Det lyder som en god plan at tage snakken når der er ro omkring jer. Håber I lykkes med at nå ind til hinanden.
En anden ting jeg lægger mærke til:
Jeg kan godt forstå at du skriver at du savner aflastning, men jeg synes også at formuleringen er en del af problematikken. Ordet aflastning og det at han skal hjælpe dig lyder som om at både du og han grundlæggende synes, at det er dit ansvar at være forælder. Selvfølgelig skal I aflaste hinanden, men I skal lidt dybere ind og have arbejdet med hele den grundlæggende præmis, at du 'er den'. I må væk fra at han 'hjælper dig' med at passe barn til at han løfter sin ligeværdige del af forældreansvaret - ikke som en aflastning af dig, men som et naturligt ansvar, fordi han er barnets far.
Jeg tror, at det giver mening at tale om hvordan I kan styrke relationen mellem far og barn (ikke kun via hyggeture og leg, men især som en rammesættende forældre, der tager sig tiden til at hjælpe barnet gennem hverdagen ogsom kan være i småkonflikterne nærheden med barnet). Jeg tror at den snak vil være mere konstruktiv frem for snakken om hvem der hjælper og aflaster hvem, og hvem der gør mest.
Jeg ved ikke om det giver mening, eller om du kan bruge det til noget.
Som skrevet ovenfor kender jeg godt til at være den der tager flest 'forældreopgaver' som fx putning. Det forstærker selvfølgelig selvbilledet hos både mig og faren om hvem der bedst kan løse diverse hverdagssituationer. Og det gør jo bare vanerne yderligere fasttømret, så man fortsætter med at gøre hvad man plejer fordi det på mange måder kræver mere energi at ændre på en rutine og en ubevidst tilgang til egen og farens forældrerolle.
Men af den grund får man jo også et barn der oftest søger sin mor, og sikkert også et barn, der er så tryg ved sin mor at det også er her at alle grænserne skal prøves af (især ved puttetid!). Og så bliver du mere og mere træt og frustreret og føler dig mere og mere fastlåst. Her skal du dig også huske, at du sikkert får de mest frustrerende stunder, men helt sikkert også de fineste og kærligste sammen med barnet (dem går faren jo så glip af, når det altid er dig, der er på). Derfor vil det at få faren mere i spil også være en gave til ham, hvor han får chancen for både de nedern tandbørstedramaer, men så sandelig også den smukke, varme og kærlige nærhed til barnet, der lige nu sikkert opleves mest af dig)
Så når I får far mere på banen vil I forhåbentlig opleve at få fordelt sol og vind mere lige ift både de gode og de frustrerende stunder med barnet.
Så ud over jeres snakke i ferien, så tror jeg også at du må igang med at arbejde med hvordan du tænker om jeres roller i familien.
Jo mere du undgår at tænke at dit barns far 'skal aflaste dig' og til gengæld tænker at han bare skal være far for sit barn, desto lettere tror jeg også at det bliver for dig at stille forventningen til ham.
Jeg øver mig selv dagligt i at modarbejde den dynamik og guide vores barn til at bruge sin far aktivt til al slags forældreansvar - konfliktløser, hjælpende hånd, trygheddskaber, finde på lege, opdrager, højtlæser osv. Det er svært - især med en yderst viljefast 3-årig. Men jeg oplever at det bryder vanernes fastlåsthed.
Held og lykke med at finde en vej som ligeværdige forældre!