoppyer, det hjælper dog ikke på de svære tanker 

Jeg synes at kommentaren er konstruktiv. Hvis du vil stryges med hårene er det den forkerte debatside du er på... 

Søg noget professionel hjælp. Held og lykke

Anmeld Citér

22. marts 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg synes at kommentaren er konstruktiv. Hvis du vil stryges med hårene er det den forkerte debatside du er på... 

Det er den ikke.

Stryges med hårene hvor er du dog et uempatisk menneske. 

Jeg har heldigvis været på siden i flere år og ved at dine ufølsome kommentarer ikke kendetegner siden. 

Jeg har flere hoppyer tak. Hjælper ikke en pind.

Anmeld Citér

22. marts 2022

lineog4

Kære du

Der er ingen gode råd. Hobbyer, acceptere og meget mere hjælper præcis ingen ting, for det handler om tanker og følelser. 

Jo det kan være fornuftigt at tale med psykolog som formodentlig også vil snakke med dig om at rumme den sorg du har. Du kan måske også tage kontakt til forældre og sorg og tale med ligesindede - gav mig langt mere end en psykolog. Netop det at kunne spejle sig og vide man er altså ikke helt tosset.

Så nu vil jeg give dig lidt af min historie, så kan det være du kan spejle dig i den. 

Modsat dig har jeg hverken svært ved at blive gravid eller gennemføre graviditet, men lige som dig har jeg mistet mit andet barn. Min datter Lia blev født 4 dage over termin tilsyneladende helt igennem perfekt, men hun gemte på en hemmelighed. Et lille hjerte som ikke var udviklet som det skulle og hun døde derfor pludseligt 4 dage gammel. 

I begyndelsen var ideen om endnu et barn slet ikke realistisk, men der gik kun kort tid, så var jagten på en graviditet sat ind. Jeg blev hurtig gravid, en graviditet midt i en sorg så stor, så jeg egentlig ikke kunne forholde mig til at være gravid og elske det lille væsen. Det viste sig, at min mave gemte på en lille dreng og det kunne jeg bruge som undskyldning for ikke at knytte mig fordi det var forbundet med en potentiel sorg som jeg ikke kunne rumme igen. 

Han blev født, og jeg tog afstand. 7 uger gik der før jeg elskede og før jeg ikke mente, at jeg ville bytte ham med min døde datter, hvis jeg fik muligheden.

Men han var ikke nok. Jeg hadede mig selv for den følelse, hadede mig selv for ikke bare at kunne nyde mine to børn. Hele min verden drejede sig om babyer, store maver, familier med to piger. Gik jeg en tur, så så jeg barnevogne alle vegne. 

Jeg vidste, at vi ikke skulle have flere børn. Jeg spiste p-piller og var som du ikke skuffet, men alligevel fik jeg et lille stik hver måned (det skal siges min store datter er lavet på p-piller). Jeg foreslog manden at blive steriliseret, da det var ham der ikke ville have flere børn og så jeg måske kunne slippe tanken - men det ville han ikke. 

Jeg endte med at blive gravid, fik endnu en søn og kunne mærke jeg var ved at finde en ro, men jeg så stadig barnevogne, babymaver osv alle vegne. 

En jul var vi i Tivoli og noget skete, jeg opdagede at jeg kiggede på mænd. Det var helt fantastisk, jeg opdagede ikke kvindernes maver eller barnevognen i deres hænder, men jeg lod mærke til alle de flotte mænd (jeg fik en ny hobby ha ha ha ). 

Hvad der hjalp aner jeg ikke andet end tiden og min accept af min sorg, accept af min misundelse, og at tale om det og netop ikke møde: få dig en hobby, men møde øre der lyttede, for jeg vidste jo godt at jeg ikke skulle have flere børn, jeg vidste jo godt det var dumt, jeg vidste jo godt jeg burde fokusere på noget andet- men jeg kunne jo for fanden ikke.

Det tog 7 år, 7 år hvor alt min opmærksomhed var centreret om babyer, børn, gravide. Jeg kan stadig få et stik i hjertet, brysterne kan føles som når mælken løber til, og jeg kan stadig stryge hånden over maven og tænke: bare en gang til. Det er 15 år siden min datter døde, og med hendes død ændrede jeg mig. Jeg smed karriere på hold  for at være MOR, jeg havde kun fokus på den del af livet. Nu er jeg ved at finde Line igen, og nej hvor er det skønt. Jeg er stadig vild med babyer, men er helt sikker på den næste i familien ikke skal komme fra min mave. 

Så kæmpe kram til dig, mit råd må være find nogle ligesindede, nogle hvor det er okay at drømme om den baby der aldrig skal komme, om den lykkelige graviditet, hvor man skriver sin terminsdag i kalenderen og så ved (tror man) at der er livet lyserødt. Det har du aldrig fået hele vejen  og du vil aldrig få det hele vejen. Den skønne naivitet, den skønne tro på livet og lykken. Den hvirnman tror at sorg kan forsvinde med en hobby og et andet perspektiv 

Anmeld Citér

22. marts 2022

lineog4

Jeg er sikker på at kommentaren er ment vel, men ærligt den er ikke konstruktiv- den er derimod utrolig naiv.

Den sorgproces der er forbundet med at miste et barn og den sorgproces, der er forbundet med at anerkende, at ens barns liv ikke bare følger den "normale" vej som man ellers blev lovet i et af sine utallige børnene blade. Den sorg og den sorgproces forsvinder ikke bare fordi man begynder at spille bowling. Den kan måske mens keglerne vælter sættes til side, men den kommer igen med samme styrke når man har taget sine sko på og sagt på gensyn.

Det er de færreste, jeg har mødt, som har mistet et barn (som ts jo har) som ikke har haft utrolig meget fokus (måske for meget) på babyer og graviditet. 

Så formodentlig en velment kommentar, men en smule mangle på mentalisering og en nysgerrighed over for en sorg man forhåbentlig aldrig selv har eller skal opleve. 

Anmeld Citér

22. marts 2022

Anonym

Anonym skriver:

Jeg kan ikke blive gravid. 

Ej undskyld, den del havde jeg ikke helt fandet.

Men jeg synes lineog4 skriver nogle rigtig gode, ærlige og kærlige ting som jeg håber du kan bruge  

Anmeld Citér

22. marts 2022

Anonym

Det er den ikke.

Stryges med hårene hvor er du dog et uempatisk menneske. 

Jeg har heldigvis været på siden i flere år og ved at dine ufølsome kommentarer ikke kendetegner siden. 

Jeg har flere hoppyer tak. Hjælper ikke en pind.

Jeg tror kommentaren var velment og læser den hverken som ufølsom eller uempatisk og andre nævner faktisk de samme ting. Men det kommer vel an på hvad du havde håbet på af svar...

Hvis du hverken kan eller vil have flere børn men kan ikke slippe tanken om det, tror du så ikke det måske vil hjælpe at tale med en professionel om det?... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.