Nielsen333 skriver:
Så fordi jeg har svaret på folks kommentarer til mig, så mener du jeg har brugt meget tid på at fortælle hvor meget jeg synes noget? Tænker du jeg skulle have undladt at svare på kommentarerne? Hvis ja, hvorfor skriver du så selv nogle lange, uddybende og til tider afsporende svar til mig, som du vel skriver for at jeg skal svare på dem? Giver da ingen mening
Mit råd går (heller) ikke ud på at gøre søsteren til syndebuk. Det er lidt sjovt at der er så mange, som simpelthen ikke tror på at man kan involvere sin familie i sine problemer uden det har den ene og den anden og den tredje konsekvens. For mig virker det næsten som om folk selv har erfaringer med ikke at kunne gøre det uden det skaber konflikt. Jeg synes godt nok det er trist, hvis man ikke føler man kan tale med sin familie når man har brug for råd. Ift alt det du skriver om at der måske er tale om en misforståelse, så har jeg allerede skrevet, at hvis det viser sig at dét TS skriver ikke er hele sandheden, så ændrer det naturligvis præmissen for mit svar. Men du mener simpelthen det er TS der skal ændre adfærd, så søsteren ikke kommer til at opføre sig som hun gør? Den lader vi lige stå...
Det jeg mener er, at du har nu har forklaret mange gange, at ts bør involvere sine forældre i sit problem med søsteren. Særligt fordi, du mener, at der må være gået noget galt i opdragelsen af søsteren og at forældrene må have stor interesse i at ændre på søsterens adfærd.
Jeg kunne forstå, hvis der var tale om et alvorligt problem som stoffer eller alkohol eller vold el.lign. så er vi efter min mening ude i nogle ekstremer, som gør, at det kan være svært at stå alene med.
Her er der, som jeg læser det, tale om, at ts gennem noget tid har haft oplevelsen af at være blevet misbrugt økonomisk. (Vi taler her ikke om, at søsteren har stjålet fra hende/lånt penge af hende uden at betale tilbage eller fået ts til at optage lån i banken for søsterens skyld fx) Første gang undrede hun sig måske bare. Anden gang tænkte hun måske "det var lige godt satans". Tredje gang tænkte hun måske "ej, nu gider jeg snart ikke mere" og så fremdeles. Jeg tror, det er meget udbredt, at man kan komme ud for sådan noget og det kan handle om økonomi og alt muligt andet. Men det med, at første gang siger man måske ikke noget (Det er jo også nogle gange noget med at vælge sine kampe med omhu), anden gang gør man måske heller ikke. Man vil måske gerne lige se, om der er et mønster i det, før man tager fat i det. Pludselig kan man være havnet der, hvor man lige pludselig er blevet i tvivl, om det er en selv den er gal med eller om det er den anden. Og så er det, at man kan vælge at spørge herinde. Så sker der det, at folk herinde generelt er meget hurtige til at dømme den ene eller den anden. Og det er selvom vi altid kun får den ene version af historien at vide. Men ts' version - det er jo hendes sandhed. Jeg tror på alt, hvad hun skriver, og jeg kan godt forstå, at hun føler sig uretfærdigt behandlet. Men så er der også søsterens sandhed. Og det handler ikke om, at den ene eller den anden lyver. Men det handler om, at de hver især ikke lægger fokus samme sted og derfor har det resulteret i, at den ene er blevet ked af det.
Jeg skriver ikke "nogle lange, uddybende og til tiderafsporende svar", for at du skulle svare på dem. Det var såmænd bare for at komme med nogle eksempler på, hvordan mennesker kan komme til at gøre hinanden ondt uden at være klar over det.
Derudover så synes jeg også, der er stor forskel på at "tale" med sin mor om et problem til at "involvere" moderen i problemet. Giver det mening?
Som beskrevet, så tror jeg ikke, at ts lyver eller går undladt dele af historien, men uanset hvad, så er det hendes version og hendes sandhed, fordi den er baseret på, hvordan hun har oplevet hele situationen og hvordan hun føler omkring det. Det gør ikke ts' version til en løgn, fordi søsteren fortæller "samme sandhed", bare set fra en anden synsvinkel og med nogle andre perspektiver og andre følelser omkring det.
Og ja, ts er nødt til at ændre adfærd på den måde, at hun er nødt til at sige fra over for søsteren, få taget en snak med hende. At sige fra er også adfærd, men der er heller ikke noget galt i, at ts fortæller søsteren, at hun synes, at hun har opført sig uhensigtsmæssigt. Hvordan og hvorledes det skal siges og formuleres, det ved jeg ikke. Det må ts finde ud af, for hun kender sin søster. Jeg synes bare, det er vigtigt, at det ikke bliver et angreb på søsteren. Og det tror jeg, det måske ville kunne føles som om, hvis ts går bag om ryggen på søsteren.