Når jeg læser dit indlæg, så synes jeg som udgangspunkt heller ikke, du er smålig. Men det er egentlig mest fordi, at din søster ligesom indikerer, at det er jer, der skal betale.
Jeg vil alligevel også sige, at jeg bryder mig ikke om den der "Vi gav sidst, så nu skal i give", for det er slet ikke sikkert, at den anden rent faktisk HAR råd til at give den samme omgang, som du gav sidst.
Vi blev engang spontant inviteret på tur til Jylland af svigerfamilien. Vi havde ikke haft mulighed for som sådan at spare sammen til den, for det var spontant og svigerforældrene ville gerne betale. Så valgte min svigerinde så at give mad og fordi HUN valgte det, så mente mine svigerforældre, at så måtte vi også hellere give en omgang, for der skulle jo ikke gøres forskel. Selve princippet i det kunne jeg godt forstå, men altså... Når alt kommer til alt... hvorfor skulle vi egentlig stilles til ansvar for noget, som svigerinden havde besluttet. Min svigerfamilie er desuden også ret spontane i deres måde at være på, nok også økonomisk og jeg ved, at de også nogle måneder har minus på kontoen og ser ikke noget problem i det for der kommer penge igen (de er ikke i økonomiske vanskeligheder, de tager bare ret let på det), hvorimod jeg er ret bevidst omkring min økonomi og kan ligge søvnløs, hvis jeg oplever minus eller hvis jeg synes, der er for lidt penge på kontoen og jeg er heller ikke i økonomiske vanskeligheder, men jeg er måske lidt mere fornuftig anlagt hvad angår det. Og jeg kunne da måske godt tænke, at det kan være, at nogle måske synes, at jeg er nærig. Det handler nok ikke helt om det, jeg beskriver, men min pointe er nok bare, at det så vil være en god idé at forventningsafstemme... er det okay, at jeg giver altid? Er det okay, at selvom jeg normalt betaler for dyre middage, at den anden kun vil betale for f.eks. pizza. Det kan være, at det på overfladen ser ud som om, at de tjener godt, men gør det måske ikke alligevel, eller måske har de nogle udgifter, som du ikke kender til eller i det hele taget bliver pengene bare prioriteret anderledes end sædvanligt, som f.eks. hunden eller hvad ved jeg. Hendes livssituation har jo trods alt ændret sig, ved at hun er blevet gift, fået hund og et par bonusbørn (syntes jeg der stod).
Jeg forsvarer på ingen måde, at hun skal nasse. Det er slet ikke det, jeg mener. Men jeg tænker, at enten så nasser hun eller også kan hun måske ikke heller ikke sige nej til en invitation, selvom hun godt ved, at hun ikke kan give det samme tilbage. Personligt bryder jeg mig ikke om "at stå i gæld" til andre. Men jeg kan da rigtig godt forstå, at når du har været vant til, at din søster har opført sig på én måde og nu opfører sig anderledes, at du synes, det er underligt.
Det kan godt være, at mit svar er lidt rodet, men jeg har prøvet at sætte det lidt i perspektiv. Ved ikke, om det kan bruges til noget