lineog4 skriver:
Det er 15 år siden min datter døde, og mærkedage ripper stadig op i alt, men det kan også bare være et ord, en lugt, den over glade mor med sin datter på vejen eller ja små ting som sætter alt i bevægelse igen.
Jeg kender sorgen, hullet og manglen så godt nu, så jeg bare kan nikke goddag, være nysgerrig på om det er et af de store huller eller de små, og ja så kender jeg jo vejen op af hullet - den er hård og gør ondt, men jeg ved, at jeg kan.
Jeg er nået der til, hvor jeg ikke har fokus på drømmen om barnet som ikke skal komme, nu er det mere en vemod, en det kunne have været skønt, men det er okay følelse.
Det er dog ikke en hemmelighed, at jeg stadig synes babyer er helt fantastiske og jeg stadig kan være misundelig på dem, som tænker det bare handler om at få flyttet tankerne hen på fx en hobby. Jeg kan også stadig føle misundelse på de som skal starte livet som forældre, og som heldigvis forventer det hele bare er let og fantastisk.
At miste forandrer en, og tænker også det at anerkende at ens dyrebareste ikke bare skal skøjte gennem livet også forandrer en.
Måske du ikke skulle kæmpe imod følelserne, men lære dem at kende. Grine lidt af dem, fortælle dem at jo jo jeg ved godt hvad I vil og mener, men.... sige pænt goddag og så på gensyn for nu skal jeg. Jeg har accepteret den del af mig selv, den totalt irrationelle del, den misundelige del, den sorgfulde del. Jeg har accepteret, at jeg ikke rationelt kan argumentere med mine følelser - tror det er så skide svært at forstå, hvis man ikke har stået i det følelseshav. Kan fx huske, da vi skulle til 3 måneders opfølgning edter min datters død - jeg var følelsesmæssigt så skuffet over, at de ikke til mødet sagde: vi har fundet en løsning, og nu har vi hende her til jer - tag I hjem og nyd at være en familie med to levende børn. Min fornuft vidste jo godt, at det ikke ville ske, men følelser er ikke altid fornuftige og kan ikke styres af hverken psykolog eller hobbyer. Men vi kan lære at rumme dem og tøjle dem.
Håber I får en god dag for jeres søn selvom den gør ondt. Jeg hvert år, at det er kærligheden som fylder mere end sorgen. Men samtidig er det også dybt ambivalent for det er jo netop i sorgen jeg er tættest på min datter.
Tænkte lige det kan da virkelig ikke være 15 år siden indtil det lige gik op for mig at det er 9 år siden med Isaac i år!