Mor og meget mere skriver:
Man køber det kl. 15, hvis man planlægger at skulle feste - men de spontane privatfester, hvor unge samles på kryds og tværs, vil nu nok blive begrænsede. Der er stor forskel på, hvad man opfatter som en god ide - og ansvarligt! - hhv. kl. 15 og kl. 22, hvor en brandert allerede er under opbygning.
Jeg forstår ikke, at tiltagene i sig selv kan begrunde, at man vil stemme regeringen ud. På grund af mundbind og alkoholsalgsrestriktioner??
Så købes alkohollen til de spontane fester bare 21-21.30. Jeg tror ikke, at dette forbud ændrer så meget. Nogle vil følge anbefalingerne om max at være 10, men festerne kan stadig fortsætte, når alkohol bare skal købes en halv til en hel time før.
Jeg tror ikke, at det er tiltagene i sig selv, der gør, at man vil stemme regeringen ud. Det jeg hører rundt omkring er, at det er de mange indgreb i folks privatliv, som nogle få mennesker kan bestemme, som det er lige nu. Der skal ikke et flertal til, og ny vil de så have en epidemilov, der giver 2 personer yderligere magt.
Derudover er der, som der blev spurgt til i går, en corona træthed, som gør at mange ikke gider mere. Selvfølgelig skulle der ske noget, men for mig er det amatøragtigt at se statsministeren stå at sige, at andre lande strammer mere. Det svarer til at bede barnet om at spise op, fordi børnene i Afrika sulter.
Endelig er mange os bange for deres job. Restaurationsbranchen og catering rammes igen, da virksomhedernes julefrokoster er væk, taxa'erne har ikke meget at lave og nu røg den gode december. Butikkerne vil blive ramt, hvis de ikke kan tilbyde online handel. Jeg er personligt overrasket over, hvor mange jeg kender der allerede har meldt ud at de går over til online. Legelande, museer og andet indendørs kultur bliver ramt, fordi mange ikke vil have mundbund på flere timer. En hurtig tur i butikken er måske ok, men 3-4 timer i Leos Legeland? Hvor mange vil sidde i 2-3 timer hos frisøren til farvning mv.
Måske er det for mange herinde mindre indgreb, men det rammer hårdt mange steder, og hjælpepakkerne tager kun noget af det.
Og så er der hele aspektet med, at når man skal ofre sig, skal det også give mening, og det gør det ikke for mange.