Moralsk dilemma julehjælp.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. december 2020

Anonym

Fortvivlet skriver:

Nu ved du jo faktisk slet ikke noget om hvad jeg har oplevet i livet og hvilken modgang jeg har haft, så det kan du ikke udtale dig om, forskellen er at jeg kommer videre og kæmper, mens mange ligger sig fladt ned og lader systemet gribe sig

Og hvor er det dejligt vi har et system der kan gribe folk når de falder! Og det er ikke alle der bare kan rejse sig igen

umiddelbart lyder du som en hvis modgang består i at guldskeen i røven er kommet lidt for lang op, for aldrig har jeg hørt et menneske med så meget mangle på empati. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2020

lineog4

Nu ved du jo faktisk slet ikke noget om hvad jeg har oplevet i livet og hvilken modgang jeg har haft, så det kan du ikke udtale dig om, forskellen er at jeg kommer videre og kæmper, mens mange ligger sig fladt ned og lader systemet gribe sig

Fordi du kan er det jo ikke ensbetydende med, at andre kan. Vi skal jo netop ikke behandle hinanden ens, men lige. 

Jeg har som dig mødt modstand i livet, jeg har været omkring helvedes forgård, da min datter døde. Jeg voksede op med en far, der var lidt for glad for de våde sager, jeg var barn i en tid og med en familie, hvor pengene absolut ikke hang på træerne, hvor der blev ringet på døren om natten og politiet tog min far pga ubetalte regninger, jeg mistede min far og min højtelskede papfar da jeg 23 osv osv osv.

Og jeg står lige som dig på mine ben, kan 7-9-13 forsørge mig selv, men jeg er da sindsyg glad for, at det var mig, der havde styrken, og sindsyg glad for at havde jeg ikke haft, så var der nogle og noget til at gribe mig. 

Dine argumenter minder mig så meget om en gang jeg var i Tivoli, der var lange køer  og et barn med handicap armbånd kom foran. En kvinde reagerede med at tale højt til det barn og hans mor som kom foran i køen, hun anførte hvor dybt uretfærdigt det var, for hendes barn blev jo også utålmodig og og og. Til sidst vendte moren sig til det handicappede barn sig om og sagde: jeg vil til hver en tid bytte min ret til at komme foran med din plads i køen, hvis det betød mit barn ikke havde et handicap, og jeg ikke hver dag skulle bekymre mig for mit barns fremtid.

På samme måde tænker jeg rigtig mange på overførselsindkomst vil bytte deres overførselsindkomst med din styrke til at rejse dig op og klare dig selv. Jeg har en gang modtaget sygedagpenge og tro mig jeg havde givet dem alle sammen plus det dobbelte for at jeg i stedet havde knoklet på et nyt arbejde og skulle hente min datter i vuggestue.

Anmeld Citér

8. december 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Fortvivlet skriver:

Men de udtalelser, har du ikke oplevet hvad mange har, hvor man ikke bare kan trække sig op igen. Hvor man nærmest sulter, bruger en formue på forskellige ting 

Anmeld Citér

8. december 2020

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Fortvivlet skriver:

Fordi jeg som alle andre, kan læse satser og se hvilke ydelser folk kan få.

Hvis man ikke har nok penge handler det om forbrug.

Det er jo også sjovt som man kan se i de programmer med kh modtager, Luksusfælden osv næsten alle sammen ryger , der var de første penge som de ødsler væk, bare som et eksempel.

Lavere indtægt , betyder at man er nødt til mindske udgifterne, det er der desværre ikke alle mennesker der forstår og stadig vil det ene og det andet og samtidig har ondt af sig selv

uhh jeg er nødt til at reagere her...

herhjemme sidder vi med en kontanthjælp på 10.000 kr udbetalt, vi har en husleje på 9.500 kr som det billigste i vores by i forhold til kvm.. vi bor i en lille 3 værelses med 3 børn.. vi har delt vores stue for overhovedet at have et sted vi og den mindste kan sove...

hvordan skal jeg mindske vores udgift ???

vi har ikke penge til at kunne spare sammen til et nyt indskud eller resten af den udgift der vil komme i forbindelse med en evt flytning og som sagt vi kan bor det billigste sted...

vi bor så den ældste er tæt ved sin skole, så er der til gengæld en 30 minutters cykeltur til vuggestuen men det vil vi hellere da vuggestue er så kort tid...

vi handler i Rema, vores børn får tøj i gaver fra genbrugsbutikkerne eller ved jælp af udsalg.. de får kun nyt tøj når der er 2 stykker tilbage uden huller af f.eks. t-shirt eller bukser.. der bliver lagt i vacuumposer uden sengen alt hvad der ikke er hullet til at de arver fra hinanden..

luksusfælden tager også kun dem hvor der jo netop er et forbrug de kan spare væk...

her ryger vi ikke, der er ingen restuarantbesøg, der er ingen mad udefra, der er ingen biograf(eller jo sønnen var med i bioklub via skolen til 1/5 del af prisen og det var en gang om månenden), der er ingen fritidsaktiviteter der koster penge..

så du må da meget gerne fortælle mig hvorfra jeg skal kunne spare op?

vores månedlige udgifter er på ca. 16.000 kr.. og jeg får det samme udbetalt som min mand.. dvs udbetalt tilsammen 20.000 kr..

Anmeld Citér

8. december 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Fortvivlet skriver:

Men du udtaler dig jo netop om rigtig mange andre, hvor du ikke kender deres situation?! 

Altså hvis andre ikke må udtale sig om dit liv og din situation, så er det heller ikke fair, at du udtaler dig om andres 

Anmeld Citér

8. december 2020

Anonym

Fortvivlet skriver:

Men det er jo så der, du er nødt til at se på hvad dit forbrug er.

Kan internet gøres billigere , måske streaming tjenester der skal afmeldes osv osv.

Min barsel stoppede lige i Corona og jeg fik job direkte bagefter barsel uden problemer, så det kan altså sagtens lade sig gøre hvis man ønsker det 

Hvor lyder du godt nok som et meget usympatisk menneske nej alle kan ikke få et job hvis man ønsker det . Har læst flere af dine beskeder og de er da uden ret meget forståelse for andre mennesker 

Anmeld Citér

8. december 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Tak for alle jeres svar dog untaget den anonyme med de lidt grovere svar. 

Jeg har valgt at kontakte dem i morgen sige ja tak til at deltage i netværk møde. Men nej tak til julehjælpen og håbe den så faktisk går til en der virkelig ikke har råd til julen uden  har ikke samvittighed til at tage hjælpen fra en der måske har mere brug for den ind mig 

Respekt

Anmeld Citér

8. december 2020

Tommelise

Fortvivlet skriver:

Men jeg er jo ikke heldig, folk der er på kh og får penge for ikke at lave noget er heldige at de bor i et velfærdssamfund.

jeg arbejder og tjener mine penge, har sikret mig med a-kasse , pension osv. Der er ikke held, det er fornuft, hårdt arbejde og priotering og det er det jeg vil frem til.

Så hvis nogen er heldige er det dem på overførselsindkomst

Det undrer mig virkelig meget, at du kan tro, at medlemskab af en A-kasse fuldstændigt kan sikre dig mod at havne på overførselsindkomst.

Du kan lige som alle andre blive ramt af trafikulykker, kræft, blodpropper eller andre former for alvorlig sygdom, der kan efterlade dig med nedsat arbejdsevne.

Fornuft, hårdt arbejde og prioritering er ikke altid nok.

A-kassen sikrer dig, hvis du mister dit job og bliver "almindelig" arbejdsløs i en periode.

Men den sikrer dig ikke altid ved sygdom eller ulykke. Sygedagpengeperioden er på 22 uger, og den kan forlænges under visse omstændigheder. Men derfra kan du havne på f.eks. et jobafklaringsforløb eller et ressourceforløb.

Det kan også ske for dig. 

Jeg tror, de fleste af os er trætte af dem, der udnytter systemet og slet ikke er motiveret for at arbejde. Der er brådne kar alle vegne, men der er jo ingen grund til at skære alle over én kam.

Jeg er selv fleksjobber i dag. Og det uagtet, at jeg var medlem af en A-kasse. 

For mig var det et kæmpe nederlag at skulle i fleksjob, og det var en sorgproces at miste en del af min arbejdsevne. Jeg er dybt taknemlig for at bo i et land, hvor fleksjobordningen findes, men jeg ved da også, at jeg var ret priviligeret, da jeg havde min fulde arbejdsevne. 

Jeg kæmpede mig ud på min arbejdsplads hver dag på trods af slem sygdom, men det slog altså ikke til. 

Det er da altid fornuftigt at spare op til pension (det har jeg også selv gjort og jeg blev heldigvis først alvorligt syg, da jeg var omkring de 40 år), men hvis man f.eks. falder ud af systemet og havner på kh, kan man jo blive tvunget til at hæve den i utide.

Og der er unge mennesker, der mister en del af deres arbejdsevne tidligt i livet, er født med et handicap, en lav iq eller andre problemer. For dem kan det være svært at spare op til pension.

Anmeld Citér

8. december 2020

Tommelise

Fortvivlet skriver:

De fleste danskere har slidgigt (jeg har også, min kæreste har faktisk også). Så tænker det handler igen om moral og smertetollerance, jeg går da også nogle gange på job og har det røv dårligt og er på smertestillende og jeg er også ødelagt nogle gange når jeg kommer hjem,

Kommunen vurdere på en række punkter om du er beretter til førtidspension, og det er din veninde så åbenbart ikke, så tænker at hun igen er en af dem der har ondt af sig selv og kræver et los et vis sted. Og ja den kommentar passer dig nok ikke ,men der er nok en grund til at hun ikke kan få førtids

Her er så lige et eksempel, hvor du går efter manden i stedet for bolden. Du skriver, at Ano-mors veninde nok har ondt af sig selv og skulle have et los bagi. Det er da et angreb på personen. 

Anmeld Citér

8. december 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Tommelise skriver:

Her er så lige et eksempel, hvor du går efter manden i stedet for bolden. Du skriver, at Ano-mors veninde nok har ondt af sig selv og skulle have et los bagi. Det er da et angreb på personen. 

Jeg skriver "jeg tænker" jeg konkluderer intet da jeg ikke kender pågældende person ligesom personen heller ikke kan mærke sin venindes smerte, det er kun veninden der kan det, så jeg går ikke efter manden, men det var selv personen der begyndte at give eksempel på hendes veninde, derfor er jeg nødt til at tage udgangspunkt i det personen skriver

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.