2018mor skriver:
Hej med jer.
langt indlæg forude, så håber I vil læse med og give jeres mening til kende.
Jeg har - efter endnu en diskussion med min kæreste - brug for at høre, om det er mig der er uretfærdig og forlanger for meget (hvilket jeg så absolut er efter hans mening).
Vi har en søn på knap 3 år, jeg er gravid med lillesøster med termin i oktober. Jeg har netop færdiggjort min uddannelse, og går pt hjemme da vi har ferie (min kæreste dog først fra næste uge) og jeg søger job.
Min kæreste arbejder, han møder tidligt (kl. 5 efter eget valg, hans normale mødetid er kl. 6 om sommeren og kl. 7 om vinteren). Han har fri klokken 16 - og er hjemme 16.30. Minimum 2 gange i ugen er han først hjemme mellem kl. 17-19, fordi de sidder og får en øl og en sludder efter arbejde. Jeg synes det er hårdt at stå selv med vores søn + aftensmad og alt det andet praktiske. Særligt mens jeg stadig studerede, selvom jeg i min kærestes øjne jo bare gik hjemme (hjemmestudie pga. corona det sidste år).
MEN - det der går mig mest på er putningen af vores søn. Jeg står for nærmest alt herhjemme; indkøb, madlavning, oprydning, tøjvask, det kan tælles på to hænder hvor ofte min kæreste tager vores søn i bad, og putning, ja, det er også mig 19/20 gange.
Vores søn har altid haft utroligt svært ved at falde i søvn, og da han stadig sov middagslur sov han først mellem kl. 22-23 hver aften. Jeg var dødtræt på det tidspunkt, men syntes som sådan det var fair nok at det var mig der puttede, for jeg kunne trods alt sove det længere næste morgen, da min undervisning først startede kl 9.
Nu sover vores søn ikke lur længere og falder derfor i søvn mellem kl 19-20 om aftenen.
Jeg har derfor efterspurgt at min kæreste kommer mere på banen og får to faste aftener i ugen, hvor det er ham der putter. Jeg er simpelthen bare ved at blive kvalt af, at det ALTID er mig der skal børste tænder, give nattøj på, ren ble og læse/synge/putte.
Første gang jeg nævnte det for min kæreste kom der ingen respons. Jeg lod det ligge og tænkte at han jo så forhåbentlig ville tænke over det og selv bringe det på bane. Her to uger efter nævner jeg så igen for ham, at jeg har brug for to faste aftener hver uge, hvor jeg allerede i løbet af dagen ved, at det ikke er mig der skal putte. Da han ikke reagerer vælger jeg at sige, at hvis han ikke selv vil vælge to dage, så vælger jeg dem for ham. Og så brød helvede løs, “for nååå nej, jeg gør jo aldrig noget, jeg putter aldrig osv osv” kom det fra min kæreste. Og jeg måtte så pænt fortælle ham at det gjorde han jo praktisk taget ikke, når jeg putter 19/20 gange. Han mener så, at indtil jeg får et arbejde (som kan risikere først at være efter barsel med nummer to er slut), så er det i hvertfald ikke ham der skal putte.
Er jeg helt forkert på den her eller hvad? Burde jeg ikke have “lov” til to dage i ugen, hvor jeg kan slippe tøjlerne og puste ud - også selvom jeg pt. er på dagpenge og leder efter arbejde?
Jeg håber ikke opslaget blev for rodet, jeg har så længe tænkt på at få det skrevet, men selv det har jeg ikke haft energi til.