Jeg står også i en følelsesmæssig lignende situation. Jeg har ikke stået med fertilitetsudfordringerne men med to hårde graviditeter, 2 traumatiske akutte kejsersnit, indlæggelser, mislykkede ammeforløb og efterfødselsdepressioner samt årlige vinterdepressioner. Vi kan ikke rumme mere end de to vi har men åh hvor jeg alligevel længes. Dog hverken efter graviditet eller fødsel men efter en baby mere. Det er helt sikkert biologisk her.
Jeg tænker tit på om det skyldes at tingene ikke forløb “som de skulle”. At man føler sig frataget noget: for mit vedkommende den der faktiske graviditet og fødsel og barsel alle taler om. For dit vedkommende måske noget af det samme. At man føler sig alene med de hårde oplevelser, den dårlige start på forældreskabet, ensomheden i de udfordringer man kæmper med. Jeg tror det er helt naturligt at føle en form for lyst til at starte forfra og “gøre det rigtigt”. For mig fylder følelsen af lysten til en mere sammen med følelsen af ikke at være tilstrækkelig og god nok - og mon ikke de følges ad de følelser? Jeg kan mærke at det der hjælper mig er at øve mig i at være i nuet og suge de ting til mig der betyder noget: tiden med mine unger. Jeg prøver at grave i følelserne for at forstå hvor de kommer fra og øver mig i at vende dem om: her mener jeg at ønsket om én mere også bunder i ønsket om at gøre det rigtige og så prøve at skille de tanker ad: hvad er det rigtige? Hvorfor synes jeg det har betydning? Hvad kan jeg gøre nu i stedet for at få samme følelse af rigtighed. Findes det “rigtige” overhovedet og er det hele bare ikke oppe i mit hoved - og ikke mindst tanker om hvilken mor og menneske jeg vil være.
Jeg håber ikke det hele er alt for rodet. Det var bare for at give lidt et indblik i hvad jeg øver mig op ift de følelser. Måske det kan inspirere dig til noget, måske ikke - men forhåbentlig give en viden om at du ikke er alene.
Gode tanker herfra
Anmeld
Citér