Fortvivlet skriver:
Men jeg er jo ikke heldig, folk der er på kh og får penge for ikke at lave noget er heldige at de bor i et velfærdssamfund.
jeg arbejder og tjener mine penge, har sikret mig med a-kasse , pension osv. Der er ikke held, det er fornuft, hårdt arbejde og priotering og det er det jeg vil frem til.
Så hvis nogen er heldige er det dem på overførselsindkomst
Det undrer mig virkelig meget, at du kan tro, at medlemskab af en A-kasse fuldstændigt kan sikre dig mod at havne på overførselsindkomst.
Du kan lige som alle andre blive ramt af trafikulykker, kræft, blodpropper eller andre former for alvorlig sygdom, der kan efterlade dig med nedsat arbejdsevne.
Fornuft, hårdt arbejde og prioritering er ikke altid nok.
A-kassen sikrer dig, hvis du mister dit job og bliver "almindelig" arbejdsløs i en periode.
Men den sikrer dig ikke altid ved sygdom eller ulykke. Sygedagpengeperioden er på 22 uger, og den kan forlænges under visse omstændigheder. Men derfra kan du havne på f.eks. et jobafklaringsforløb eller et ressourceforløb.
Det kan også ske for dig.
Jeg tror, de fleste af os er trætte af dem, der udnytter systemet og slet ikke er motiveret for at arbejde. Der er brådne kar alle vegne, men der er jo ingen grund til at skære alle over én kam.
Jeg er selv fleksjobber i dag. Og det uagtet, at jeg var medlem af en A-kasse.
For mig var det et kæmpe nederlag at skulle i fleksjob, og det var en sorgproces at miste en del af min arbejdsevne. Jeg er dybt taknemlig for at bo i et land, hvor fleksjobordningen findes, men jeg ved da også, at jeg var ret priviligeret, da jeg havde min fulde arbejdsevne.
Jeg kæmpede mig ud på min arbejdsplads hver dag på trods af slem sygdom, men det slog altså ikke til.
Det er da altid fornuftigt at spare op til pension (det har jeg også selv gjort og jeg blev heldigvis først alvorligt syg, da jeg var omkring de 40 år), men hvis man f.eks. falder ud af systemet og havner på kh, kan man jo blive tvunget til at hæve den i utide.
Og der er unge mennesker, der mister en del af deres arbejdsevne tidligt i livet, er født med et handicap, en lav iq eller andre problemer. For dem kan det være svært at spare op til pension.