Så det er et arbejde at have børn ?
Den tanke har jeg aldrig forstået. Børn/familie kan da aldrig blive et arbejde, det er fritid som man selv har valgt. Du tjener ingen penge på det, tværtimod, så hvordan kan det at have børn blive et arbejde ?
Altså i min fritid læser jeg bøger, artikler, går på cafe/museer/drikker drinks på en altan. Nyder en samtale uden at skulle afbrydes konstant. I min fritid indretter jeg mig ikke efter andres behov og lyster.
I mit liv med børn er der godt nok meget arbejde. Arbejde som i rengøring hver dag, opvask, oprydning, tøjsammenfoldning, sygepleje, Indkøb, aftaler på børnenes vegne, lektielæsning, opvågninger 5-10 gange om natten, rensning af sutteflasker.
ovenstående nyder jeg ikke. Jeg nyder selskabet mine mine børn. Mine børn er ikke et arbejde - men alt det rundt omkring dem er. Og det fylder gigantisk meget af tiden.
Hvis du altid har er ansvar - og du altid er den, der står til rådighed, så har du aldrig tid, som er din helt alene. I de fleste brancher kaldes dette er rådighedstillæg fordi man anerkender, at man faktisk er yderst begrænset i sit “rådighedsrum”
Så står du til rådighed for andre hele tiden, fordi den anden forældre ikke gør - så skal det ikke underkendes eller italesættes som fritid.
nogle gange kan alenetid (ikke fritid) kombineres med en ophængning af tøjvask osv. men det er - i min verden - ikke det samme som at tage sig fritiden til at tage en øl med sine venner, et sted man helt selv kan vælge, uden at tage hensyn til sendetider, madtider og ulvetimer.
Og jo. Teknisk set tjener jeg penge på at passe mine børn og få det hele til at hænge sammen.
Det kaldes barsel.
Det er tid, som er delvist skabt af samfundet til at du skal tage dig dine børns opvækst, så vi får gode samfundsborgere og nogle mennesker, som vil tage en uddannelse/arbejde og tage sig af samfundet oå sigt.
Så min barsel er eksempelvis fra 9-16, hvor min man er væk. Der tjener jeg min barselsløn/dagpenge. Resten af tiden med børnene deler vi.
Når jeg ikke længere er på barsel, så er der stadig et arbejde i at have børn. Alt det der skal ordnes rundt om børnene. Og der dele vi igen sol og vind ret lige herhjemme. Så kan der sagtens være perioder, hvor jeg har mere fritid/arbejde eller han har.